Recenze: NEJVĚTŠÍ DINOSAUŘÍ ZÁHADY (Vladimír Socha)

Tajemství skrytá v dávnověku

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia

Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu

Český spisovatel Vladimír Socha opět v tandemu s ilustrátorem Vladimírem Rimbalou vydal publikaci pro milovníky pravěkých veleještěrů. Možná znáte jeho předešlé knihy, které se také týkají tohoto námětu nebo se dotýkají pravěku jiným způsobem. S Vladimírem Rimbalem autor pracoval třeba na titulech Pravěcí Vládci Evropy (Kazda, 2020) či Dinosauři: rekordy a zajímavosti (Kazda, 2021). Pokud jste si duo oblíbili, určitě vás potěší tahle novinka z nakladatelství Universum!

Již v předmluvě nám autor sděluje, že záhady a dinosauři k sobě pasují. Podotýká, že ohledně pravěkých veleještěrů se setkáváme s množstvím nevyřešených hádanek. Věří, že se časem odpovědí na otázky dočkáme, ať už pomocí nových objevů či technologiím výzkumu.

V úvodu je poznat, že spisovatel umí o tématu zaníceně hovořit, ale také by klidně mohl zřejmě psát nějakou beletrii, jelikož práce s textem mu vůbec není cizí a dokáže zaujmout slovem. Možná až trochu poeticky nás vtáhne do světa, který tu byl před miliony let...

V průběhu čtení se budete přesouvat z vyprahlých plání s odkrytými sedimenty druhohorního stáří přes zaprášené a temné muzejní depozitáře až po laboratoře genetického inženýrství nebo také stánky dobrodružných románů z minulých dvou století, ale nebudete k tomu potřebovat pevné boty, laboratorní plášť ani pušku - stačí mít otevřenou mysl a představivost. (Str. 10)

Počin se dělí na pět základních kapitol:
  • Záhady dějin dinosauřích objevů
  • Záhadní obři a trpaslíci světa dinosaurů
  • Záhady tvrdě vědy a dinosauřích měkkých tkání
  • Záhady dinosauřích životů
  • Záhady dinosauřích vzestupů a pádů

Předpokládám, že pokud máte o skupině pravěkých plazů načteno více titulů, můžete narazit na něco, co už budete znát nebo vám autor pomůže téma zaktualizovat. Samozřejmě se fakta a zajímavosti mohou v různých knihách opakovat, ale objevují se nové a nové poznatky a tak ve starších publikacích nebude to, co kupříkladu právě v této. Na rozdíl od těch ostatních není zaměřená všeobecně, ale opravdu se dotýká tématu záhad, který je širší než by se mohlo v počátku zdát.

Pro milovníky dinosaurů začíná Vladimír Socha očekávání u začátku, tedy u objevení dinosaurů. V roce 1824 je světu představil britský přírodovědec William Buckland, kterého předpokládám, čtenáři počinů o pravěcích veleještěrech už z vypravování znají. Ale nevědí, že... Autor zmiňuje nejen zajímavosti o dinosaurech, ale také o lidech, kteří jsou díky nim známí. A tak se nejen o Bucklandovi dozvídáte zajímavosti, které vám o to lépe pomohou zapamatovat tyto osobnosti.

Publikace je obohacená o krásné ilustrace talentovaného ilustrátora Vladimíra Rimbala. Čím víc jeho tvorby vidíte, tím více jste okouzlení. Dovede svými kresbami přivést k životu nejen zvířata, ale rovněž i lidi, když se vám snaží ukázat velikost kupříkladu obřího krčního obratle diplodokidního dinosaura z období pozdní jury.

Ačkoliv titulka je barevná, obsah knihy je laděný do barvy papyrusu. Po vnějších stranách jsou ozdobné ilustrace v podobě malých dinosauřích stop. Některá fakta autor chtěl zviditelnit nebo odlišit a tak je vložil samostatně do kresby nažloutlého papíru. Tvorba Vladimíra Rimbala je vytvořená čistě černobílá. Obávám se, že pestré ilustrace by zkazily kouzlo a jsem proto ráda za prostší, ale o to impozantnější styl. Z titulu na vás po otevření dýchne atmosféra dávných časů. Předpokládám, že grafická stránka zaujme nejen dospělé, ale i děti. Je vhodná pro každého.

Dinosauři takřka od A do Z. Neměla jsem pocit, že by snad autor vynechal nějaké téma, byla jsem ohromená, udivená a posedlá touhou dozvědět se víc a víc. Kniha nabízí ohromné množství informací a dokáže obohatit každého, kdo o to stojí. Začínáme objevem, ale samozřejmě se končí změnou klimatu a vyhynutí dinosaurů po dopadu meteoritu...

Jste milovníci dinosaurů nebo vás jen téma zajímá? Máte doma spoustu knih s tímto tématem nebo teprve začínáte nakupovat? Ať tak či tak, publikace je vhodná pro každého, kdo má chuť odhalit záhady ze života před cca 66 miliony let... Jedná se o kvalitní čtení, které využijí dospělí čtenáři, ale i malí milovníci těchto fascinujících tvorů.

Co na titul říká Chensie? Zas jsem se toho dozvěděla spoustu! Zřejmě to nebudu moct použít při běžném hovoru, protože kolem sebe mám málo milovníků dinosaurů, kteří jsou tématem fascinovaní jako já, ale nevadí. To, co jsem se dozvěděla, už mi nikdo nevezme. Bylo to opět ohromující a precizní čtení. Autora i ilustrátora jsem si oblíbila už kdysi a teď mi jen dokazují, že se nebojí zvednout laťku a ukázat, že pořád mají schopnosti nám kvalitními díly vytřít zrak.

Může se zdát, že díky filmům, knihám nebo počítačovým hrám už o dinosaurech víme téměř vše, opak je však pravdou. Tato podivuhodná zvířata stále obestírá množství nevyřešených záhad, které se vzpírají našim usilovným snahám o vysvětlení. Na některé z hádanek hledá odpověď už desátá generace paleontologů, jiné jsou dosud čerstvé. Kniha vám představí největší a nejpoutavější záhady světa druhohorních dinosaurů i tajemství skrytá v dějinách jejich vědeckého výzkumu.

Nakladatelství: Universum
Vydání: 2022
Žánr: Literatura naučná