Recenze: MOJE SESTRA ŽIJE NA KRBOVÉ ŘÍMSE (Annabel Pitcher)

Příběh pro děti, který by si měli přečíst hlavně dospělí

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Slovart.
Slovart na FB.
Chci si zakoupit knížku Moje sestra žije na krbové římse.

V září se na pulty knihkupectví dostala další knížka oceňované britské autorky píšící pro mládež a dospívající. Přestože v Česku vyšla v pořadí jako druhá, ve skutečnosti se jedná o prvotinu. Já jsem v minulém roce recenzovala její Kečupová mračna, která se mi hodně líbila a na poli reálných young adult je považuji za velmi zdařilá.

Hlavním hrdinou knihy Moje sestra žije na krbové římse je desetiletý Jamie, který se s otcem, svou starší sestrou Jas a kocourem Rogerem stěhuje z Londýna do menšího města, aby tady začali žít nový a v mnoha směrech lepší život. Jenže lidé ani vzpomínky se nezmění přesunem na jiné místo. Bolesti a nedořešené věci si bereme všude s sebou. A tak Jamie i nadále přihlíží tomu, jak jeden z jeho rodičů utápí žal v alkoholu, nepracuje a  zajímá se akorát o svou zesnulou dceru Rose (Jasino dvojče), zatímco ten druhý je desítky kilometrů daleko, kde začal žít s někým jiným...

Jamie je sympatický hrdina, který ale nikam příliš nezapadá, v kolektivu stojí spíše na okraji a od té doby, co mu zemřela sestra, jako by už nepatřil ani do vlastní rodiny. Útočiště nachází pouze u Jas a Rogera, jenž je jeho nejlepším a zároveň jediným kamarádem. Autorka Jamieho vykreslila jako vnímavého, ale nezapomněla v něm uchovat dětskost a s tím spojenou určitou naivitu, která ho dělá skutečným a o to více s ním čtenář prožívá všechny starosti a radosti. Když se na obzoru objeví spolužačka Sunya, zdá se, že by Jamie mohl mít konečně kamarádku, jenže pestrobarevný hidžáb zakrývající jí vlasy okamžitě rozsvítí červenou kontrolku v jeho hlavě. Muslimové = teroristé. A podle slov jeho otce, právě teroristé zabili Rose...

Annabel Pitcher se toho nebojí. Stejně jako v Kečupových mračnech, i tady propojuje hned několik nelehkých témat, v nimiž se spousta čtenářů najde. Nebýt pohledu desetiletého chlapce, který jim díky svému chápání a myšlení obrušuje hrany, byl by to opravdu hodně temný příběh. Takhle se tu objevují i zábavné části, které odlehčují děj a zároveň nedělají z Jamieho jen politováníhodnou postavu. To beru za velké plus. Autorka se z něho nepokouší dělat pouhou oběť, ale i jeho samotného staví před důsledky vlastního chování a rozhodnutí, které ovšem nejsou samoúčelné a v konečném důsledku posouvají děj.

Rozpad rodiny, selhání rodičů, zanedbávání dětí kvůli velkému smutku ze ztráty, šikana, předsudky, střet dvou rozdílných věr, vyčlenění z kolektivu i společnosti, nenávist vůči určité skupiny lidí na základě chování jednotlivce. S tím vším se v příběhu setkáte. A vše se točí okolo jednoho malého chlapce, který se mermomocí pokouší přivést svou maminku zase domů a dát rodiče dohromady. Nepůsobí to ale nijak překombinovaně. Vyprávění odráží život a v závěru se nesnaží malovat duhy a jednorožce, protože taková skutečnost téměř nikdy není. Na druhou stranu jsou v ní i pozitivní věci, takže zde nechybí přátelství, první lásky, pochopení, snaha pomoci v těžkých chvílích a sourozenecká sounáležitost, což je prvek, na nějž autorka kladla důraz i v Kečupových mračnech.

Jediné, na co si podle mě někteří čtenáři budou muset zvyknout, je způsob psaní přímé řeči. V knížce totiž nenajdete ani jedny uvozovky. Jelikož jsou ale všechny tyto věty v kurzivě, nemyslím si, že to bude při čtení představovat nepřekonatelný problém. Moje sestra žije na krbové římse se smutný a dojemný příběh a přestože je celkem útlý, najdete v něm mnoho věcí k zamyšlení. A. Pitcher nezklamala ani tentokrát. I ve svém debutu ukázala, jak uvěřitelné příběhy dokáže napsat a jak skvěle umí uchopit vážné náměty a zpracovat je pro cílovou skupinu, přičemž plno podnětů přináší i mnohem starším čtenářům. Často právě ten dětský pohled dokáže dospělým otevřít oči.

Stěhování mělo představovat příležitost, jak se odstřihnout od toho, co se stalo před pěti lety, a začít znovu. Jenže i v novém domově se desetiletému Jamiemu zdá, že je vše při starém – táta pije, máma dál žije s cizím pánem, sestra Jas nejí, kocoura Rogera to nezajímá a sestra Rose je pořád na krbové římse. A k tomu ho ještě posadí do lavice s jedinou muslimkou ve škole! Jak z toho ven? Sebere Jamie odvahu zdolat útrapy tak jako jeho oblíbený Spider-Man?

Vtipný i křehký příběh o klukovi, který se snaží zachránit svou rodinu, a o superhrdinství všedního dne.

Annabel Pitcher: Moje sestra žije na krbové římse
Název originálu: My Sister Lives on the Mantelpiece