Recenze: DRUHÁ ŠANCE PRO ZOE (Michaela Schmiedlová)

Slabší dívčí romance české spisovatelky

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Rodačka z Rakovníku na české scéně debutovala románem Bronzová medaile (Lukáš Vlk - e-knihy hned, 2016) a momentálně u nakladatelství Cosmopolis - Grada vydala svůj další počin Druhá šance pro Zoe, jehož knižní obálka přitáhne pozornost čtenáře. Nápadně se knižní ilustrací podobá úspěšné young adult české spisovatelky, píšící pod pseudonymem Nofreeusernames. Zřejmě tento fakt mnohé zaujme na první pohled, na druhý je to zas anotace, kterou lze přirovnat k tvorbě velmi oblíbené zahraniční spisovatelky Julie Caplin, jelikož pojednává o cukrářském umu a cestování.

Michaela Schmiedová vsadila na příznačný lidový styl psaní, nesnaží se uměle zaujmout a sází na přirozenost, což se rozhodně vyplácí. Vypravování v mnoha ohledech působí v počátku silně autenticky, ovšem ač se jedná o dvě odlišné linie, nijak se od sebe neliší. Autorka svým způsobem v tomto nenáročném příběhu ukázala i nějakou schopnost práce s textem, snaží se vynechávat nadbytečné pasáže. Ovšem styl psaní odpovídá spíše prvotině, nikoli druhému románu, chtělo by na stylu psaní zapracovat.

Kniha má dvě dějové linie, které od sebe dělí dvacet let, a představují životní etapy dvou mladých hrdinek Zoe a její matky Terezy. Zatímco Zoe zažívá první setkání se svým otcem Quentinem Danielsem a první lásku, Teresa si užívá setkání s členem kapely The Secret Box, tedy Q. Danielsem, a rovněž milostnou zápletku. Díky jejímu vypravování tak čtenář víceméně odhaluje některá tajemství, která jsou v Zoeině současnosti nadhozená. Autorka má detaily, které prolínající se děj doprovází, docela promyšlené a je příjemné je sledovat. S ohledem na Terezino setkání se slavnou kapelou je možné přirovnat autorčinu tvorbu k fanouškovské fanfikci, která mnohé čtenářky potěší.

Terezina milostná zápletka vypovídá o dívce, která se seznámí s celebritou a díky své nevinnosti mu zamotá hlavu. Ale vážně natolik, aby se jí slušňák nechtěl ani dotknout a po pár dnech ji zval na návštěvu k rodičům a mnohem víc? Jestli jste ryzí romantičky, bude se vám jemně gentlemanský průběh líbit, ale ne každému přijde uvěřitelný. I Zoe si přichází na své a ocitá se v blízkosti mladého muže, kterého kdysi obdivovala a o kterém snila. Tentokrát ne člen hudební kapely, ale slavný fotbalista, který dokáže být okouzlující. Příhodné je, že čtenář se o malém Jamesovi dozvídá rovněž v Terezině příběhu.

Šikovné je, že dějové linky se odlišují jiným fontem písma, takže se určitě neztrácíte. Taktéž obsahují vlastně stejné postavy, což usnadňuje čtení a dá se říct, že svým způsobem i podobný děj, což se někomu může líbit a další zas může být zklamaný jistým opakováním situací a prostředí. Problém je, že se ovšem neliší styl vypravování a samotné charaktery hrdinek jsou víceméně stejné.

Charaktery jsou vytvořené minimálně, prakticky jsou ploché, a to i v rámci žánru young adult. Zjistila jsem, že bych vlastně nerozeznala Terezu a Zoe od sebe, jelikož jsou vlastně zaměnitelné a povahy mají vykreslené minimálně, i když jsou neskutečně přátelské a nemají vlastně žádné vady. Stejně tak se na krátkém úseku nepodařilo vykreslit vedlejší postavy, u kterých je výrazný snad jen James a právě díky němu má pro mnohé titul své kouzlo.

Tereza má za sebou nesnadný osud a můžete tak očekávat srdceryvnější témata, která ovšem nejdou vůbec do hloubky. Naopak působí jako by autorku napadly pouze jako zpestření a dál už s nimi nijak nepracovala, dokonce i v Zoe vyvolávají emoce minimální a se čtenáři nemají sílu hnout vůbec. Koncept tak působí, jako by byl psaný někde na koleni a nikoliv podle osnovy. Ke všemu, i když se příběh odehrává v Londýně, autorka nezmiňuje žádná známá místa, přitom jich zrovna Londýnské zázemí nabízí opravdu spousty! Vůbec není poznat, o jaké prostředí se jedná. Vůbec by neuškodilo udělat si nějaké rešerše a o městě si přečíst, určitě by jej pak představila, protože takhle to vypadá, že se může děj odehrávat prakticky kdekoliv.

Dostatečné množství scén z kuchyně může některé potěšit a jiné naopak znudit, jelikož jsou četné a vlastně se z nich čtenář mnoho nedozví. Nemáte k dispozici recepty, jen případně tip na pokrm, který zřejmě nebude ryze londýnský, jak očekáváte. A pokud vás pasáže nebaví, může vám vadit, jak se opakují. Mně přišly uklidňující, povětšinou se u nich konal nějaký rozhovor nebo myšlenkové pochody, takže jsem je neviděla nijak negativně. Navíc velkým plusem je v závěru k dispozici i recept Dortu s tajnou ingrediencí, tedy Pivní dort, který Zoe peče v průběhu děje.

Původně jsem si myslela, že počin je autorčinou prvotinou, jelikož tomu odpovídal, jak styl psaní, tak i nedostatečně propracovaný koncept, a to i v rámci oddechové četby. Tato kniha byla promyšlená minimálně a opravdu by potřebovala více péče, rešerší i kvalitní osnovu, protože je dost povrchní i pro cílové čtenářky.  Navíc všechno je psané tak, aby to hrdinům hrálo do karet a o to méně je vše uvěřitelné. Vážně velká náhoda, když na koncertě vyberou ke zpěvu ze všech lidí zrovinka tu, která je dcerou samotného zpěváka. A takových situací je v příběhu bohužel víc než dost.

Titul není úplně nejhorší. Má své kouzlo, ale spadá mezi nejslabší příběhy, které jsem měla možnost číst. Rozhodně neupoutá pozornost dospělého náročného čtenáře, který si chce počíst kvalitní oddechovou četbu v rámci young adult, i když ya běžně čte i ve svém věku. Pokud jste však nenáročný čtenář, může se vám zřejmě líbit, jak uvádí hodnocení na databázi.

Já jsem byla nadšená nápadem. Titul má potenciál a své kouzlo. Je velká škoda, že jej autorka neuchopila lépe a nevyužila všeho, co námět nabízí. Určitě by Druhá šance pro Zoe potřebovala přepracovat a pak věřím, že by mohlo jít o čtení, které potěší. V rámci projektu Čteme české autory mám načteno spoustu děl, ale tohle patřilo mezi ta nejslabší, podobně jako Knihomolka od M. K. Hardy, přestože Hacker byl za mě opravdu povedený, tak i Nebeská řeka od Adriany River, české spisovatelky kdysi píšící pod jménem Adriana Michálková. Tyto tituly už určitě znovu nebudu číst a spíše je nedoporučuji.

Zoe právě odmaturovala a chystá se do Londýna na koncert slavné britské kapely, jejímž zpěvákem je její otec. Muž, jehož nikdy nepoznala, se jí po jejím narození zřekl. Nebo to bylo jinak?

O dvacet let dříve se Tereza v Londýně pokouší utéct před temnou minulostí. Pilně studuje a postupně se jí zase daří najít radost ze života. Nachází tu nové přátele a zamiluje se do vycházející rockové hvězdy. Quentin je úžasný, má to v hlavě srovnané, není sukničkář ani nebere drogy. Zdá se, že budoucnost bude patřit jejich lásce. Jenže osud má na věc jiný názor…

Dva navzájem propletené příběhy od sebe dělí dvě desítky let. Příběh matky a dcery, Terezy a Zoe, dvou božských cukrářek, jejichž dorty dokážou otevírat srdce.

Nakladatelství: Cosmopolis

Žánr: Dívčí romány