Recenze: KAM TĚ VÍTR ZAVANE (Rainbow Rowell)

Simon Snow potřetí zachraňuje magický svět!

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia

Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu

Rainbow Rowell, americká spisovatelka, které v České republice vyšel román FanGirl (2013, Yoli) a právě od něj se vlastně odvíjí dobrodružství Simona Snowa. Fangirl je romantická oddechovka, dost nenáročná, ale příjemná. Mně osobně nejvíc zaujaly texty s Basilem a Simonem a nebyla jsem jediná. Autorka poté na žádost svých čtenářů sepsala vlastně fanfikci, kterou jsme měli možnost částečně ochutnat ve Fangirl a dala jí obsáhlejší a propracovanější formu. Prozatím to vypadá, že se jedná o uzavřenou trilogii, tak si pojďme všechny tři díly představit.

Recenze může prozradit děj předešlých knih.

Nedej se (2016, Yoli) působí zamotaným dojmem, což mají všechny romány o Simonovi společné. Vypráví o světě, obdobě universa Harryho Pottera, přičemž magie je poměrně nápaditá. Kouzelníci využívají známých a často využívaných výrazů ke kouzlení. Obdivují nebo tajně nesnáší Mága a jeho dědice Simona Snowa. Ten bydlí už od prvního ročníku v jednom pokoji se svým úhlavním nepřítelem Tyrannusem Basilem Pitchem a vzájemně se nenávidí (My už teď víme, že pravda je vlastně úplně někde jinde). Okolnosti však donutí Baze, Simona a jeho kamarádku Penelopu (a tak trochu i jeho bývalou holku Agátu) pátrat po tajemství... Závěr je epický.

Navazující kniha Nezdárný syn v první polovině vypovídá o tom, co se ze Simona stalo, když dopadl tak, jak dopadl. Autorka se mu snaží vlít elán do žil a tak ho s Bazem a Penelopou vyšle na road trip. Zažijí neskutečné dobrodružství, potkají i zajímavého normála Sheparda, který je fakt něco! A ke všemu musí zachránit Agátu, protože... No, první polovina je tak nějak odpočinková, ta druhá už je akčnější, konečně se začne dít to podstatné a brzy nastává závěr. Nezdárný syn je spíše taková vsuvka mezi dvěma příběhy.

Nejnovější pokračování s názvem Kam tě vítr zavane je vlastně dost podobné. V první části se toho příliš neděje a ústřední dvojice se k sobě snaží najít cestu. Romantika ve druhém díle totiž docela vyvanula a bylo potřeba ji nastartovat a dodat páru vzrušení. Což se možná autorce i povedlo, ačkoliv tím vyplýtvala spoustu textu na dění, které ne každého bude zajímat. Chcete-li  gay romanci ve stylu young adult, obohacenou o vulgární výrazy v některých případech, pak budete nadšení. Na akčnější děj si musíte počkat. Začíná až po polovině knihy, což může na někoho působit dost drasticky, pokud čte všechny knihy za sebou.

Publikace se dělí na tři ústřední dějové linie, přičemž se stejně jako v předešlých románech kapitoly odehrávají v ich-formě z mnoha a mnoha různých úhlů pohledů, přičemž nejvíce pasáží má samozřejmě Simon, Baz a Penelopa (možná dokonce i Agáta). V románu Nedej se mi přišla orientace méně snadná, ale později jsem si zvykla, takže při tomto díle už s tím předpokládám nebude mít obtíže nikdo.

>> Své si tedy poví Simon a Baz, kteří mají vztahové problémy a ač se je jeden snaží řešit, druhý neví coby a utíká. Není to snadné, působí to trochu ošemetně, ale s ohledem na charaktery se dá dění pochopit. Ale když přijde čas na pořádnou akci, zakousne se Baz se Simonem do řešení případu okouzlujícího muže, který má dar oslovit davy...

>> Mezitím si Penelopa musí vystačit s Shepardem sama, jelikož jí nikdo s těmi tíživými obtížemi nechce pomoci. A že je co řešit! Rozhodně je Shepard velkým překvapením a zajímavou, osvěžující postavou, která vyvažuje Penninu nesnesitelnost. Jejich linie je spíše pátrání a objevování, než se vše možná až příliš jednoduše, avšak nápaditě, vyřeší.

>> Agáta se snaží nahánět kozy, aby neutekly z Wattofrdu a přitom pozná někoho. Tahle linie je zřejmě nejméně podstatná, protože vlastně nemá nijak závažný vliv na samotný příběh. Je spíše takovým bonusem, který může (a nemusí) potěšit.

V závěru, dá se říct, je všechno vyřešené, ale i přesto by si autorka mohla najít nějaké uličky a připravit nám další zmatenou, divokou a kreativní show ze světa, který ač z počátku působil jednoduše je příjemně komplikovaný a obsáhlý. Škoda jen, že nám onen širší náhled zobrazuje až nyní.  Jako romance, s ohledem na všechny tři milostné linie, je titul možná až příliš akční, ale díky první polovině je čas i na sblížení a emoce.

Kam tě vítr zavane bych doporučila všem, kteří si trilogii Simona Snowa oblíbili a touží vědět, jak to dopadne. Samostatně se samozřejmě román číst nedá. Připravte se, že to může být složitější čtení s ohledem na obsáhlost a mnohdy i poklidnější dění, než následuje přehršel akcí a rozhřešení - a tak tomu je prakticky u všech tří knih.

Co na titul říká Chensie? Mně to všechno přijde psané takovým okouzlujícím zmatečným způsobem. Hrdiny jsem si oblíbila - tedy až na Penelopu, ta mi přišla neskutečně protivná. Četla jsem všechny tři díly najednou. Nedej se se mi kdysi líbilo více než nyní po letech. Nezdárný syn byl prima, ale spíš mi přišlo, že se R. Rowell snaží něco vyplnit. Kam tě vítr zavane už pro mě bylo z části velkým trápením. První polovina se neskutečně vlekla, chtělo by to proškrtat. Tolik nadbytečných textů, kdy se nic nedělo. Moc mě to nebavilo, než se začalo konečně něco dít. Agátina linie mi přišla s ohledem na romanci přitažená za vlasy a vlastně úplně zbytečná. Baz a Simon, ačkoliv jsem si je oblíbila, mě se svým vztahovým trápením spíše nudili a jedinou zábavou v první polovině byl vlastně Shepard. Když se potom ve druhé polovině vše rozjelo, už jsem to dokázala přečíst za pár hodin a byla to pořádná jízda! Jen bych tedy tu polovinu knihy úplně vynechala. Kolem a kolem tuhle sérii hodnotím dobře, bylo to nápadité a příjemné. Ráda si ji přečtu znovu, ale určitě už nikdy naráz, protože tolik nadbytečných textů za sebou už bych znovu nezvládla. Když si to dávkujete, věřím, že je to příjemnější počtení.

Simon Snow na své cestě napříč Amerikou zjistil jedno: S magií už nechce mít nic společného. Chce být obyčejný člověk, najít si obyčejnou práci a žít obyčejný život. Potíž je v tom, že má křídla a jeho kluk je upír. Než se ale stačí po návratu do Anglie obojího zbavit, zaplete se do dalšího magického dobrodružství, o které vůbec nestojí. Někdo nový o sobě tvrdí, že je Vyvolený a že zachrání kouzelnický svět před nebezpečím. Simon s Bazem budou muset ještě jednou do akce, tentokrát ale bez věrné kamarádky Penny. Ta má svých problémů dost. Přivezla si totiž z Ameriky prokletého normála a její máma z toho vůbec není nadšená. Navíc uhlídat Sheparda, který k sobě i v Londýně přitahuje všechny myslitelné magické bytosti jako magnet, je pořádná dřina. Aspoň že Agáta tentokrát nepotřebuje, aby ji někdo zachraňoval. Nebo ano?

Žánr: lgbt, young adult

Ze série: Simon Snow 3.

Počet stran: 576