Recenze: LŽI V PLAMENECH (Jennifer Lynn Alvarez)

Napínavý thriller s tématem požáru

Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu

Mexická spisovatelka J. L. Alvarez se rozhodla na základě vlastních zkušeností s lesními požáry. Kniha je inspirována skutečnými událostmi požáru Tubbs, který zničil více než 5 500 budov včetně domovů a spálil více než 14 500 hektarů, ale její příběh je smyšlený a pekelně napínavý. Ráda vám to této hot novince z Yoli – Euromedia povím více.

Vypravování se v ich-formě ujala Hanna, osmnáctiletá dívka, která se od svých vrstevníků liší znalostí zákona, jeho možností jej obcházet, ale i zkušeností se stalkingem. Opravdu zajímavá postava dodává vypravování náboj, i přestože ani tak počin nepostrádá čtivost a dynamické tempo. Už od prvních stran je znatelné napětí, ať už ze strany zápletky, která vše zažehne a nepředstavitelně, ale přesto věrohodně vyústí, až po emoce mladé dívky.

Všechno začíná jako skvělé léto. Parta pěti kamarádů, kteří si říkají "příšery" se sešla, aby si užili společný čas. Ve vzduchu je cítit mládí a slunce, ale také drama, které nečekaně zažehne naprosto všechno... Najednou se v prostředí Yosemitu rozhoří nepředstavitelný požár, který nelze snadno uhasit. Postupem kapitol máte možnost při nadpisu pozorovat, nakolik je oheň pod kontrolou, kolik zemřelo lidí apod.

Ačkoliv se zprvu zdá, že příšery drží pohromadě, brzy poznáte, že se jedná o velmi rozporuplnou skupinku, která před sebou má jiné ideály, budoucnost i tajemství...

Ústřední hrdinou je tedy Hanna, které její nejlepší kamarád přezdívá také Hannah Montana. Je do něj už pár let zakoukaná a vypadá to, že on ji nechává, aby jej obdivovávala. Drummer je pro ni vším, i když její city neopětuje. Hanna žije s otcem, jelikož její maminka zemřela, k čemuž se váže také dramatická minulost. Otec je místní šerif, pro kterého je zákon svatý a když se začne dít to, co se děje, a k tomu přibývají další a další tragické události, pouští se plně do vyšetřování nejen on, ale i FBI.

Nathaniel Drummer je mladík, který nám je představen jen z pohledu zamilované Hanny, takže ačkoliv ona ho především vidí jako dokonalost samu, není to mu tak. Je až překvapující, jak reálně postavy působí, i když se jedná o young adult pro dospívající, ve kterých bývají protagonisté spíše dokonalí. Tak v tomto případě to neplatí, Drummer takový není stejně jako ostatní. Všichni jsou skrz na skrz lidští a tím o to zajímavější.

Stejně jako Luke, který žije jen s mladším bratrem a matkou, která mu dává zabrat. Z celé pětice to má nejtěžší. Mo je spíše opomíjená a mnoho se o ní nedozvíme, ale za to je nám představena Violet. Mladá dívka, která má všechno – krásu, peníze, inteligenci i intelekt. I přestože do fiktivního města Gap Montain přímo nepatří a jezdí tam jen na léto k babičce na prázdniny, je silnou součástí party.

Vedlejších postav není mnoho, ale zaujme, jak kovboj Justin, Hannin otec šerif či Violetina babička, tak i Hannin rozkošný pes Matilda. Všichni vytváří dojem skutečných lidí, kteří jsou sužování požárem a nebezpečím, ze kterého se těžko vzpamatovávají. A některé z nich tíží tvrdé tajemství.

Rozhodně každý ocení, že si autorka dělala rešerše, komunikovala s vyšetřovatelkou z oddělení státního zástupce, ale taktéž s velitelem hasičského sboru, takže můžete očekávat skutečné a faktické informace o vyšetřování. I když nejste součástí týmu vyšetřovatelů, jelikož příběh je představen z pozice Hanny, přesto však má Hanna všechno v malíku a možná i víc, než tušíte...

Mezi námět nepatří jen požár, ale i jiná závažná témata, která jdou vlastně ruku v ruce a není divu, že se pětici příšer začne rozpadat půda pod nohama. To, co zažívají, je velmi reálné a klidně se to takovým způsobem stát může, i když máte samozřejmě náhled na řešení v USA.

Milostná linie není jednotná. Je zvláštní, toxická a trochu šílená, protože Hanna není obyčejnou hrdinkou a můžete očekávat, že trochu psycho, což perfektně přiostřuje děj, ale stále v mezích reálného románu.

V jedné situaci se J. L. Alvarez dopustila účelového zatajení informací a přeskočila ke klišé, které kdysi bylo využívané velmi často. Jenže s ohledem na všechny ty okolnosti lze tento fakt přejít a odpustit. Navíc díky tomu je skutečně napětí ještě poživačnější a působivější, vrcholí vlastně až na takovém filozofickém konci.

V samotném doslovu se dozvíte podstatné informace o tom, co spisovatelku přimělo sáhnout po tomto tématu a jak ji to vlastně napadlo. Touží, aby si lidé vezmou z jejího příběhu poučení, a já věřím, že tomu tak opravdu bude. Čeká vás tedy nejen nápaditý a napínavý zážitek.

Lži v plamenech jsou velmi působivým thrillerem, který možná přečtete jedním dechem nebo na něj naopak budete stále myslet, jak dokáže zasáhnout. Loajalita a přátelství ve směsi tajemství je zobrazováno opravdu nezapomenutelně, užijte si čtení!

Já jsem se toho trochu obávala. Ze začátku jsem si nebyla jistá, co mě vlastně čeká a přišlo mi to takové příliš poklidné, ale pak se vše rozjelo. Hodně se mi líbilo, jak si autorka vyhrála s reálnými charaktery, kdy každý měl své klady a zápory. Požár byl děsivě dobře ztvárnění a stejně tak i druhá zápletka, která následovala. Ta byla ještě mrazivější. Moc jsem si tento ya thriller užila a rozhodně mohu doporučit, stejně jako mé další oblíbené napínavé knihy Jeden z nás lže nebo Sleduj mě, i když ty nejsou tak mrazivé, jako tento...

Osmnáctiletá Hannah – dcera místního šerifa, jejímž snem je stát se agentkou FBI – si užívá poslední léto s kamarády před odjezdem na vysokou. Pětice vyráží k jezeru nedaleko jejich rodného města, kde však omylem založí požár, který se začne nekontrolovatelně šířit krajinou k jejich domovu. Protože i neúmyslné založení požáru je trestným činem, rozhodne se skupinka všechno zamlčet. Ničivý požár se však nedaří uhasit, a zatímco plameny směřují k Yosemitskému národnímu parku, mezi pěticí se šíří panika. Začíná nervy drásající boj o udržení tajemství, jak před federální policií, tak i mezi samotnými aktéry. Protože jestli lidé něco nesnáší, tak lháře... Pro fanoušky Karen M. McManus and E. Lockhart. Doporučený věk 15+

Žánr: young adult, thriller

Počet stran: 348