Recenze: VIRTUÁLNÍ REALITA (Martina Mátlová)

Young adult oddechovka s romantickými a thrillerovými prvky

Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu!

Česká autorka letos u nakladatelství Yoli – Euromedia Group vydala svůj první románový debut Virtuální realita. Jejím prvním dílem je však povídka Bratrské pouto ve sborníku Nejkrásnější dárek (recenze). Spisovatelka vystudovala teologii, žurnalistiku a kulturální studia. Pracuje jako redaktorka a žije v Olomouci.

Vyprávění Virtuální reality se odehrává v er-formě minulého času a postrádá spád. To je bohužel hlavním problémem, kvůli kterému možná někteří titul odloží, i přestože je styl psaní příjemný, poměrně čtivý. Atmosféra je spíše surová, což se hodí ke stylu vypravování den za dnem, ani s emocemi to není přehnané, ak titul vhodně vyvolá antipatie či sympatie.

Jak už napovídá anotace, Zachariáš po úrazu zůstane jako paraplegik, schopný používat horní polovinu svého těla, ale spodní díky poranění míchy necítí. Ze zdravotního hlediska se vlastně nedozvíme, s čím vším se takový člověk potýká mimo fyzioterapie. Pokaždé, když jsem v knize četla o nějakém paraplegikovi nebo kvadruplegikovi, doprovázel je součet zdravotních úkonů, které museli sami provádět nebo jim s tím někdo pomáhal. Tady se nic takového nedozvíme. Netuším, jestli je to tím, že Zachariáš žádné nepotřeboval nebo autorka nechtěla námět prohloubit.

Prvních sto stran se vlastně mimo docházení do virtuálního zaměstnání a dohady s matkou (jednou i s otcem) vlastně nic neděje. V práci hrdina potkává Annu, která mu vykouzlí vždy úsměv na tváři, ale jinak děj postrádá jakýkoliv hnací motor a napětí.

I když anotace hovoří o roli agenta a záhadném zločinu, tak k tomuto tématu se autorka dostává až mnohem později. Zachariáš sice dostane informace, ale dál si dělá své a uvědomování nebezpečí je vlastně naprosto liché, i když by mělo jít o život a on si je toho vědom. Aktivní pátrání je zajímavé, ale odehrává se vlastně až v samém závěru knihy a moc toho není. Veškerý čas se zaměřuje na vytváření pouta mezi postavami a také vývoj samotného protagonisty. Detektivní linka je spíše povrchní, jedná se o doplněk příběhu.

Jelikož je to young adult, tak milostná linie je vystavěná na přátelství a víc než drobný polibek nečekejte. Jemná romance se prolíná celým příběhem a rozhodně je vhodná pro cílové čtenářky.

Dalším podstatným prvkem je vývoj hlavního hrdiny. Ten je z počátku velmi nepříjemný a nevrlý, což je ale pochopitelné. Psychologie je povedená (na prvotinu velmi povedené a nečekané), a je příjemné sledovat směr, kterým se Zachariáš vydává. Účelově působí jeho přátelé, kteří na něj nezapomínají a neustále se snaží vecpat se mu do přízně, ale s ohledem na téma, a hlavně nadějeplnou úlohu, kterou šikovně plní, lze tento fakt přehlédnout. Navíc je Zachariáš hudebník, kytarista skupiny Přejetá veverka, který patří na pódium, ale skutečně se tam dokáže/chce vrátit?

Sama virtuální realita je vlastně jednoduchá a autorka v ní umí schopně pracovat. S ohledem na cílovky je jen dobře, že komplikovanost se díla netýká a mají tak před sebou zajímavý námět, okořeněný o thrillerově lehké téma, založené na reálných základech.

Závěr je tedy nejdramatičtější a nejdynamičtější, ale i tady jsem měla pocit, že se ke mně vůbec nedostal ani ždibec napětí, kterým by titul měl oplývat. Líbilo se mi dořešení, co se týče Zachariášova života ze všech stran a naději, kterou autorka přináší svým dílem. Jako třešnička na dortu je romantická zápletka, na kterou cílové čtenářky určitě budou bez dechu čekat a přijmou ji s nadšením.

Virtuální realita je prostý počin, sepsaný pro cílové čtenářky okolo patnácti let. Starší milovníci knih si titul příliš neužijí, bude jim něco málo (nebo více) chybět, ale v rámci žánru se jedná o povedenou oddechovku, které chybí jen napětí a spád.

Upřímně, Bratrské pouto, což je debutová povídka z antologie Nejkrásnější dárek, jsem četla, ale vůbec mi neutkvěl v paměti. V recenzi zmiňuji, že mi to přišlo dramatické, srdceryvné a na hraně s účelovou dojemností. V tomto případě však nikdo na city nadbytečně nehraje, což se mi líbilo. I když se mi knížka četla dobře, postrádala jsem tempo. Těšila jsem se na něco napínavějšího a očekávala nějakou zajímavou akci ve stylu tajných agentů, jak napovídala anotace, ale tady šlo všechno tak poklidně, až mě to mrzelo. Hrdinové jsou vystavění velmi přirozeně a upřímně, bavily mě, a dokonce jsem si oblíbila, jak Zachariáše, tak i Annu a hlavně Jardu, ale stále mi k zalíbení chybělo dost a něčím jsem si nebyla i jistá. Ta nekomplikovanost mi příliš neučarovala, ovšem s ohledem na cílové čtenáře musím uznat, že se jedná o debut, který si mnohé čtenářky skutečně oblíbí a já nevidím důvod, proč jim příběh nedoporučit. :)) Doufejme, že se dočkáme dalších příjemných děl této autorky.

Zachariáš skončil po těžkém úrazu ochrnutý na vozíku a rezignoval na všechny své plány a sny – už žádné koncerty s kapelou, cestování, lezení po skalách ani přihláška na vysokou. Upíná se na svou práci ve virtuální realitě, která mu umožňuje se alespoň zdánlivě znovu postavit na vlastní nohy. Tady Zachariáš může předstírat, že je jeho život zase jako dřív, užívá si pocit, že znovu chodí, a dokonce potkává Annu. Každodenní rutinu naruší smrt Zachariášova kolegy, který pracoval v utajení jako agent Útvaru pro boj s virtuálním zločinem. Detektivové potřebují někoho, kdo dokončí jeho započatou práci, a Zachariáš souhlasí…Doporučený věk 15+

Žánr: young adult

Počet stran: 368