Recenze: LUCIDNÍ SNĚNÍ (Stephen LaBerge)

• Zkušenost lucidního snění
  • Učíme se lucidně snít
  • Praktické využití lucidních snů
  • Snění: funkce a smysl
  • Snění, iluze a skutečnost
  • Snění, smrt a transcendence

Tato témata jsou vhodně rozvíjena. Autor udává příklady, ukazuje směr výzkumu, jeho cíle a výsledky, ale stejně tak zůstává nohama na zemi. Člověk by si řekl, že nelze dokázat, že ve snu někdo cíleně udělal tu či onu věc, ale v dnešní době máme jiné možnosti a tak výzkumy takového snění jsou schopny rozpoznat, zda snění bylo náhodné nebo se skutečně podařilo snícímu, aby onen úkon ve snu cíleně udělal. Právě tyhle překvapení pro mnohé kniha skrývá. Pokud se o lucidní snění zajímáte, samozřejmě nebude natolik paf jako ti, kteří jeho sílu teprve objevují pomocí této knihy. Ovšem s ohledem na nejnovější poznatky z této disciplíny si myslím, že vás LaBerge také snadno ohromí.

A navíc vám přesně ukazuje, jak na to! Dostává se vám tedy nejen poutavé přednášky o výzkumu lucidního snění, ale čím více máte publikace načteno, tím více se autor dotýká témata, jak byste vy samotní mohli lucidně snít v poklidu domova. Začíná to po teoretické části v šesté kapitole, kde se pod nadpisem Učíme se lucidně snít skrývá široce pojatý návod. Ono takové snění není jednoduché a tak není divu, že je potřeba jednotlivé kroky doplnit o fakta a rozepsat.

Pro mnohé budou nejpodstatnější fakta, které autor předkládá. Pro jiné naopak příklady a výzkum, ten kupříkladu ohromil mě. A další se zas naopak třesou na to, aby si mohli lucidní snění sami vyzkoušet. Předpokládám, že Stephen LaBerge neopomenul žádné téma a tak vám tedy nebude nic chybět.

Pro čtenáře, bojující s úzkostí (až panikou), bude podle mého obohacující kapitolou právě kapitola Praktické využití snů, v jejíž podkapitole se autor věnuje nočním můrám a snižování úzkosti. Povídá nejen o tématu, ale zas představí úzkosti trochu jinak, což může být pro někoho klíčovým pomocníkem, jak své stavy pochopit a poprat se s nimi. Ne, že by vás lucidní snění vyléčilo, ale opět dává možnosti, jak nalézt svůj klid a to už je ta správná cesta k uzdravení.

Ke všemu styl přednášky je velmi příjemný, poutavý a čtivý. Zřejmě si knihu pořídí jen ten, jehož námět skutečně zajímá, pak tedy budete čtením rozhodně nadšení a věřím, že stejně jako já publikaci přečtete velmi snadno a obohatíte se. Lze ji číst najednou, pokud jste horliví informací, či si ji dávkovat po kapitolách, jako jsem to dělala já.

Publikace bude pro mnohé nepostradatelná, ať už se jedná o vlastní zvědavost a touhu zkusit lucidní snění, či touhu pomocí této disciplíny vyřešit nějaký svůj problém. Podle knihy se to tak daří nejen umělcům, ale kupříkladu i chemikovi D. Mendělejovi, který ve snu našel řešení... A když to funguje jiným, proč ne tobě?

Co na titul říká Chensie? Téma pro mě bylo známé pouze okrajově, až teprve Stephen LaBerge prostřednictvím báječného překladu nakladatelství Portál mě přesvědčil o tom, jak málo jsem tušila a jak moc chci vědět a vyzkoušet, co se mě snažil naučit. Zda-li to bude fungovat, to zřejmě ukáže až čas. Jak autor upozorňuje, je potřeba zkoušet a zkoušet, ale spíme každý den, takže možností mám spousty. Doufám, že vás dílo ohromí stejně jako mě a nabídne vám, co jste očekávali či ještě mnohem víc.

Sny nás nemusejí jen bavit, děsit či jako bezvládné bytosti vést do míst, kde nad sebou nemáme kontrolu. Využít jejich hlubší potenciál pro osobní růst, vyšší sebevědomí a snazší řešení tvůrčích problémů nám pomůže lucidní snění. Stephen LaBerge se bdělým (lucidním) sněním zabývá a shrnuje deset let výzkumů v Centru pro výzkum spánku na Stanfordově univerzitě. Dokazuje, že vědomé a svobodné jednání ve snu je skutečně možné. Mnoho psychologů dnes vyzdvihuje vědu lucidního snění jako nejvýznamnější pokrok ve výzkumu snů od dob Sigmunda Freuda, jenž považoval sen za „královskou cestu do nevědomé mysli“. Kniha nabízí nejen inspiraci, ale i rady a techniky, jak se stát lucidním snícím a jak tento stav prakticky využít.

Stephen LaBerge je americký psychofyziolog, specializuje se na zkoumání a využití lucidního snění. Výzkum prováděl na Stanfordu. Založil a vede Lucidity Institute a kurzy lucidního snění pro veřejnost.

Vydání: 2022

Žánr: psychologie

Počet stran: 304