Recenze: TAHLE KNIHA JE TEPLÁ (Juno Dawson)

Kniha, která pomáhá...

Euromedia Group
Chci zakoupit tento titul v Knižním Klubu!

První vydání této knihy vyšlo již v roce 2014, bylo přeloženo do několika jazyků, někde bylo dokonce i zakázané. Vy máte možnost pořídit si aktualizovanou verzi, jelikož Juno Dawson usoudila, že některá fakta z předešlého vydání jsou zastaralá a je potřeba je obnovit. Juno Dawson je vlastně britská transgender spisovatelka a aktivistka za práva gayů a lesbiček, to ale neznamená, že její počin si nemůže přečíst čtenář, který vlastně nespadá do LGBTQ. I jako heterosexuál, pokud chcete být informování, je titul rozhodně vhodným čtením. Tahle kniha je teplá je taková osvěta a to prakticky pro každého...

Pro nezasvěceného bude počin jedno velké překvapení. Autorka bere námět pěkně zeširoka a prakticky se zaobírá vším, čím si lidé z komunity LGBTQ procházejí od hejtů přes sex až po coming-out. Co je jejím největším plusem? Opravdu boří stereotypy. To škatulkování... S ohledem na to, že gaye dělí do několika skupin, se dá říct, že se autorka tomuto nešvaru tolik nevyhnula, coř dle mého vůbec nevadí a naopak to hodně objasní. Nesnaží se říkat, co máte dělat, ale ukazuje klady a zápory, aby si člověk mohl vybrat. Kupříkladu promiskuitu přímo neodsuzuje a nikoho od ní neodrazuje, přináší méně násilný způsob. Ukazuje její plusy a mínusy a snaží se lidi navést správným směrem bez nějakého nátlaku. Tento přístup někteří možná odsoudí, jiní naopak ocení, jelikož o daných problémech ukáže skutečnost a nesnaží se nikoho zastrašit. Pro mnohé osvěžující přístup bude právě tím důvodem, proč si je kniha tak brzy a snadno získá a možná ji budou brát jako svého osobního rádce.

Publikace se rozkládá na dvě stě šedesáti šesti stranách, na kterých ukazuje to dobré, i to špatné. Nevyhýbá se takřka žádnému tématu a přesto nedělá z faktů a zkušeností nic vulgárního. Nesnaží se ani nikoho zesměšňovat či ukazovat, ačkoliv její humor ne každého nadchne.

Co může být pro českého čtenáře kamenem úrazu? Titul je zahraniční a tak taky pohlíží na různé náměty. Zaměřuje se tedy na Anglii a její situaci, co se týče komunity - ukazuje možnosti, jaké mají nebo kterých prozatím nedosáhly. I ta mentalita, která se v knize odráží, stejně jako humor, je odlišný od té české a nemusí vám vyhovovat. Navíc ne všechny pojmy jsou přeložené, protože to zkrátka není možné, a tak pokud se nepohybujete v těchto vodách, můžete se ztrácet a možná i dohledávat vysvětlení na internetu, protože autorka sice předpokládá neznalost čtenářů a snaží se vše vysvětlit, ale něco jí prostě vysvětlit nenapadne, jelikož netuší, co český čtenář bude potřebovat.

Snaží se vám pomoci, jak se vyrovnat s nepříjemnostmi, které vás potkají a přidává možnosti, jak zareagovat či se ohradit. Nemusíte se přímo řídit jejími způsoby, ne všechny se vám nejspíš budou líbit, ale je to jen odrazový můstek, jak vymyslet své vlastní odpovědi. Ke všemu jsou k dispozici texty od pěkné řádky lidí, kteří předkládají své vlastní zkušenosti s různými tématy.

K dispozici jsou otázky k zamyšlení, kvízy, seznam slavných osobností, kteří patří ke komunitě a především spousta dobrých názorů, ve kterých je uvedeno, že na vás není nic špatně. Dospívání je těžké samo o sobě a když se k tomu přimíchá ještě něco, čím si neprochází většina světa, může to být o něco složitější. I když člověk patří k menšině, stále může být sám sebou a šťastný - tohle heslo z knihy krásně vyniká a je jen dobře, že titul poskytuje takovou podporu.

Já osobně bych dala přednost české verzi, jelikož autorčin humor mi byl na hony vzdálený. Nezasmála jsem se ani jednou, obvykle mi prostě nepřišel vtipný, někdy mi přišel až urážlivý (vtípek s Davidem Hasselhoffem kupříkladu). Myslím, že velkou roli v tom hraje právě jiná mentalita a prostředí, ze kterého Juno Dawson ve svých zkušenostech vychází. Podle mého pomůže, ale plnohodnotnější podpora by byla od spisovatele, který zná české poměry a předloží vám fakta o tom, jak se komunitě žije v České republice. Ano, kniha vám předkládá informace o tom, jak probíhá transgender nebo kdy byl legalizovaný styk se stejným pohlavím, ale tak nějak celkově můžete mít pocit, že je titul spíše zahraniční a to, jaké škatulky mají tam, nemusí odpovídat tomu, jak to chodí tady. (Ano, opravdu se mnohokrát za knihu poukazuje na různé skupiny, ke kterým LGBTQ lidé patří/mohou patřit. Takže bych vážně netvrdila, že autorka neškatulkuje. Já osobně mám pocit, že je těch škatulek víc než bych kdy čekala.) A samozřejmě neinformované může dílo šokovat, protože pokud třeba netušíte, co je transgender, dozvíte se vše opravdu upřímně.

Já hodnotím knihu jako člen většiny, heterosexuální žena, která si upřímně nedovede představit, co prožívají lidé z LGBTQ komunity. Ráda čtu gay romance a souhlasím, že láska může mít mnoho podob a každý má právo být šťastný. Kniha mi dala možnost nahlédnout do komunity o něco hlouběji a pomohla mi, abych se utvrdila v tom, že všichni prakticky toužíme po tom samém a nezáleží na tom, do jakých škatulek spadáme. Věřím, že i každý si v tomto počinu najde něco.

Tahle kniha je teplá je zajímavá, obsahuje opravdu množství informací a dokonce i zábavné černobílé kresby, ale nejsem si jistá, jestli českému čtenáři pomůže natolik, jako těm britským. Jako odrazový můstek k pochopení či podpoře sebe sama je to však rozhodně vhodné.

Tato otevřená a zábavná knížka vám ukáže, jaké to je být gay, lesba, transgender nebo nebinární. Juno Dawson, trans autorka bestsellerů, ukazuje ohromné množství společenských nálepek a identit a nabízí povzbudivé necenzurované rady ohledně coming-outu, sexu a vztahů. Její kniha boří stereotypy, neškatulkuje, pomáhá a dovoluje se ptát a objevovat. Je to příručka pro každého. I pro TEBE.

Žánr: Osobní rozvoj

Počet stran: 266