Recenze: SOUROZENECKÁ PŘÍRUČKA PRO PŘEŽITÍ (Dawn Huebner)

Příručka pro dobré vztahy sourozenců

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Dawn Huebner, Ph.D., klinická psycholožka, specializující se na práci s úzkostnými dětmi a jejich rodiči přichází na českou literární scénu s počinem, který má pomoci navázat mezi sourozenci kvalitní a pěkné vztahy. Takové, které vydrží až do dospělosti.

Úvodní a už zásadní je příspěvek  Poznámka pro rodiče a pečovatele. Autorka nastínila zajímavou rovnici. Poukázala na to, že hádky mezi sourozenci jsou vlastně soutěží o větší přízeň rodiče. Jak tedy na to, abychom z té rovnice unikli a hádky přestaly? Rovněž nabádá k tomu, aby pro vyšší úspěch jste četli tuto knihu spolu se svými dětmi. Což pokud máte malé děti je trochu výzva, ale psycholožka shrnuje své kapitoly velmi zábavným způsobem!

Styl psaní je opravdu velmi příjemný. Tedy ten v kapitolách pro děti je samozřejmě přizpůsoben, takže krátké odstavce. Zábavné hry s fontem a velikostí písma, stejně tak i místem určení. K tomu všemu se snaží děti zapojit do hry, takže do publikace mohou psát. V první kapitole kupříkladu je nutné vybrat si jméno pro psa a klidně jej zapsat do titulu. Kolem pejska se počin točí i nadále, což má  pádný důvod. I dále jsou k dispozici různé možnosti, jak vepsat své nápady a pocity.

Témata jsou zajímavá, i když vám nápisy mnoho neřeknou. S ohledem na přizpůsobení textu hravé formě jsou sice kapitoly na několik stran, ale vlastně je úsek velmi krátký a rychle se čte. Navíc je publikace obohacená o zábavné černobílé kresby, které jsou vhodné i pro starší děti a rozhodně nadchnou. Pokud se nepletu, tak krásné ilustrace vytvořila ilustrátorka Magdalena Kokešová.

• Se sourozenci bývají potíže
  • Tajemství jiného pohledu
  • Odměňuj to dobré
  • Nenech se vyprovokovat
  • Jiný způsob ignorování - s fíglem
  • Pes nádobí neumyje
  • Jak si poradit s pocity
  • Problémy řešte jako lidi
  • Čestně a spravedlivě
  • Je to jen mezi námi
  • Dobrá zpráva o sourozencích

Útlá knížečka je vhodná pro sourozence, studující základní školu předpokládám. Ti už textu snadno porozumí a návod, jak vycházet s vlastním bratrem či sestrou jim bude určitě k užitku. Věřím, že se toho děti o sobě díky knize i hodně dozvědí a naučí se, jak společně spolupracovat na mírovém řešení svých problémů. Jediné, v čem publikace nepomůže, je bohužel řešení problémů mezi menšími a staršími dětmi... Obvykle dítka předškolního věku vidí vztahy trochu jinak a je horší s nimi debatovat o tom, co je v pořádku a co ne. Možná při více trpělivosti? Opravdu netuším, záleží samozřejmě na povaze.

Já mám osmiletého a čtyřletého chlapce. Zatímco ten starší autorovi rozumí a líbí se mu ty nápady, mladší je neskutečný provokatér a rozhodně nemá v plánu se pokyny řídit nebo nad nimi přemýšlet. S tím je potřeba počítat. Ale věřím, že až bude starší, společně si knihu můžeme přečíst znovu a zapracovat na vztazích. Do té doby nezbývá, než vše klidnit a pomáhat jim navázat spolu krásný vztah.

Knihu bych proto doporučila spíše těm, kteří mají děti starší předškolního věku a nejsou od sebe věkově tak daleko, aby to jeden z nich nechápal. Myslím, že pokud bude účinek jednostranný, za chvíli přestane fungovat... Autorka si s tématem vyhrála a publikace je tak opravdu zábavná a působivá, funkční.

Mít bratra nebo sestru může být náročné. Může to ale taky být báječné! Skvělé stránky sourozenectví ale někdy nevidíme, protože… on všude nechává binec. Ona si domů vodí kámošky, které pořád jen mluví a mluví, a já jsem tam jen jako malý ocásek. On se na mě pořád vytahuje. Ona je horší než naši, protože pořád vykládá, co bych měla dělat… Sami uznáte, že to není lehké.

Prý se s tím ale dá něco dělat. A neznamená to, že bráchu nebo ségru odešleme na jinou planetu, že ne? I když nás někdy štvou, je s nimi často i legrace.

Dawn Huebner, Ph.D., je klinická psycholožka. Specializuje se na práci s úzkostnými dětmi a jejich rodiči.

Žánr: Psychologie