Recenze: MOJE PRVNÍ OPRAVDOVÁ KUCHAŘKA (Ája Drahokoupilová)

Kuchařka od teenagerky pro teenagery

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

U nakladatelství Grada vyšla již podruhé kuchařka pro začínající kuchaře (1. vydání je z roku 2019), ať už jsou velcí či malí, tak je plná jednoduchých receptů, které s menší pomocí či dokonce bez pomoci zvládnou i děti! Na české scéně je Ája Drahokoupilová poměrně neznámá, ale díky informacím v publikaci se o mladé patnáctileté nadšené kuchařce dozvíte více. Toužila pro své vrstevníky připravit kuchařku, podle které je bude bavit vařit, a povedlo se!

Pár slov na úvod, tímto útvarem vše začíná, a vysvětluje holkám i klukům, proč by se měli začít věnovat vaření. Autorka hlásá, že všechna jídla vyzkoušela na své pětičlenné rodině - množství tedy vystačí na pět jídel, pokud není uvedeno jinak. Mimo vysvětlení značek, určujících za jak dlouho bude jídlo hotové, mladá spisovatelka dodává také seznam rad a ponouká mladistvé, aby vařili, co nejčastěji. Což je samozřejmě jen dobře, jelikož praxe dělá mistra.

Titul je rozdělený na dvanáct kapitol dle měsíců - v úvodu měsíce se vždy dozvíte, co pro mladou kuchařku onen čas znamená. Každá kapitola obsahuje úsek Škola vaření, kde je k dispozici fotografický postup vaření. Můžete očekávat také podrobnější seznámení s některými surovinami. Jako bonus potěší speciální recept, který Ája připravovala se známou kuchařkou Ditou P.

Autorčin přístup je velmi milý, podporující, ale ne nepříjemně nadšený, takže věřím, že její důvěra v malé i velké kuchaře a kuchařky jim pomůže, aby se dali s nadšením do díla. Chcete vědět, jak Ája vypadá? V publikaci naleznete fotografii celé rodinky, o které v krátkosti vypráví.

Ilustrace připravila Iva Gecková. Pokud se nepletu, tak je to také oblíbená česká spisovatelka, která má na svém kontě pěknou řádku dětských knih. Co oceňuji jsou fotografie. Někteří autoři kuchařek si vypůjčí fotografie z fotobanky, ale v tomto případě máte před sebou opravdu originální fotografie, sloužící přímo k prezentaci této publikace. A jsou to velmi krásné a povedené fotky, na které je radost se dívat, a které také snadno pomohou dětem odhalit správný postup.

Kuchařka se zaměřuje na různé pokrmy - od těch zeleninovým přes masové až po sladké dezerty. Jedná se samozřejmě o jednodušší jídla, aby je zvládli i děti. Mladší s pomocí dospělého, starší samotní. Jeden recept vydá prakticky na dvě dvojstránky. Na první je fotografie pokrmu, na druhé krátký autorčin informační odstavec, dále ingredience a na zbylých dvou je pečlivě rozepsaný postup, seřazený do jednotlivých bodů. Tímto způsobem jsou zpracované všechny recepty, je tedy snadné se v nich vyznat a řídit se jimi.

Na závěr knihy je kapitola Tipy a triky, ve které se děti naučí, jak správně zpěnit cibulku, připravit sníh, vyložit či vysypat formu. Nechybí ani poděkování a zajisté ani abecední seznam receptů!

Je naprosto jasné, že dospělý čtenář nebude tolik okouzlený, pokud již umí vařit, ale jestli s vařením teprve začínáte, můžete klidně sáhnout po této kuchařce. Působí velmi příjemným dojmem, obsahuje krásné fotografie a nejen děti si určitě najdou recepty, které je nadchnou. Pokud máte doma malé či větší kuchaře, kteří by chtěli s vařením začít, určitě neuděláte chybu, když jim titul pořídíte.

Ája Drahokoupilová je patnáctiletá nadšená kuchařka, která se v kuchyni pohybuje opravdu od dětství. Začínala tím, že si jako malá hrála s vařečkami, miskami a hrnci, a jak rostla, pletla se mámě do vaření víc a víc. Ve třech letech pomáhala obalovat řízky, v první třídě upekla svoji první bábovku a v jedenácti vařila s kuchařkou Ditou Pecháčkovou v jejím magazínu.

„Zjistila jsem, že spousta holek a kluků se vaření a pečení bojí, a tak s ním radši ani nezačnou. Ale to je velká škoda! Ukážu vám, že na tom není nic složitého. Chce to jen zahodit strach a obavy a pustit se do toho. Díky téhle kuchařce, sestavené speciálně pro ty, kteří s vařením a pečením začínají, se z vás stane král nebo královna kuchyně!

Začneme od takových základů, jako jsou míchaná vajíčka, pomazánky a těstoviny, přejdeme k polévkám, sladkým dezertům nebo zapečeným jídlům a nakonec díky názorným fotopostupům krok za krokem zvládnete připravit i boloňskou omáčku, vlastní pizzu nebo celé menu na narozeninovou oslavu. A jako třešnička na dortu vás čeká i speciální recept s Ditou P. Takže s chutí do toho!“

Nakladatelství: Grada

Žánr: Kuchařky

Počet stran: 400