Recenze: BILLY SUMMERS (Stephen King)

Pětihvězdičkový zabiják s pevnými zásadami a dobrým srdcem

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta

Chci zakoupit tento titul.

Billy Summers, pod jednoduchým názvem se ukrývá jméno protagonisty, nájemného vraha, válečného veterána a muže se silnými morálními zásadami, ačkoliv byste to s ohledem na jeho temné povolání neřekli. Král hororu, Stephen King, přišel na knižní trh v roce 2021 s horkou novinkou, která dokázala, že je stále mistrem ve svém oboru. U nás počin letos vydalo nakladatelství Beta, u kterého můžete zakoupit nejen nejnovější kousky, ale také ty starší v novém kabátě.

Er-forma nemusí být pro každého nejvhodnější, ale King umí precizně pracovat s textem, nastavil tak správnou vzdálenost a čtenář má k hrdinovi stejně blízko jako daleko. Štědře líčí jeho myšlenky a emoce, snadno se vyhýbá nadbytečným dialogům a popisům. Prostě radost číst plynulý děj, který má lehce stoupající a místy klesající dynamiku. V některých situacích je napětí takřka hmatatelné a v závěru samozřejmě šikovně vrcholí.

Dějová linie se dělí na dvě části. První vévodí reálný přítomný příběh, odehrávající se v době cca půl roku před covidovou pandemií, a nájemný vrah se v něm stará o lukrativní zakázku. Jenže je to na dlouhé lokty a Billy si musí zajistit krytí a získává tak náhle post spisovatele. To ho zaujme natolik, že se ve druhé dějové linii svěří se svým autobiografickým románem od dětství, přes rozvinutou military linku, až po samotný závěr.

Příjemným překvapením se stávají scény z Billyho memoárů. King je schválně předkládá nejprve v jednodušší formě a později už v běžně tak, jak Billy přemýšlí. Jestli jste milovníci military prvků, přijdete si na své. Některé části vás silně přenesou na bojiště, oblíbíte si jednotlivé vojáky, vnímáte hmatatelné pouto mezi nimi a možná vás jejich životní etapy v danou chvíli budou zajímat víc než to, co se děje v reálném čase u Billyho, který dělá vše proto, aby splynul s lidmi z dané lokality a přitom si promýšlel jednotlivé kroky svého útěku a životu po něm...

Propracovaný děj potěší i náročnější čtenáře. Nejedná se jen o samotný příběh, ale i o Billyho Summerse a jeho propracovaný charakter a případ. Kupodivu do sebe vše zapadá, nic nepůsobí účelovým dojmem a není nouze o překvapení, jak už to v životě bývá.

Začátek působí zprvu jednoduše, jako by se jednalo o jednorázovou záležitost, kterou Billy odbude snadno a rychle. Jenže zatímco se vše vyjedná, tak bývalý mariňák musí trávit čas mezi svými sousedy, získává si jejich důvěru, vytváří si krytí a pouta, i možnosti nového živobytí a čeká... stále čeká. Ani přesto se však nudit nebudete, jelikož se lehčí děj prolíná s vážnějšími a akčnějšími scénami z válečné zóny. Ty pro čtenáře military nebudou žádným překvapením, vlastně jsme takové četli už spousty krát. Opět se ocitáme v Ramádí, střelba, bolest, ztráty. Nic nového a přesto... na těch krátkých úsecích dokázal autor silně zapůsobit a dovedl sepsat realistické hrdiny, kteří ač není možnost je blíže poznat, zapůsobí natolik, že jejich osudy mohou zasáhnout. (Mě zasáhly.)

Moje projektová kolegyně Marie Daňková má většinu Kingovi tvorby načtenou a sdělila mi, že dějová linie obsahuje odkazy na autorova předešlá díla (Její recenzi si budete moci přečíst na CBDB.cz a stejně jako já i ona hodnotí tuto novinku plným počtem bodů). Já sama jsem nepoznala nic, ale znalec už bude vědět. Mimo toho se dočkáte knižních tipů americké literatury či filmů i seriálu.

Billy Summers. Neskutečný sympaťák, zabiják s dobrým srdcem a protagonista, jehož život vás chytí a nepustí. Billy, jak už to bývá, neměl nejlepší dětství. Cosi ho poznamenalo a táhlo se to s ním dál. Armáda byla vlastně jediné východisko, a tak se nechal naverbovat. I přesto, že se stal odstřelovačem, a patřil mezi nejlepší, ho nepohltila arogance. Zůstal skromným a poklidným chlapcem, bojujícím proti zlu svým vlastním způsobem... Dělá to z něj špatného člověka?

Billy samozřejmě životní cesty neprožívá sám. Jak ve válce, tak i v přítomnosti, má kolem sebe ty, kterým důvěřuje. V Ramádí vám tak společnost dělají kupříkladu Taco či nezapomenutelný Pilulka, jehož netradiční zdravotnické způsoby se snaží Billy občas aplikovat i běžně. Co se týče přímé dějové linie, tak i sousedi jsou šikovně vykreslení, ale nejvíce samozřejmě zapůsobí pozdější postavy, kteří jsou rovněž výtečně sepsaní. Budu se opakovat, ale King psát umí, práci s textem ovládá bravurně a taktéž i tvorbu charakterů, které působí nadmíru přirozeně a nejsou černobílé.

Nejeden čtenář si Billyho a jeho komplice, dá-li se to tak říct, oblíbí. Bude mu držet pěsti, když se případ překlene z jednoduchého na silně komplikovaný a zasáhne několik závažných témat od znásilnění až po smrt. I když autor píše spíše věcně, přesto citlivější čtenáři mohou zaplakat...

Pětihvězdičkový Billy Summers bude předpokládám milovaný všemi. Nakladatelství Beta vydalo další kvalitní román, který má sílu stát se nezapomenutelným. Jestli čtete Kinga, tušíte, co máte očekávat. Pokud ne, tak si myslím, že Billy je víc než vhodná cesta k autorově tvorbě. Poznáte jeho silné stránky, přirozenost, propracovanost, charaktery a závěr.

Co na titul říká Chensie? Ještě jsem plná dojmů. Momentálně Kinga nenávidím, a přesto Billyho Summerse zbožňuju. I přestože mám několik děl načteno, zase mě autor převezl tím nejlepším možným způsobem. Billy je možná až přílišné chodící klišé, zabiják s morálními zásadami, vážně dobrý chlap, ale jelikož to není tak důrazné a Billy je skromný typ, nelze si ho nezamilovat. Knihu jsem přečetla ani ne za tři dny a pokud bych měla čas, vím, že ji zvládnu za den, jak je čtivá a úžasná. Z počátku se mi víc líbily válečné scény, později už se to překlenulo v akčnější přítomnost a moje preference se změnily. Nicméně koncept je celý kvalitní a nejvyšší hodnocení si rozhodně zaslouží. Děkuju nakladatelství Beta za takový nezapomenutelný zážitek!

Billy Summers je nájemný vrah, nejlepší v oboru. Ale svou práci zvládne, jen když je terčem opravdu zlý člověk. A teď chce Billy skončit. Nejprve však vezme poslední práci.

Billy je jedním z nejlepších ostřelovačů na světě, vyznamenaný válečný veterán z Iráku, Houdini, pokud jde o mizení po dokončení práce. Co by se tedy mohlo pokazit?

Nová Kingova kniha je částečně detektivkou a válečným příběhem, ale také románem o lásce, štěstí, osudu a složitém hrdinovi, který stojí před poslední možností vykoupit se.