Recenze: SPOLU NA VĚKY (Shanna Miles)

Netradiční romantická oddechovka

Za reading copy děkuji Euromedia
Chci zakoupit v Knižním klubu!

Columbijská spisovatelka v zahraničí vydala již dvě knihy - Willow Born, kterou si u nás prozatím nepřečtete, a For All Time. Ten v překladu vychází  u nakladatelství Yoli. Těšit se na něj můžete již v dubnu, podle možnosti nákupu v Knižním klubu bude kniha vydána 22. 4.! Co tento román s působivou obálkou nabízí?

Překladatelka Jana Janšová dodala českému překladu šmrnc, podpořila jeho atmosféru i jemné emoce a tak se před vámi může začít odehrávat netradiční milostné dobrodružství v young adult stylu, které se opravdu hodně liší od běžných knih tohoto žánru. O nezvyklosti se už prakticky dočtete i na zadní obálce.

Titul má být oddechovou četbou, ale možná na to bude někomu připadat na jednu stranu až příliš složitý a na druhou zas prostý. Problém je, že se prostřednictvím milostného páru Tamar a Faye ocitáte v přítomnosti, minulosti i budoucnosti na různých místech země, prožíváte s nimi jejich zacyklení a snažíte se přijít na to, co to má znamenat. Většinou je daný životní příběh označen v jedné kapitole a přitom se dotýká několika pasáží. Dokud se tedy neobjeví nové označení, stále se touláte v dané lokalitě, což v začátku může být trochu matoucí, pokud jste zvyklí na knihy, kde je v takovém případě nadepsaná každá nová pasáž. Může vás tak čekat několik kapitol, ve kterých je Faye voják, Tamar otrokyně či dívka na vozíčku, atd. Ale v závěru se tento přerod realit objeví dokonce v rámci jedné kapitoly, kde autorka pozmění skutečnost podle svého a nějak tedy nevíte, co se stalo a proč se to tak událo, co se vůbec děje a jaký to má smysl. Kniha už od počátku může na některé čtenáře působit matoucím dojmem.

Linie současnosti vychází z Columbie, odkud pochází samotná autorka. Ale i tahle pasáž má několik variant, takže bych řekla, že se nejedná o reinkarnaci, jak se nabízí z anotace, ale spíše náhled na jiné dimenze - v tomto případě se totiž vše odehrává na stejném místě ve stejný čas, tudíž nemůže být o reinkarnaci ani řeč. V počátku románu je totiž Tamar nemocná. Po pandemii (předpokládám, že naráží na covidovou pandemii - ovšem spisovatelka nezmiňuje název) má hlavní hrdinka problémy s plícemi, choroba není blíže specifikovaná (jako většina toho, co autorka napíše, jako by si neudělala o ničem rešerše a prostě psala poměrně povrchně jen proto, že by mělo jít o úplně jednoduché čtení.). V pozdějších scénách o tom však není ani slovo, protože se přenesou do jiné reality-současnosti, pokud jsem to správně pochopila, a v té se zas odehrává něco jiného.

Mezitím vás tedy čeká několik romantických příběhů Tamar a Faye z různých dob, které jsou zajímavé a romantické. Pokud by šlo o nějakou sbírku povídek, rozhodně by udělala dojem, ale jelikož tohle má všechno nějak souviset a navazovat na sebe, tak se Shann Miles tolik nedaří. Pasáže se týkají života ve Virginii v roce 1924, taktéž ale ve stejném čase v Maylandu, poté i na měsíční základně v roce 2026 a také na Mali v roce 1325.

Průvodce zamilované dvojici tak trochu dělá jasnovidka, která pořád mluví o tom, že jsou to staré duše a mají za sebou i před sebou ještě spoustu společných vztahů, které však nekončí dobře. Proč? Protože se zacyklili nějakým způsobem a musí udělat něco, co je změní. Romantika je jemná a hezká. To, jak se k sobě chovají. Tedy především Fay, jelikož Tamar se od něj povětšinou odtahuje a nechová se otevřeně, zatímco on ji následuje. To mnohé čtenářky může zaujmout a nadchnout, jelikož takoví hrdinové jsou v romancích lákaví. Charaktery hrdinů se motají kolem toho samého, takže se je nepodařilo nějak více vykreslit, ačkoliv to by se ještě v rámci žánru dalo skousnout. Čtenář vlastně pořádně neví, kdo Tamar a Fay jsou, jelikož nabídla spoustu verzí a ve všech se chovají sice úplně stejně, ale někomu může chybět větší vývoj. Mimo romantických chvil nic nenabízí, ale to je tak nějak očekávané.

Spisovatelka se snažila napsat něco netradičního, což se jí povedlo. Zřejmě na téma reinkarnace, což teda s ohledem na to, že se to děje někdy v jednom čase, vůbec neodpovídá. Takže bych řekla, že spojila reinkarnaci s tématem dimenzí, což je sice originální, ale vůbec to v jejím pojetí nedává smysl. Ke všemu nejenže není prostor, aby šla hlouběji, ale ona se o to ani nesnaží - viz. pandemie, plíce, ukradení nějakého kamene, které vlastně vyzní úplně zbytečně, pád letadla, atd. Něco z toho může působit účelově a mělo by to k něčemu velkému vést, to tam rozhodně je naznačené, ten potenciál je silný, ale Shanna Miles ho vůbec nedokázala podchytit. Škoda, pokud by si dala víc záležet, aby bylo dílo víc než jen oddechové čtení, nejspíš by nám vyrazila dech.

Závěrečné rozuzlení je poměrně liché a zmatečné, takže si jej možná budete muset přečíst dvakrát, jelikož stejně jako předchozí příběh nedává tolik smysl a může být ještě dvakrát tolik matoucí. Pokud má příběh nějaké poselství, tak mám pocit, že ho netuší ani samotní hrdinové, kteří celou dobu tápají stejně jako zmatený čtenář. V závěru je sice dosti řečeno, ale z příběhu to ne každému vyplyne.

Na goodreads je dílo hodnocené jako lehce nadprůměrné, český čtenář to možná uvidí na průměr kvůli romantické složce, ale jste-li zvyklí číst hodnotnější young adultky, tak budete hodně zklamaní. Nemůžu doporučit náročnějším čtenářům, jelikož autorka účelově křiví realitu a fakt jede jen na prosté oddechové vlně, ale na druhou stranu, jestli chcete něco zvláštního, netradičního a zajímáte se především o romanci a nikoliv propracovanost, tak jestli se nenecháte zmást, můžete se skutečně dočkat nezvyklého romantického zážitku o lásce dvou lidí, kteří mají velmi krásné pouto.

Co na Spolu na věky říká Chensie? Já jsem opravdu jsem musela číst některé pasáže dvakrát a to tak, aby vše navazovalo na vyprávění, které se jich týkalo a odehrávalo se třeba před x částmi. Jenže ať jsem se snažila, jak jsem chtěla, nepochopila jsem autorčin účel. Zřejmě se mělo jednat o množství reinkarnací, ale jako by nevěděla o čem mluví. Jelikož je zrovna reikarnace poměrně profláknuté téma, tak mě překvapuje, že zrovna tady je tak nesmyslně zachyceno. Já mám ráda propracovanější tipy young adultek, ačkoliv oddechové čtivo mi nevadí, ale musí dávat smysl. Na čtení jsem se těšila, ale spíš jsem byla zklamaná. Romantická linie a povrchní témata mi prostě nestačí, kort, když je téma zaměněné a scény zmatečné, i když chápu, že se někomu kniha může líbit.

Pro fanoušky románů Slunce je také hvězda a Cizinka. Strhující debutový román o dvou teenagerech, jimž nezbývá než opakovaně prožívat svůj tragický příběh, dokud nepřijdou na to, jak změnit vlastní osud. Tamar a Fayard prožili tisíce životů. Byli u vzniku světa, sledovali, jak umírá ve válce. Viděli lidstvo dosáhnout ke hvězdám. Všechny tyto životy však pojí jedna věc: jejich láska a boj za to, aby mohli být spolu. Má to však jeden háček. Nikdy se nedočkají šťastného konce. Dokud konečně nezjistí, jak se z nekonečného cyklu vymanit. Budou však ochotni učinit potřebnou oběť?

Žánr: young adult

Počet stran: 360