Recenze: STRAKY (Zoe Sugg, Amy McCulloch)

Hodně oddechové mysteriózní young adult s komorní atmosférou

Za recenzní výtisk děkuju nakladatelství Grada

Mysteriózní young adult příběh s komorní atmosférou si pro cílové čtenářky připravily dvě britské spisovatelky - Zoe Sugg a Amy McCulloch. U nakladatelství Grada vyšel první díl série Stračí společenství, který otevřel dveře do neznáma.

Vyprávění si předávají dvě dívky, Ivy a Audrey, které se z počátku vlastně ani nepřátelí. Jen bydlí na stejném pokoji. V ich-formě představují své myšlenky, obavy i emoce a hlavně dění. Překlad je příjemný a čtivý, i když díky tomu, že se převážně v první polovině díla vlastně nic moc neděje dosti pokulhává dynamika a tak se čtení pro někoho stává až obtížným a nezáživným.

Naštěstí se to mění ve druhé polovině, kde se autorky rozhodly představit spousty nových otázek a cest, z nichž některé jsou zcela slepé. Celkově je téma uchopeno dost jednoduše a koncept je hodně nedotažený. V úvodu musím říct, že se vlastně nic nevyřeší, takže ačkoliv se ocitáte ve smršti zajímavého dění a vyvstanou různé otázky, tak odpovědi prostě k dispozici nejsou a to je dost neuspokojivé pro všechny.

Navíc s ohledem na ztvárnění mám pocit, že rozuzlení nebude tak promyšlené, jak by si někteří čtenáři představovali a bude dost zmatečné. Už teď to někdy nedávalo smysl, což je vážně škoda...

Příběh nás totiž zavádí na prestižní Illumenskou střední školu, u které ale vlastně ani nevíte, čím si mimo své historie zasloužila onu prestiž. Velkým kladem je komorní atmosféra, z části navozená prostředím, ale i úmrtím Loly.

Lola byla studentka, která zemřela před ukončením školy a nový začátek školní roku se však neobejde bez její připomínky. Navíc Audrey, nová studentka, získá postel právě po ní. Na pokoji se seznámí právě s Ivy, která má své rituály a chce být nejlepší.

Upřímně, pokulhávají a vržou i ty charaktery postav. Sice mají potenciál, autorky se něco snaží naznačit a ukázat, ale nevyužijí ho plně, takže nevykouzlí kvalitní postavy a v rámci young adult se jim to daří s přivřenýma očima. Sice má Ivy důvod, proč tedy chce být nejlepší, a Audrey jasně ví, proč odešla ze své staré školy a tady se moc nezapojuje, ale propracovanost by tomu neuškodila.

Tohle je hodně nenáročná oddechová četba s lehoučkou romantickou linkou, s příjemnou ukázkou dívčího přátelství a také touhou odhalit tajemství. Líbivé je, že to pátrání je aktivní. Dívky běhají z místa na místo, ptají se, skutečně bádají a snaží se objevit pravdu. Horší je, že vlastně nezjistí skoro nic a hlavní otázky zůstanou nezodpovězené.

Náročnějším čtenářkám daného žánru může vadit, že se autorky uchýlili k účelovosti. Když někdo objeví tajemný dopis, bývá zvykem v reálném životě, že jej prostě zvědavě otevře. Tady se na něj prakticky zapomene a samozřejmě dostává svůj prostor až v závěru. To, co se stane v závěru na akci, vlastně ani není podstatné a nedává to žádný smysl. A takových "nesmyslů" se bohužel najde více, pokud máte chuť nad knihou přemýšlet. Navíc heslo v anotaci "Ty budeš další" je dost zavádějící. Nebezpečí je vlastně minimální až do poslední chvíle, kdy to zase vyústilo v něco, co prozatím nedává smysl - a kdoví, zda to vůbec spisovatelky vysvětlí.

Pokud máte rádi čtení, nad kterým přemýšlet moc nemusíte a které je opravdu ryze oddechové a nepříliš promyšlené, pak vás téma zaujme. Má vážně své kouzlo.

Ovšem na druhou stranu je tohle spíše průměrné a pro někoho i slabší než průměrné čtení. Upřímně, chyběla mi dynamika, nemělo to z počátku žádný spád a když přišel, byla jsem čtením už spíš unavená. Nic moc se nedělo a pokud se pak začalo dít, tak to prostě bylo v některých případech takové účelové až mě to mrzelo. Odpovědí se moc nedostalo a obávám se, že ani ve druhém dílu to nebude lepší a pokud už rozuzlení nastane, nevěřím, že by pro mě bylo uspokojivé, protože mi už v tomto příběhu chyběla propracovanost konceptu. Myslím, že tomu autorky teda moc nedaly.

Ty budeš další!

MRTVÁ STUDENTKA NA PLÁŽI.

SÉRIE OTÁZEK BEZ ODPOVĚDÍ.

TAJEMNÉ STRAČÍ TETOVÁNÍ.

Audrey přijíždí z Ameriky na prestižní anglickou internátní školu, aby utekla své minulosti. Nic se ale neděje podle očekávání – spolubydlící Ivy ji ignoruje a nad celou školou se vznáší mrak v podobě nejasné smrti sedmnáctileté spolužačky na konci předešlého školního roku. Když začne kdosi vysílat anonymní podcast s názvem „Kdo zabil Lolu?“, celá škola už nemluví o ničem jiném.

Co znamenal obrázek straky vytetovaný na jejím těle? Existuje snad stále tajné Stračí společenství a má něco společného se smrtí studentky? Nebo to byla opravdu jen nešťastná nehoda?

Děsivý a napínavý příběh z místa, nad nímž se vznáší hejna zlověstných strak, vám nedá spát.

Nakladatelství: Grada