Recenze: VAMPÝRSKÁ AKADEMIE (Richelle Mead)

První díl vzrušující kvalitní série o upírech!

Americká spisovatelka je na seznamu New York Times a USA Today bestsellerů. Specializuje se na žánr young adult fantasy, a zatímco v zahraničí má na svém kontě spousty románů, především se zaměřuje na série, tak v České republice se můžete užít celkem pětadvacet titulů z její tvorby. U nakladatelství Slovart – Booklab vychází nově vydání série Vampýrská akademie a ty obálky jsou opravdu působivé. Krásně moderní, lehce připomínají styl lovců stínů, ale přesto mají svou vlastní atmosféru.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab

Román Vampýrská akademie patří mezi její nejlépe hodnocené knížky a čeští čtenáři na ni nedají dopustit. Anotace nám toho vlastně říká dost, takže nějaká velká překvapení nás nečekají.

Mezi negace může patřit fakt, že kniha začíná jako by už měla někde předešlý děj. Obě dívky totiž utečou ze školy a když je přeci jen chytí, samozřejmě nejsou nadšené. Jelikož mají mezi sebou pouto, nemůže je vedení školy potrestat tak, jak by si přáli, a tak zvolí zajímavý ústupek. Na škole se však dívky chovají jako by ji znaly a ony ji skutečně znají. Autorka jako by začala psát v polovině dění a čtenář tak může mít pocit, že mu něco uniká – já se s tím potýkala po celé čtení a hodně mi to vhození do rozehraného příběhu vadilo.

Ústředním tématem je přátelství a pouto dvou dívek. Princezny Lissy a její kamarádky Rose, která byla vycvičená za účelem Lissyny ochrany. Tyto dvě jsou si velice blízké, ale mimo fpřátelství se samozřejmě můžete těšit i na romantickou linii, která však není tolik výrazná.

Sedmnáctileté dívky se o boj s nepřáteli tolik nezajímají, jelikož je samozřejmě stejně jako běžné dívky zajímají spíše kluci, takže se dočkáte milostných dramat, rozchodů i zamilování. Prostě dospívání upírech se vším všudy, tedy ve stylu ya, což samozřejmě čtenářky hodně potěší. Především, pokud je baví knihy o přátelství, kdy spolu kamarádky drží až za hrob a mají společná tajemství.

Richelle Mead svůj svět zajímavě promyslela. Ačkoliv se specializuje na typické vlastnosti, jako je pití krve, tak své fantasy bytosti rozděluje na dva druhy. Na ty, kteří pijí lidskou krev (lidé ji dobrovolně nabízí, protože z ní mají libé pocity) a na ty, kteří při sání rádi zabíjejí, jelikož jim z toho plynou výhody. Ti první jsou Morojové, právě k nim patří princezna Lissa, ti druzí jsou Strigojové, před kterými se má mít na pozoru, jelikož jsou nebezpeční.

Někteří budou nadšení, že autorčin svět je o trochu složitější než klasika od Stokera. Její upíři umí používat magii, tedy jen Morojové, a ještě tam jsou Dhampýrové, kteří jsou strážci. V první chvíli to působí zbytečně komplikované, ale během čtení to žádné problémy nečiní.

Někteří uvidí inspiraci ve Stmívání, mně osobně to spíš připomínalo Upíří deníky, a hlavně Školu noci s ohledem na příjemné sání krve, i když se autorka vydává svým vlastním směrem.

Vypravování se v ich-formě odehrává z úhlu pohledu ochránkyně Rose, která je zajímavou osobností a působí výraznějším dojmem než princezna sama. Jelikož jsou dívky převážně spolu, máte však zprostředkované zážitky jich obou. A navíc to pouto, které je pojí, není jen tak ledajaké. Díky Rose nechybí drama ve formě tréninků a dalších zajímavostí, ke kterým byste jen z pohledu postavy Lissy nedošly. Velmi dobrý taktický tah.

Nebezpečí, vzrušení i intriky ve světě upírů. Tak by se dal popsat první díl série, která se velmi pěkně rozjíždí. V závěru se většina čtenářek nejspíš rozhodne, že pokračování je #musthave a proč by také ne? Vždyť tento román obsahuje vlastně vše, co si od takových románů čtenář slibuje. Jestli máte rádi knihy s upířím tématem, mohla by série Vampýrská akademie být tím pravým pro vás.

Já osobně nemusím moc dívčí přátelství, protože mě v knihách zahlcuje a není reálně zobrazené. Jelikož dávám přednost přátelství mužů a mužským hrdinům, tak mi Rose ani Lissa nijak nepřirostly k srdci a moc mě nebavily. V objektivním stylu tomu nepřikládám nějaký důraz, jelikož mně je málokterá ženská postava sympatická. Líbivé byla romantická linka, i když Richelle Mead mě svým světem neokouzlila. Já už ji kdysi zkoušela číst a nelíbila se mi, obávám se, že ani teď jsem si k ní cestu zrovna nenašla, i když nemůžu popřít, že sepsala kvalitní ya. Nejvíc mi vadí fakt, že mám pocit, jako by mi chyběla část příběhu. Vlastně se bez úvodu ocitám někde, kde už vše plně funguje a dívky jsou všeho znalé, jen já jako čtenářka musela vše teprve poznávat. Tenhle styl mi nikdy nepřiroste k srdci, takže pro mě tvorba Mead prostě není.

Morojská princezna Lissa a její nejlepší kamarádka Rose uprchly ve smrtelném strachu z vampýrské akademie, ale po dvou letech byly vypátrány tajemnými strážci a odvlečeny zpět. Znovu se tak ocitají v obrovském nebezpečí, protože na akademii se mohou pohybovat nebezpeční Strigojové.Ti chtějí Lissu zničit, protože jako jediná dcera urozeného morojského rodu je překážkou jejich plánu na ovládnutí světa vampýrů.

Naštěstí je tady ale dhampýrka Rose, v jejichž žilách se smísila krev vampýrů a lidí, takže dokáže zlým Strigojům lépe čelit. V tajemném a ponurém světě akademie ale nebude snadné odolat všem nástrahám a zradám: Lissa bude muset opatrněji využívat svých nadpřirozených schopností, aby nepadla do strigojské pasti, a Rose se musí vzdát velké lásky, aby mohla kamarádku ochránit a za žádných okolností ji nezklamat. Jediné, nač se totiž mohou obě spolehnout, je jejich vzájemné pouto, jejich přátelství…

Žánr: Fantasy

Ze série: Vampýrská akademie 1.

Počet stran: 293