Recenze: VYSTUPTE Z MYŠLENKOVÝCH PASTÍ (David A. Clark)

Jak si poradit s neodbytnými myšlenkami?

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Trápí vás opakující se negativní myšlenky? Toužíte zas poznat pocit bez starostí? Někdy nás opravdu ničí myšlenky, které jsou negativní nebo nám z nějakého důvodu způsobují úzkosti. Vystupte z myšlenkových pochodů je jedna z mála knih, která pomáhá na ně nahlížet a řešit je.

Spisovatel, význačný kognitivně behaviorální psycholog David A. Clark se věnuje výzkumu úzkostí a deprese. Za svou praxi se dočkal uznání a rozhodl se pomáhat také svými publikacemi. Jako praktikovi se mu daří sepsat díla tak, aby byla dostupná široké veřejnosti a mohla pomáhat i tam, kde nejsou lidé s psychologií tolik obeznámení.

Jestli znáte neodbytné, vtíravé obsesivní myšlenky, tak jste rozhodně těmi správnými čtenáři této knihy. Právě pro nás byla napsána. Jemně a přesto pevně vás autor navádí k tomu, aby se vám tyhle nepříjemné myšlenky vzdálily. K čemu nabádá? K pečlivému přečtené této publikace, která vám má pomoci se změnou svého myšlení, zaujímání realističtějšího postoje ke svým problémům a přestání zabývat se tím, co nelze změnit. A tak příručka nabízí odlišnější přístup k překonání emoční tísně.

Rozhodně si nenechte ujít úvod a také první dvě kapitoly, jelikož jsou tím nejpodstatnějším. Zatímco v úvodu vám David A. Clark představuje, jak s knihou pracovat a čím se řídit, tak dvě další kapitoly vám řeknou to podstatné - tj. poznání svých myšlenkových pastí a zvládnutí paradoxu kontroly.

Součástí jsou cvičení, při kterých můžete psát přímo do knihy. Je potřeba si uvědomit, že to neříkáte autorovi, ale především sobě a tak je upřímnost na místě, abyste se vy jako sobě vlastní psychoterapeuti mohli zaměřit na to podstatné a podle pomocných pokynů z těchto pastí vybruslit. Je vám nabízeno několik možností, které by vám mohli vyhovovat - jaké budou vyhovující je však na vás. David A. Clark poukazuje na to, co je příhodné pro různě zaměřené lidi, což vám může pomoci si utřídit své vlastní myšlenky a poznat, co je nejlepší pro vás. Publikace vám také pomůže popasovat se s negativními emocemi jako je sebelítost, potupa, stud, vina, apod. Stejně tak se zaměřuje na neodolatelné obavy a nikoli jejich řešení, ale vyvléknutí se z jejich okovů.

Styl psaní je velmi sympatický, jedná se o přednášku, ale přiblíženou lidem, obohacenou o příklady a zkušenosti samotného autora. Je možné brát knihu jako svůj osobní deník úzkostí, jelikož přímo vybízí k tomu, abyste do ní psali. Jsou připravené linky, a pokud by nestačily, vždy je možnost vzít papír a tužku a psát podle svého do jiného notesu.

Mně příručka připomíná mou oblíbenou publikaci, která má opravdu sílu pomáhat, a to právě Brouci v hlavě. Zaměřuje se na obsedantní myšlenky, které způsobují panické záchvaty. A když se zbavíte záchvatů a zůstanou už jen nepříjemné myšlenky, myslím, že tohle je druhá fáze léčby, která by vám mohla pomoci se dostat přes těžkou životní etapu, ať už se jedná o panické stavy či osobní problémy a úzkosti a možná i bez podpory terapeuta, protože tyhle knihy mají skutečně rady, které pomáhají.

Kniha čtenáře krok za krokem vyvádí ven ze začarovaného kruhu negativních, a někdy až katastrofických myšlenek a učí ho postupně měnit jeho myšlenková schémata. Je založena na kognitivně-behaviorální terapii a prostřednictvím nejrůznějších cvičení pomáhá opustit depresivní a úzkostné myšlenky, zbavit se jejich neustálého omílání a „přežvykování“, ale zejména vede k tomu, aby člověk postupem času objevil i jiná než negativní témata. Kniha obsahuje řadu příkladů z praxe a je plná strukturovaných cvičení, která může čtenář provádět sám nebo pod vedením terapeuta.

Knihu je určena všem, kteří se potýkají s negativními myšlenkami.

David A. Clark, Ph.D., je klinický psycholog a emeritní profesor University of New Brunswick. Je autorem nebo spoluautorem řady knih o depresi, úzkostech a obsedantně-kompulzivní poruše.

Žánr: Hry a tréninky, Psychologie