Recenze: JOAN A JEJÍ CESTA K NOVÉMU ŽIVOTU (Ella Perkins)

První román série Anglické chůvy

|Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Baronet

Německá spisovatelka Ella Perkins vystudovala několik semestrů historie a starověké kultury, než se začala plně věnovat psaní a překládání. Její trilogie Anglické chůvy už je z části v České republice přeložená a k dispozici. První dva díly již vydalo nakladatelství Baronet a třetí se zřejmě brzy objeví v jejich edičním plánu.

První román Joan a její cesta k novému životu uvádí svým prologem do děje. Seznamuje vás s Emily Wardovou, čtyřicetiletou vdanou ženou, která se nebojí za podpory svého manžela Waltera Warda jít za svými cíly. Těmi je rozšířit informace o tom, jak se chovat a vychovávat děti od nemluvňat do předškolního věku. Chce založit školu, kde by se mladé chůvy učily starat o děti svých zaměstnavatelů. Děj tak začíná v roce 1892 v květnu v Londýně.

Vypravování v er-formě je bohaté a čtivé, navazuje na příběh z roku 1902 a dělí se na tři dějové linie. Ta první se týká právě Joan, která žije v Londýně a stará se o děti z dobré rodiny. I když Dudleyovi své děti milují, nemají na ně vlastně žádný čas a tak se jim plně věnuje právě Joan: Ta si ve volném čase dopisuje se svou kamarádkou Katie z Neapolu, která je ústřední hrdinkou druhé dějové linie a taktéž se stará o děti svých zaměstnavatelů. Třetí dějová linie se dotýká Mary a jejího života ve škole, kterou jako ředitelka vede právě Emily Wardová.

Tematicky se titul dotýká předškolní výchovy dětí a nemluvňat, a to velmi emotivně, ale bez srdceryvnosti. Pokud vás námět zajímá, věřím, že vás čtení bude bavit. Dále nahlíží na ženy, které jsou protagonistkami svých linek a představují život v osamění, i když patří do kompletní rodiny a jsou obklopeny dětmi. I ony zažívají svá vlastní větší či menší dramata reálného života.

Někomu se však nemusí líbit, že namísto, aby se autorka zaměřila na jednu dějovou linii, jelikož jsou Katie a Mary věnovány další dvě knihy, tak přeskakujete z jedné kapitoly na druhou a vždy se ocitáte v jiném dění. Ta si jsou však svým způsobem a zaměřením podobná, takže se můžete po chvíli začít ztrácet, pokud nečtete titul během pár dní.

Autorka se nebojí psát o různých místech, takže mimo Londýna a Neapole se hrdinové ocitají i v Dublinu. Dějová linie se týká let 1902 až 1904 a velmi reálně představuje historickou romanci, která však je spíše upozaděna děním kolem chův, jejich prací i společenským postavením. Největším vývojem projde právě Joana, jíž je kniha věnována a během těch dvou let zažije osudné životní milníky.

Joan a její cesta k novému životu je zajímavým, avšak průměrnějším historickým čtením. Mně osobně chyběl nějaký dovětek, kde bych se dozvěděla, zda autorka čerpala inspiraci z nějakých dochovaných informací a kniha má tak nějaké reálné základy, či vše bylo velmi šikovně prezentováno v rámci její fantazie. Nicméně na internetu jsem zjistila, že skutečně kdysi žila Emily Mary Jane Wardová, která byla v Anglii průkopnicí výchovy a péče o děti. Založila dokonce několik Norlandských institucí. V originálním znění se právě tato trilogie jmenuje Norland Nannys a zcela odkazuje na tuto ženu, která se zasloužila o mnohé. Je možné, že se autorka snažila složit poctu svým společenským románem pro ženy a že se jí povedlo informovat čtenáře o tom, jak silnou a laskavou osobností Wardová byla.

První román trilogie Anglické chůvy bych doporučila všem, kteří nechtějí typické romantické historické romány, ale naopak žádají něco od tématu, kterých se počin dotýká.

Mně osobně se čtivý příběh velmi líbil a zejména mě hned v úvodu zaujala právě Emily Wardová, která si stála za svým a měla skvostný cíl, kterého se držela. To, že jsem později zjistila, že nejoblíbenější postava z knihy vlastně skutečně existovala, mě velmi potěšilo. Upřímně mi však vadilo neustálé přeskakování mezi děvčaty, ač byly jejich životy zajímavé, očekávala jsem, že se autorka zaměří právě na Joan a tím by také získala více prostoru a nemuselo by vše probíhat spíše lehce zrychlenou formou, která sice byla příjemná, ale trochu odosobnělá. Musím uznat, že téma bylo zprostředkováno velmi poutavě a zaujalo mě, takže jsem se s nadšením vrhla hned na druhý díl.

Anotace a bližší informace na stránce knihy u Booxy