Recenze: CO SE DĚJE NA STATKU (Anne Suess)

Leporelo s krásnými ilustracemi i příběhem

Již od roku 2016 u nás nakladatelství Pikola vydává dětské knížky ze série Co se děje... od německé ilustrátorky a spisovatelky Anne Suess. Vše to začalo počinem Co se děje kolem nás a následovaly knihy: Co se děje po celý rok, Co se děje v přírodě, Co se děje o Vánocích, Čím budu až vyrostu a nejnovějším dílem je právě Co se děje na statku.

Všechny tituly se podobají nejen svým zaměřením, ale i stylem kreseb. Takže jestli si jednu z nich vaše dítě zamiluje, patrně ocení všechny, které mu vlastně formou celoplošných barevných ilustrací představují určité téma. Obvykle se počin dělí na dvojstránky, takže postačí posadit se dítkem před knihu a pozorovat, co se v dané části děje... A že se toho koná spousty!

Autorka dává důraz na detail, což je pro zvídavé čtenáře vážně skvělé cvičení. Uvidí množství zvířat, některá viditelnější, jiná trochu skrytá. Samozřejmě na správnou farmu patří také typická farmářská stavení, různé nástroje nebo přímo veliké zemědělské stroje. Lidé se věnují různorodým činnostem, ať už vozí seno, sejí nebo věší prádlo. Na stránkách se tedy odehrává skutečný život, pestrý, autentický a snadno rozpoznatelný. Vážně radost pohledět nejen pro děti, ale i pro rodiče. Věřím, že nejen my oceníme detaily, které autorka do svých příběhů vnáší.

Ke všemu vás kniha sama vede. Na horní straně jsou k dispozici tzv. řečnické bubliny, obsahující otázky ve stylu: Kde můžeš spatřit horkovzdušný balón? Kdo se prochází po okapu? či Na okraji lesa stojí malá dřevěná chata. Najdeš ji? Ve spodní části jsou naopak zelené obdélníky, nijak nepřekážející při sledování děje, které vlastně představují odpovědi na vrchní otázky. Jak otázky, tak odpovědi mají číselné odrážky, takže se neztratíte. Kdyby vám tedy něco nešlo dohledat, hned máte k dispozici odpověď, i když věřím, že bystrý čtenář si s těmito krásnými ilustracemi poradí snadno.

Jestli mají vaše děti v oblibě obrázková leporela, mohu díla Anne Suessové doporučit. Já osobně jsem si velmi oblíbila autentický styl kreseb, který využívá, snadno se v něm orientuji nejen já, ale i moji chlapečci (předškolní a první třída). Jelikož jsou oba milovníci traktorů a farem, moc se jim kniha líbila. Vyprávěli jsme si o lidech i zvířatech, kteří na farmě v knížce jsou. Děti si tak sami vymýšlí příběhy, rozvíjejí svou fantazii a ke všemu je bavilo hledat. A když už jsme dohledali vše, sama jsem jim pokládala otázky a hledání pokračovalo na novo, jelikož možností je opravdu neuvěřitelná spousta. Také se lze podle ní snadno učit, ať už se jedná o zvířata, rostliny či práci na farmě. Můžeme ke hře i objevování rozhodně doporučit všem, kteří si rádi čtou obrázkové knihy!

Zavítejte s námi na statek a objevte spoustu zajímavého. Sedlák Jindřich sklízí brambory, prasnice porodila selátka, děti si hrají u potoka a při letní slavnosti všichni společně oslavují, dopřávají si grilované klobásky a hraje jim k tomu muzika. Anne Suessová poutavými a živými obrázky vypráví příhody ze života na venkově. Pestré scény podporují vnímavost děvčátek i chlapců v předškolním věku a podněcují jejich fantazii. Pro děti od 2 let.

Nakladatelství: Pikola

Žánr: Leporela

Ze série: Co se děje