Recenze: ATLASOVA ŠESTKA (Olivie Blake)

Jedinečná fantasy

Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu

Americká spisovatelka má v zahraniční na svém kontě již pěknou řádku knih, ale pro nás se díky překladu prvního dílu série Atlas stala samozřejmě nejzajímavější právě tvorba, týkající se Atlasovy šestky. Té předchází novela Scared Hospitality a už je k přečtení i druhý díl s názvem The Atlas Paradox. Dočkáme se obou knih u nakladatelství Laser? Za mě by to rozhodně byly skvělé zprávy, jelikož tento počin opravdu není obyčejný a má hodně, co nabídnout.

Ovšem nebude to čtením pro každého, jelikož už styl psaní je příjemně komplikovaný a poukazuje na fakt, že se bude líbit spíše náročnějším čtenářům. Což s ohledem na téma vůbec nepřekvapí. Trochu nepříjemně překvapí, že český překlad by chtělo trochu vytříbit. Narazila jsem na slovo navíc či překlep ve stylu obešel – odešel, což pak změnilo věty na nesmyslné. Řekla bych, že zrovna tady by chtělo přidat péče, jelikož dílo je opravdu netradiční a ne, že by ho překlad zkazil, ale momentálně ani nevyzdvihl.

Vypravování v er-formě minulého času nám představuje šest základních postav, které jsou vlastně všechny hlavními hrdiny. Bohužel pokulhává dynamika, jelikož děj není příliš akční, ale spíše působí filozoficky – autorka nadhazuje spousty otázek, týkající se nejen děje, které však obvykle nemají odpovědi a čtenář si musí domýšlet nebo se dozví fakta později. To se ne každému může líbit, ovšem tenhle styl se k tématu naprosto hodí, a hlavně vynikla úžasná práce s psychologickými profily postav.

Nepřekvapivě již dle anotace víte, že se námět týká Alexandrijské knihovny, největší a nejslavnější knihovny starověku, která se samozřejmě do našich dob nedochovala. Jenže autorka nadhazuje možnost – co kdyby stále byla k dispozici a starali se o ni ti nejlepší z nejlepších? Naprosto úžasný nápad, propojený s historií. Během čtení narážíte také na pár odkazů na historické ikony různých dob, kupříkladu Ibn Al Haymana, astrologa.

„Nejsme normální, jsme zrození se zabudovanou bolestí. Jsme plamenná stvoření a máme chyby, ačkoli své skutečné nedostatky na odiv nevystavujeme. Nejsme měkcí, netrpíme neduhy nebo křehkostí – to pouze napodobujeme. Říkáme si, že něčím podobným trpíme. Ale naší jedinou skutečnou slabostí je vědomí, že jsme větší, silnější a prakticky všemocní, a že zoufale hladovíme po moci. Jiní lidé znají své hranice, Tristane, ale my žádné nemáme. Chceme najít nemožné, uchopit zábrany, které neexistují, a to,“ vydechl Callum, „nás dovede k šílenství.“ (Str. 314)

Vše se vlastně motá kolem různých vědeckých disciplín, zejména potěší milovníky fyziky, jelikož jsou rozvíjené velmi nápadité teorie. Chcete-li klasickou magii ve stylu Harryho Pottera, budete zklamání. Tohle není ten typ knihy, který by vám nabízel něco běžného, ba naopak se v ní snoubí moderní magie – věda, která má pevnější základy, a přesto je velmi působivá.

Milovníci psychologie si přijdou na své. Jelikož psychologické profily jsou opravdu propracované. Každá kapitola se zaměřuje v er-formě na jednu hlavní postavu, ačkoliv se samozřejmě dotýká i ostatních, takže prostor dostane každý, a i přesto mohou mít čtenáři pocit, že by si klidně daní hrdinové zasloužili ještě víc možností, jak se ukázat a projevit. Mně to ovšem přišlo dostačující a jejich intrikářství, hry i snaha o vědění i život byly neskutečně působivé. Především zaujmout nadhozené otázky, na nichž ne vždy je lehké najít odpověď.

Ačkoliv je model vystavěn na Alexandrijské společnosti, tak námětů je více. Některé vám nemohu prozradit, protože se odhalují až v závěru, jiné vám mou přiblížit. Kupříkladu téma morálního dilema je hodně zajímavé a poměrně rozsáhle rozebrané. Mezi další neopomenutelná fakta patří i široce vystavěný svět dystopické společnosti, ve které žijí běžní lidé, ale také medeiáni, ti, kteří mají schopnosti. Škoda, že ačkoliv vypadá, že má autorčin svět pevné základy, neukázala jej tolik. Podává nám z té obrovské možnosti jen maličkou část toho, kde se právě hrdinové nachází. Děj se převážně odehrává právě v Alexandrijské knihovně, kde dochází ke všem pádům i výstupům na vrchol.

Hlavní složkou tak jsou mezilidské vztahy, které jsou velmi šikovně rozvinuté a takřka až na dřeň nabízí opravdu hodně. Spolu s psychologií je to jedním z vícero lákadel, které titul nabízí. Zajímavé a šikovné je, že kniha má vlastně velmi málo hrdinů. Šest ústředních a skoro tolik vedlejších, což je jen dobře, protože už tak je děj hodně komplikovaný.

Mezi ústřední postavy nepatří pan Atlas Blakely, správce knihovny, ale právě jeho šestka. Reina, Libby, Nico, Callum, Tristan a Parisa. Tito lidé, kteří jsou neobyčejný, jak svými schopnostmi, tak i svými povahami, smýšlením i minulostí. Dokonce ani na ni autorka nezapomněla. Některé si oblíbíte, jiné budete nesnášet. Já měla silné antipatie k jedné postavě, ale i přesto mě neskutečně bavilo číst, a to i její scény.

I když kniha nemá zrovna dynamický děj, pro mě nepostrádala spád a neskutečně mě bavilo číst, jelikož mezilidské vztahy, psychologie a spojení s historií a vědou mám velmi ráda. Ke všemu je to kniha pro dospělé, autorka nevynechala ani vhodně sepsané intimní scény, což dodává příběhu na uvěřitelnosti a já osobně jsem za ně ráda.

Jediné, co se trochu vymyká, je právě závěr, který na mě působil až trochu našroubovaný. Vše je promyšlené, ale možná by spisovatelka potřebovala víc prostoru, aby mezi tím mohla vytvořit mosty a propojit to se závěrem uvěřitelněji.

Kniha opravdu není pro každého, ale jestli vás zaujalo, co jsem vám přednesla, neváhejte. Podobný titul jsem ještě neměla číst a po všech obavách z počátku jsem si Atlasovu šestku zamilovala. I přestože jí nedám pět, ale jen čtyři hvězdy, se stala jednou z mých nejoblíbenějších a rozhodně jsem ji nečetla naposledy. Věřím, že při druhém čtení objevím něco, co mi uniklo, protože těch drobností i velkých věcí je tam strašně moc a myslím, že na jedno čtení nemá čtenář možnost je ani prozkoumat a užít je všechny. Rozhodně doporučuji!

Alexandrijská společnost, sdružení správců dávno ztraceného vědění největších civilizací a přední tajný spolek magických akademiků na světě. Ti, kdož si zaslouží místo mezi Alexandrijci, získají život plný bohatství, moci a věhlasu dalece přesahující naše nejdivočejší představy. Každých deset let je vyvoleno šest unikátně nadaných čarodějů a čarodějek, aby se ucházeli o posty noviců. V posledním ročníku byli vyvoleni Libby Rhodesová a Nico de Varona, nedobrovolné polovice nevyzpytatelného celku, kteří dokáží ovládat každou částici světa kolem nás. Reina Mori, naturalistka se znalostí jazyka samotného života. Parisa Kamaliová, telepatka znalá všech cest v hlubinách podvědomí a zběhlá v průzkumu nesčetných světů lidské mysli. Callum Nova, empat snadno zaměnitelný s manipulativním iluzionistou, který dokáže ovlivňovat k obrazu svému nejzamotanější lidské pudy a činy. A konečně Tristan Caine, který prohlédne každou iluzi a odhalí dřeň reality – což je schopnost tak vzácná, že ani Tristanovi rovní nedokáží zcela odhadnout její dopady. Při náboru se novici od tajemného Atlase Blakelyho doví, že mají přesně rok na to, aby se kvalifikovali k zasvěcení. Během onoho roku bude aspirantům povolen předběžný přístup k archivům Společnosti a budou souzeni na základě osobních přínosů k různým tématům nemožného: času a prostoru, štěstí a mysli, životu a smrti. Zasvěcení však bude nabídnuto jen pěti z nich. Jeden bude eliminován. Šest potenciálních kandidátů tak bude muset celý rok bojovat o přežití, a pokud se dokáží mezi svými rivaly prosadit, většina jich také přežije. Většina.

Nakladatelství: Laser-Books

Žánr: Fantasy

Ze série: Atlas 1.