Recenze: CITRONOVÁ VŮNĚ A JEMNÉ POLIBKY (Lotte Römer)

Jemná romance s krásnou letní atmosférou a báječným prostředím

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Německá spisovatelka Lotte Römer v české republice debutovala románem Citronová vůně a jemné polibky, ale na svém kontě má v zahraničí již několik romantických sérií pro ženy. Pokud se nepletu, tak Zitronenduft und zarte Küsse, jak zní originální název, by měl být samostatnou knihou.

Vypravování v er-formě je jednoduché a čtivé. Autorka dává důraz na popisy a někdy se na ně možná zaměří až příliš, což je vidno už v první kapitole, kdy věnuje popisnému textu kávy takřka stránku. Náročnější čtenáře překlad nejspíš nenadchne, občas se opakují slova a ač je atmosféra velmi příjemná, je znát, že autorka se nechává strhnout prostším vyprávěním, což v rámci oddechové četby pro nenáročné sice nevadí, ale ne každému bude po chuti. Prostředí je úžasné, to si snadno oblíbíte.

I koncept je poměrně jednoduchý, i když nepopírám, že má jistou nápaditost. Vše totiž začíná u Antonnely, která když zaslechne v telefonu zoufalou Kim, začne spřádat plány. S Kim dosti ošklivě vyběhl její šéf, který si sice užíval chvíle s ní a věšel jí bulíky na nos, ale vážný vztah s ní rozhodně nezamýšlel. Ba naopak dal Kim najevo přede všemi, že plánuje rodinu se svou dlouholetou přítelkyní a rozhodně ji kvůli Kim neopustí. Kim tak přijíždí do Itálie, kde má pronajatý pokoj v malém hotýlku a v něm právě vaří své skvosty i Antonnella... Ta na scénu přivolá i oslnivého Luca, se kterým si sice Kim hned nepadne do noty, ale jelikož se mu nedá odolat, tak...

Kim si nemusíte oblíbit proto, že vlastně byla milenkou zadaného muže. To některé čtenářky odradí na první dobrou, na obranu Kim... je to naštěstí jen knižní postava a Dirka vážně milovala. Jelikož jí maminka zemřela při porodu a vychovával ji jen otec, který na ni kladl vysoké nároky, i ona sama si často zvedá laťku. Po té tragédii s Dirkem má pocit, že jí muži křivdí a možná tak trochu to dává najevo i Lucovi, který je jinak velmi okouzlující...

Překvapivé, že i u těchto knih už mají své místo LGBT prvky. Kim totiž v hotýlku potkává párek gayů, se kterými se často setkává a stanou se jejími přáteli. Máte tak možnost sledovat jejich neokázalý, ale ryze upřímný vztah plný vzájemných sympatií a důvěry. Nenapadlo mě, že jim bude autorka věnovat tolik pozornosti, nicméně je to rozhodně klad, jelikož dodávají příběhu šmrnc. Vztah, jako má Clement a Ernesto by si přála i Kim a možná ho na dovolené, kde se začne věnovat kreslení a učí se s Antonnellou vařit, i potká. A třeba hned u hodin paddleboardu či jógy, kterým se věnuje s Lucem.

Autorce se opravdu podařilo vykreslit báječnou letní atmosféru a spoustu aktivit, které se na dovolené mohou vyzkoušet. Kiminy dny se víceméně opakují, ale velikým zpestřením je právě jiskra, která mezi ní a Lucem přeskočí. Romance se rozvíjí zlehka, a tak potěší všechny romantické čtenářky, které touží po příjemné letní milostné zápletce. Ta sice začíná pozvolna, ale rozhodně se ještě pěkně rozhoří, to se nemusíte obávat.

Ovšem milostná zápletka není tím nejpodstatnějším. Vhodně ji doplňuje také zajímavé, leč méně uvěřitelné rozhřešení milostného vztahu Kim s jejím nadřízeným. Nejsem si jistá, jestli by ženy reagovaly přímo tímto způsobem, ale rozhodně je to příjemně pohádkové.

Ke všemu, pokud máte v oblibě italské pokrmy, dostanete spousty tipů právě na italská jídla s různými těstovinami. Já jsem na ně při čtení pokaždé dostala chuť a nejraději bych drahou Antonnellu měla při ruce, abych se od ní mohla její recepty naučit.

Citronová vůně a jemné polibky sice nejsou top publikací, neuchvátí netradičním zpracováním nebo tématem, ale skrývají velmi příjemnou skupinu lidí, o kterých je radost číst, a báječnou letní atmosféru. Charaktery se autorce povedly velmi sympatické, leč možná vyznívají trochu jednostranně, těšilo mě s nimi trávit čas. Snadno si je oblíbíte a vyčkáváte, co se bude dít dál. K závěru se samozřejmě dočkáte i dramatičtějších scén, nejen těch poklidných, jako to bylo po většinu času s ohledem na téma letní romantiky.

Knihu bych jako letní čtení doporučila všem nenáročným čtenářkám, které chtějí strávit pár dní v knižním světě s velmi příjemnými hrdiny a zažít italskou milostnou romanci včetně tipů na jejich báječná jídla. Mně osobně publikace připomněla příjemné Harlequinky, které jsem si kdysi občas přečetla a myslím, že pokud je rády čtete, tohle by se vám mohlo rovněž líbit.

Konečně přišel velký den, na který Kim tak dlouho čekala. Roky byla milenkou ženatého šéfa a usilovně mu pomáhala dokončit významnou zakázku, aby už nebyl závislý na své ženě a mohl se rozvést. Pak ale na závěrečné prezentaci veřejně ohlásil radostnou novinku – jeho manželka je těhotná.

Zklamaná Kim opustila svůj dosavadní život a se zlomeným srdcem odjela do malého hotýlku u Gardského jezera, aby vymyslela, co bude dělat dál.

Může ale zůstat smutná, když slunce svítí, voda v jezeře jiskří jako drahokamy, kolem omamně voní oleandry a citroníky, žízeň zahnala čerstvě vymačkanou pomerančovou šťávou a na stole má skvělé kapučíno? Navíc potkala sportovního instruktora Lucu, kterého nedokáže dostat z hlavy…

Nakladatelství: Cosmopolis

Žánr: romány pro ženy

Počet stran: 240