Recenze: POSLEDNÍ STOLETÍ KONÍ (Ulrich Raulff)

Historie jednoho odloučení

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Kazda

Přední německý historik a spisovatel Ulrich Raulff pracoval šestnáct let jako novinář. Od roku 2004 byl po čtyři roky ředitelem Německého literárního archivu v Marbaachu, nyní je členem předsednictva řady německých kulturních institucí a akademií. Jak vidíte, tak autor má za sebou mnoho zajímavých zkušeností, a jeho největším úspěchem z pozice spisovatele je rozhodně tento počin, který vyšel v roce 2021 u nakladatelství Kazda.

Už úvod do knihy je fascinující. Autor zaníceně hovoří o všem, co se tématu týká a poněkud obšírněji vás připravuje na to, co vás bude čekat. Předkládá informace o venkově 20. století a 19. století. Raulff se nebojí předávat skrze text myšlenky k zamyšlení, filozofuje a občas cituje i známé či méně známé ikony historie. Jelikož je Raulff z oboru, tak vás samozřejmě čekají i knižní tipy na toto téma, ovšemže zahraniční, z nichž si nejsem jistá, zda jsou všechny překladově vydané.

Publikace, byť jen s ohledem na styl psaní a bohaté informace, rozhodně není vhodná pro nenáročné čtenáře, kteří si chtěí "počíst o koních". Tohle je odborná zbeletrizovaná poutavá verze přednášky, která se rozhodně musí dávkovat, abyste vstřebali veškerá fakta a zajímavosti. Autor sahá silně do historie, takže se někdy můžete až ztrácet, jaký přehled má a jak dalece vás zanese. Dokonce se dozvíte, jací koně byli kdysi u šlechty populární, apod.

• Kentaurský pakt. Energie
  • Fantom knihovny. Vědění
  • Živoucí metafora. Patos
  • Zapomenutý aktér. Historie

Jak vidíte, témata jsou zajímavá a obšírná. Spisovatel má množství poznatků, o které se s vámi poctivě dělí. Pro fanouška těchto zvířat je to naprosto fascinující čtení, řekla bych, že velmi ojedinělé, jelikož tohle není žádná encyklopedie o koních, tohle je průřez stoletím života koní tak, jak si ani neumíte představit.

Kniha je doplněná o barevné fotografie, nalézající se vprostřed počinu, ale rovněž také černobílé fotografie. Ty jsou k dispozici během čtení a mile překvapí. Všechny se samozřejmě týkají koní a některé mohou být poměrně drastické, když vidíte černobíle vyvedenou fotku, na které leží koňská těla po bitvě...

Podle autora lidé a koně kdysi měli mnohem užší vztah, ale v průběhu věku jsme se jim odcizili a přestali tato nádherná zvířata vnímat. Jak říká anotace, tento počin je opravdu strhující a já bych tuhle publikaci chtěla doporučit těm, kteří opravdu touží po fascinující studii koní po celé století. Chcete-li něco obyčejného a prostého, pak sáhněte po něčem jiném, jelikož tohle je oslava koňských pokolení a zaslouží si někoho, kdo ji skutečně ocení.

Já bohužel nejsem tím čtenářem, který jí byl plně oddaný. Koně vnímám jako fascinující, leč nebezpečná zvířata. Bylo báječně si o nich přečíst, ale občas jsem se v informacích ztrácela, jelikož až takhle hloubková studie mě tolik nebavila. Což je můj problém, publikace je naprosto perfektní a pětihvězdičková a já bych ji přála všem, kdo koně skutečně touží poznat. Děkuju za výjimečný zážitek.

Kůň kráčí po boku člověka už od nepaměti. Neobešlo se bez něj zemědělství, propojoval města i země, rozhodoval války. Pak se však kentaurský pakt rozpadl a za pouhé století kůň vymizel z historie, jejíž byl po celá tisíciletí neodmyslitelnou součástí.

Exodus koně z lidských dějin je proces, jenž se kupodivu odehrál téměř nepozorovaně. Celé knihovny zabývající se dějinami 19. a 20. století o koni mlčí, ačkoliv byl jak v Evropě, tak v Americe všudypřítomný. S nástupem Napoleona započalo poslední století koní, jež pak doznívá s první světovou válkou. Ve své knize rozehrává Ulrich Raulff všechny rejstříky kulturních i literárních dějin a s obdivuhodným vypravěčským uměním popisuje svět, jenž dospěl ke svému konci.

Ulrich Raulff strhujícím způsobem vypráví příběh loučení, příběh rozchodu člověka a koně.

Nakladatelství: Kazda

Žánr: Příroda