Recenze: CO S ODPADEM (Gerda Raidt)

Encyklopedie pro školáky

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Německá spisovatelka a ilustrátorka populárně-naučných knih pro děti a mládež má v zahraničí několik děl, ale především Co s odpadem se dočkalo překladů do jiných jazyků, kupříkladu k nám do České republiky. Co tato encyklopedie pro školáky nabízí?

Předpokládám, že titul je určený pro školáky 1. stupně, jelikož působí opravdu dětským dojmem. Autorka začíná bez úvodu a rovnou představuje odpad. Snaží se dětem vštípit, co vlastně odpad je a že ne vždy je to jednoznačné, a také kde jej mohou nalézt. Tím se dostáváme ke skladování odpadu, ale také jeho životnosti. Hovoří s dětmi také o potravinách a jejich nadměrném vyhazování a dalších. Je jasné, že nelze pokrýt vše, co se této životního prostředí týče, ale Gerda Raidt se opravdu snaží. Snad jen by možná bylo vhodnější kvůli přehlednosti rozdělit titul na kapitoly a vytvořit obsah. To jediné může čtenářům vadit.

Srozumitelnosti pomáhají krátké texty, obvykle třeba jen několik vět na celý odstavec. Navíc si spisovatelka nijak nepovyšuje a skutečně se snaží k tématu hovořit jednoduše a zbytečně neodbočovat. Věřím, že tento způsob děti 1. stupně opravdu ocení, ačkoliv pro 2. stupeň by mohlo být čtení zas až příliš prosté.

Ilustrace jsou zřejmě dalším silným kladem. Stránky jsou kresbami pokryté, někdy přímo celostránkové, a jindy zas mají několik obrázků. Všechny samozřejmě mluví k danému námětu. Jsou krásně barevné a působí dojmem, jako by je autorka kreslila tužkou. Předpokládám, že se jedná o počítačově vytvořené ilustrace, ale pokud je to na nich znát, tak opravdu minimálně. Navíc si autorka zakládá i na detailech, takže je vše snadno rozeznatelné.

Publikace je kvalitní, snaží se opravdu o problematice mluvit a nikoho neodsuzovat a navíc přináší nápady, jak žít ekologičtěji. Návrhy jsou vhodné pro jedince i rodinu, takže si děti sami mohou vyzkoušet, jak být více ekologický a šetřit naši planetu. Pokud je některý titul zelený, pak je to rozhodně tento.

Knihu bych doporučila všem dětem na 1. základním stupni. Holčičkám i chlapečkům, jelikož s odpadem se potýkáme a vyrábíme jej všichni a starost o planetu by tudíž měla záviset na nás všech. Chcete-li dětem představit tuto problematiku a toužíte po tom, aby se chovali ekologičtěji, pak se jim kniha rozhodně zalíbí. Kresby jsou precizní a stejně tak i texty, takže se hodně naučí. U nás také slavila úspěch a hodně toho mé synky naučila. Můžeme doporučit!

Široce pojatá kniha pro děti mladšího školního věku popisuje, co je odpad, jak vzniká, jak se třídí a recykluje, jak vznikají smetiště a odkladiště odpadu, jak lze předcházet jeho vzniku, kde všude se nachází. Děti se při četbě této encyklopedie učí, jak se vyznat v nástrahách konzumního života a jak si osvojit různé strategie, které jsou přátelštější k jejich životnímu prostředí.

Žánr: Ekologie, životní prostředí, encyklopedie

Počet stran: 93