Recenze: JAK ZKROTIT SVŮDNÍKA (Evie Dunmore)

Kvalitní pokračování historicko-romantické série

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Báječná americká spisovatelka Evie Dunmore patří mezi nejprodávanější autorky historických románů pro ženy. Věřím, že brzy bude spadat mezi zažité kvalitní spisovatelky jako je Lisa Kleypas a Beatrice Small, kterým se úrovní rozhodně může vyrovnat a na rozdíl od nich se dotýká jiných podstatných témat, takže rozhodně nezapadne.

V České republice autorka debutovala románem Jak svrhnout vévodu (recenze) který nejedné čtenářce po právu vytřel zrak. Jednalo se o první úspěšné setkání se ženami, které patří do Spolku výjimečných žen. Rebelky z Oxfordu tak určitě nebudou končit tímto druhým dílem, ale čeká nás ještě několik zajímavých románů.

Pokud si nepamatujete detailně Jak svrhnout vévodu, určitě doporučuji přečíst, jelikož se skrze tento díl seznamujete i s hrdiny, kteří vás provází aktuálním počinem. Získáváte tak lepší představu toho, jakou pověst mají... kupříkladu Tristan.

Vypravování ze dvou úhlů pohledů v er-formě je velmi vyvážené a ucelené, představuje nejen myšlenky a emoce, ale také dynamický děj, zaměřený zprvu na podstatná témata knihy. Autorka se zaměřuje také na popisy a dokáže čtenářky silně zaujmout. Musím opět pochválit i český překlad, který se opravdu vyvedl a je velmi příjemným čtením, které ubíhá. Silnou stránkou je, že se Evie Dunmore nebojí přeskočit časové úseky, které by byly pouhou výplní.

Lady Lucie stojí v čele skupiny oxfordských sufražetek. Je to tvrdá žena, která si uvědomuje, co všechno je v sázce a sází na jednu kartu možná až příliš mnoho, ovšem ona opravdu jde za svým cílem a patří jí za to vděk všech žen. Pomáhá ve chvílích, kdy jiní odvrací zrak a hodnotí, zatímco ona jediná nabízí novopečené mamince pomocnou ruku a zajišťuje jí nové přístřeší. Je to právě ona, která vymyslela způsob, jak pomoci těm, které jsou v manželství týrané či je jim jinak ubližováno. Na vlastní kůži sice nic takového nezažila, ale díky manželství svých rodičů je dostatečně poučená. Navíc ji její vlastní rodina vydědila a tak mylady žije sama za sebe a společnost jí dělá jen kočka, která v příběhu hraje rovněž podstatnou roli... A možná má sílu změnit i děj.

Tristan je společností vnímám jako žhavý mužský, prostopášník, který si užije s každou, kterou potká. Je všemi opěvovaný a zatímco ženy mu padají k nohám a tajně o něm sní, muži jej nenávidí (a nebo po něm touží stejně jako dívky). Co zmůže taková žárlivost a chtít, jež není ukojen? A co teprve zázemí, ve kterém Tristan vyrůstal? Do Oxfordu se vrátil jako hrdina, který získal nejvyšší ocenění, ovšem rovněž má jizvy na těle i na duši. Řeší rodinné drama, i své vlastní problémy, když se mu do cesty opět připlete všemi obávaná Fúrie lady Lucie.

Lucie v Tristanovi vidí zarytého nepřítele a tak, když se cesty těchto dvou výtečně vykreslených charakterů setkají, začíná to řádně jiskřit. Autorka věnovala pečlivou pozornost nejen hlavních postavám, ale i těm vedlejším, takže se vám převážně nebudou plést. I když pokud si nepamatujete první děj, mohou vám splývat Luciiny kamarádky sufražetky. Zajisté si budete pamatovat Annabelle, která získala pozornost právě díky prvnímu románu.

Milostná linie překvapí, jelikož nemá podobné schéma jako v předešlém díle, což někdy u těchto historických romancí bývá. Jelikož Tristan je opravdu vášnivý milenec, tak čtení se více dotýká erotického žánru více než předešlý počin. Ale vše je stále psané na úrovni, takže si na své přijdou i náročnější romantické čtenářky. Co se týče samotné romantiky, tak ta je také pěkně promyšlená a sahá až několik let zpětně.

U této série je velmi líbivé, že se dotýká námětu sufražetek, které tak často v knihách zmiňované nejsou. Evie Dunmore si dělala četné rešerše a na kvalitě příběhu je to skutečně velmi znát. Dozíráte tak na minulost ze zcela jiného úhlu, kdy ne vše bylo tak báječné, jak se nám to jiné spisovatelky snaží ukázat. Realita podle skutečnosti je mnohem horší, jelikož ženy jsou pouhým majetkem... Doporučuji přečíst si závěrečné texty, kde vysvětluje některé milníky a ukazuje část dopisu, který opravdu kdysi napsala jedna ze sufražetek.

Na rozdíl od předešlé knihy je tato obohacená o poezii. Básně jsou působivé a samozřejmě máte k dispozici v závěru odkazy, dle kterých je můžete dohledat. Nicméně díky nim je podle mého počin ještě působivější.

Ačkoliv tento titul nebyl tolik zaměřený na aktivní politikaření, ukazoval práci sufražetek z druhé strany, přesto byl dosti akční a zajímavý natolik, že i bez romantické linie čtenářkám hodně předá. Milostná linka je osvěžujícím čtením, které je vhodné pro každou romantickou čtenářku. Všechny aspekty románu jsou propracované a ději prakticky není, co vytknout. Věřím, že si titul najde spousty spokojených čtenářek, kterým otevře oči vůči tehdejšího nesnadného života žen...

Já opět děkuji za naprosto perfektní literární zážitek! Evie Dunmore už nyní patří na seznam mých nejoblíbenějších spisovatelek. Její knihy jsem si doslova zamilovala a jakmile budu mít možnost, toužím si je přečíst znovu.

V srdci Londýna se schyluje k bitvě mezi rozumem a citem.

Lady Lucie zuří. S pomocí skupinky oxfordských sufražetek se jí konečně podařilo nashromáždit dostatek jmění, aby mohla ovládnout jedno z hlavních londýnských nakladatelství, a to s jediným cílem: využít ho ke vzpouře proti parlamentu. Kdo by však mohl tušit, že jedinou osobou, která stojí v cestě úspěchu, je její dávný nepřítel lord Ballentine? Tristan je ochoten předat jí většinový podíl v nakladatelství, ale jen za nehoráznou cenu – za noc v jeho posteli.

Lucie přitahuje Tristana jako žádná jiná žena. Spaluje ho svou prudkostí a odhodláním pokaždé, když se střetnou. Jejich souboj rozdmýchává plameny náklonnosti a výřečný svůdník riskuje, že se chytí do vlastní pasti.

Zatímco se Lucie snaží Tristana přelstít na všech frontách, v nakladatelství i v ložnici, brzy zjistí, že platí známé tvrzení: ve válce a v lásce je dovoleno všechno...

Nakladatelství: Grada

Žánr: historie, romány pro ženy