Recenze: CHATA V HORÁCH (Ruth Ware)

Thriller plný mrazivé atmosféry

Britská spisovatelka Ruth Warburton, píšící také pod pseudonymem Ruth Ware, se zaměřuje na thrillery a v České republice její tvorbu vydává především nakladatelství Mystery Press. Moje kolegyně Wish vám představovala titul Hra na lháře, zatímco pro mě je prvním setkáním s autorkou právě titul Chata v horách.

Za recenzní e-výtisk děkuji nakladatelství Mystery Press

Vypravování se odehrává ze dvou úhlu pohledů ženských postav – Liz a Erin a vždy jsou u nich bližší informace ohledně aplikace Snoop. Styl psaní je dynamický a velmi autentický, snadno vás vtáhne do příběhu a představí vás lákavé prostředí, silně vhodné pro thriller a přesto okouzlující.

Začátek knihy vás může trochu zmást. Autorka se rozhodla pro vhodnější orientaci představit své hrdiny, nebo spíše členy firmy Snoop, které šéfuje Topher. Jeho zaměstnanci i on jsou velmi zajímavý a mají i šikovně vytvořené charaktery. Umí zaujmout, a přestože jich je už od prvních stran tolik, neztrácíte se. V chatě na ně čekají naštěstí jen dva zaměstnanci. Erin a Danny.

Snoop je aplikace, kterou bych si stáhla, pokud by skutečně existovala. Pomáhá vám poslouchat hudbu, kterou si pouští někdo jiný. Můžete ho tak stalkovat prostřednictvím jeho vlastního play listu. Náročnější čtenáře nadchne, jak je aplikace promyšlená a prakticky vytvořená.

Poté, co se Snoop usadí v chatě a aklimatizují se, začínají první rozbroje. Jedni chtějí firmu odprodat, další jsou proti. Ale největší drama začne ve chvíli, kdy jeden z nich zmizí a pak už stačí jen odpočítávat hosty v chatě, protože jeden po druhém umírají a nikdo neví, kdo je vrah...

První polovina knihy je velmi dynamická, napínavá a stále se prakticky něco děje - jedni po druhém umírají nebo mizí, jak zmiňuje anotace. I když se autorka zaměřila na dění na jednom místě, vůbec nic vám nechybí. Neobává se totiž sáhnout hlouběji do minulosti a představit úzkosti a obavy postav nebo jejich temnější stránky. Navíc chata v horách je prostorem naprosto vhodný a přesně vystihující potřeby thrilleru.

Problém začne ve chvíli, kdy se to lomí a vám začíná být jasné, kam autorka směřuje. Rozuzlení může některým čtenářům připadat nepravděpodobné a nevěrohodné, protože celou dobu máte náhled na všechno a ta postava má jasnou linku, kterou pečlivě sledujete. Je zajímavé, že se náhle, silně účelově, ukazují fakta, která doposud nebyla k dispozici. To, že Ruth Ware o sto osmdesát stupňů otočí, vlastně vezme knize veškerou uvěřitelnost. Škoda, doposud byl koncept opravdu promyšlený, ale pak jako by Ware nevěděla, jak pokračovat a rozhodla se jít nejsnadnější a bohužel nejméně uvěřitelnou cestou. Dalších cca šedesát stran se poté ještě řeší životy těch, kteří řádění vraha přežili a zobrazují se důvody jednání.

Máte před sebou moderní a velmi povedený thriller, ovšem řekla bych, že právě odhalení a účelovost se nemusí všem zamlouvat.

Tohle je slušný thriller, vhodný spíše pro nenáročné čtenáře, kterým nevadí, když logika občas pokulhává a nastupují účelové zvraty. Náročnější čtenář si na své zřejmě tolik nepřijde, ale za mě to bylo velmi zajímavé setkání s autorkou. Celá první polovina mě moc bavila, měla tu správnou atmosféru i emoce. Nepostrádala vlastně vůbec nic, jen tedy škoda té druhé půlky, kdy jsem měla pocit, že se Ruth Ware topí ve vlastním konceptu. Pokud by měla spisovatelka některý opravdu promyšlený a kvalitní thriller, určitě bych si od ní ráda přečetla něco dalšího, ale obávám se, že její thrillery jsou spíš odpočinkové.

KAŽDÝ MÁ CO ZÍSKAT, CO SKRÝVAT A CO ZTRATIT…

Strávit týden v zasněžených horách se zdá jako skvělý nápad, který by neměla pokazit ani blížící se vánice. Co je víc než velkolepá vyhlídka, teplo sálajícího ohně a společnost známých lidí? Pokud ovšem těmi lidmi není deset spolupracovníků jedné firmy…

Když Topher St. Clair-Bridges, jeden ze zakladatelů úspěšného londýnského start-upu Snoop, zorganizuje pro zaměstnance týdenní pobyt ve francouzských Alpách, firemní akce probíhá naprosto běžným způsobem. Ovšem jen do chvíle, než spoluzakladatelka Snoopu Eva van den Bergová naruší všeobecnou pohodu, když se snaží protlačit sice lukrativní, ale spornou nabídku na odkup firmy jinou společností.

Sněhová bouře není nic v porovnání s tou, která se chystá propuknout uvnitř chaty. A když návštěvníkům odřízne spojení se světem lavina, mizerná nálada a napětí se rychle mění v ponorkovou nemoc. A zatímco s každou další hodinou bez vyhlídky na záchranu roste panika, teplota v domě bez elektřiny klesá a účastníci akce jeden po druhém umírají...

Moderní detektivka v té nejlepší tradici „královny zločinu“ Agathy Christie od autorky bestsellerů Žena z kajuty č. 10 a Všude kolem černý les.

Nakladatelství: Mystery Press

Žánr: Thriller, krimi