Recenze: MOJE PTAČÍ KNÍŽKA (S. Ersten, J. Walezyk)

Ptáci kolem nás od jara do zimy

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Kazda

Německá spisovatelka Svenja Ersten se specializuje na populárně naučné knihy pro děti s námětem zvířat. Berlínská rodačka vystudovala učitelství pro základní školy v Münsteru, momentálně se věnuje psaní a snaží se dětským čtenářům představit svět kolem nás. Nakladatelství Kazda vydalo již pěknou řádku publikací této autorky.

• Co ze mě bude?
  • Chodí mýval brzy spát?
  • Musí si lev stříhat hřívu?
  • Kdopak to tu běžel?

Počin se dělí na pět částí, tedy čtvero ročních období a úvodní kapitoly, ve kterých se malí čtenáři dozvídají o ptačí říši, vzhledu ptáků a poznávají také ptactvo tažné.

Jaro nám zprostředkuje náhled na návrat do hnízdišť. Jakým způsobem probíhá a jak vlastně ptáci poznají, že je čas vrátit se do svých hnízd? Kdopak to tu zpívá aneb poznej ptáčka podle melodie. Pilní stavitelé hnízd. Léto je plné shánění potravy. Kdo jsou vlastně ti nenasytové a trpí ptáci také horkem? Jací ptáci se vyskytují u vody? Podzim začíná cestovní horečkou a počítáním zásob na zimu. Kdopak se ukrývá v přítmí u  lesa? Zima se týká samozřejmě těch ptáků, kteří zůstávají. Není jim však zima? Jak se jim žije v parku a jaké dobroty jim můžete přichystat do krmítka? Poslední kapitola, postavená zvlášť, se týká pozorování ptactva.

Pestré autentické ilustrace vašim dětem snadno představí krásu těchto zvířat. Ilustrátorka Jana Walczyk má velmi působivý styl kreseb, které snadno představí ptactvo realisticky a detailně. Jejích ilustrací je v knize opravdu hojně, takže barevné grafické zpracování rozhodně nezavání zastaralými učebnicemi o zvířatech, ale naopak naláká k objevování přírody malé i velké. K dispozici ale nejsou jen obrázky ptáků, ale například map, když se jedná o ptáky tažné, či prostředí, ve kterém přebývají.  Šikovné je, že u každého zobrazeného ptáka jsou popisky, takže nikdo nezůstane na pochybách, o jaký druh se vlastně jedná.

Autorka má lehce poetický styl přednesu, kdy se snaží nalákat k prozkoumávání ptactva a jejich života. Zaměřuje se na postupné odkrývání informací, kdy nejprve nastíní známá fakta, aby dětem osvětlila, že už se vlastně s těmito zvířaty setkali, a postupně přidává další a další informace. Hovoří opravdu přímo k dětem, je tomu tedy přizpůsoben i slovník a jazyk. Texty tak působí příjemným a čtivým, lehce zaobleným dojmem, jako by na dítka číhala vábivá pohádka.

Grafické zpracování je opravdu zaměřené na děti a tak se na dvojstránce obvykle mimo několika výrazných kreseb objevuje jen několik odstavců textu, které jsou psané bezpatkovým fontem písma, a šikovně rozložené na stránce. Nepůsobí to nijak chaoticky, naopak se malý čtenář snadno orientuje a navíc ho tvůrčí způsob zaujme víc, než kdyby byly pasáže nalinkované pod sebou jako v běžných publikacích pro dospělé. Navíc nejenže se o těchto tvorech naučí děti mnohé, ale spisovatelka je šikovně navádí také k pozorování.

Svena Ersten se zaměřuje na různorodá fakta od krmení, přežívání v různých ročních období, přes potřeby zvířat až po jejich koupání. Tedy nevynechala prakticky nic, a předpokládám, že není-li čitatel ornitolog, pak se poučí i dospělý.

Publikaci bych doporučila všem dětem, kteří se zajímají o ptactvo. V tomto případě je jim lákavě představeno ohromné množství druhů od těch známých a po méně známé. Jelikož je autorka z Německa, tak se zaměřuje na evropské ptáky a o to bližší nám tedy čtení může být.

Pozorovat ptáky je skvělá zábava. Ať už žijete ve městě, nebo na venkově, vašimi sousedy jsou nejrůznější druhy nenápadných opeřených zpěváčků. Jakmile ráno vykoukne sluníčko nad obzor, začnou hlasitě štěbetat, trylkovat a cvrlikat. V tu dobu býváte ještě zalezlí v posteli a spokojeně spíte, ale ptáci už ohlašují nový den. Když poznáte jejich svět, bude ten váš mnohem zajímavější. Ptáky už nebudete pouze slyšet, ale naučíte se je i vidět a rozeznávat.

Víte, podle čeho od sebe ptáky rozpoznáte? Všichni samozřejmě snášejí vajíčka a téměř všichni umějí létat. Liší se však velikostí, zbarvením peří a hlasovým projevem. A proč je dobré vědět, který ptáček se zahnízdil ve vašem živém plotě, kam na podzim odlétají čápi a kdo si to k vám v zimě chodí pro dobroty na krmítko? Protože pozorování ptáků je mnohem větší zábava, když znáte tajemství ptačího světa.

Poznejte více než 40 našich ptáků a zjistěte, jak žijí, čím se živí, jak vychovávají svá mláďata a jak se připravují na zimu. Kniha děti okouzlí také půvabnými ilustracemi Jany Walczyk.

Nakladatelství: Kazda

Žánr: zvířata, populárně naučná