Recenze: PŘÍBĚHY Z POHOVKY (Philippa Perry)

Psychoterapie v komiksu

Nakladatelství Portál vydalo komiks s podnázvem Psychoterapie v komiksu. Text má na svědomí autorka Philippa Perry, která skutečně pracuje jako psychoterapeutka. Dokonce vede psychologickou rubriku v zahraničním časopise Red, občasně vystupuje v rozhlasu či televizi a samozřejmě ve volném čase je spisovatelkou. Pobývá v Londýně s manželem Graysonem Perrym, který se živí jako výtvarník a mají společně dceru Flo...

Právě Flo Perry, tedy autorčina dcera, vytvořila komiksové kulisy této knihy. Sama je ilustrátorkou a spisovatelkou, také bývalou editorkou BuzzFeedu.

Tento komiks, ačkoliv vás samozřejmě má pobavit, není však pouze pro zábavu. Ba naopak vás má nenásilnou formou seznámit s psychoterapií. Připraví vás na úskalí, která můžete během psychoterapie zažít a ukáže vám, že když se terapie nevydaří, není to konec světa.

Pomocí komiksu se autorka snaží ukázat, jaké emoce vás během terapie mohou trápit či jaké myšlenky vás mohou napadat. Rozhodla se pro originální ztvárnění formou terapeutky, která dělá chyby a spisovatelka její způsoby psychoterapie vysvětluje a hodnotí, přesněji zobrazuje v textu pod kresbami. Publikaci můžete číst tak, že budete číst samostatný komiks nebo stránky i s poznámkami, obojí je v pořádku a čistě na vás.

Ilustrace totiž nejsou úplně přes celou stranu. Jsou ve vrchní třetině, část spodní stránky je volná právě pro poznámky, porovnávání a ukázky toho, jak to má ve skutečnosti fungovat. Autorka tak představuje základní témata, týkající se psychoterapie, a přibližuje je. Pasáže nejsou vždy, ale povětšinou vám k ilustraci něco poví.

Samotné kresby jsou černobílé, detailní a příjemně na pohled. Je vidět, že ilustrátorka využívá prvků, které během všeho opakuje, třeba jako obdobně zaoblené rty u postav či způsob, jakým se na vás hrdinové nazírají. Někdo by mohl namítnout, že to působí poněkud ploše a mohlo by se jednat o rozmanitější obrázky. Můžete namítnout, že jsou vlastně "na jedno brdo" postavy, já v tom na druhou stranu vnímám důvod. Důraz na opakování se má smysl v tom, že i terapii je potřeba provádět znovu a znovu. Po jednom sezení problémy nezmizí, je potřeba na tom pracovat.

Samozřejmě komiks je klasický, takže obsahuje i bubliny s přímou řečí i myšlenkami. Především právě myšlenky se předpokládám náročnějším čtenářům zalíbí, poukazují na všímavost a svým způsobem i jistou jedinečnost postav. Charaktery nejsou černobílé, každý má své plusy a mínusy a i přesto, že to není primární, působí reálným a promyšleným dojmem. Nenechte se od nich odradit, protože i ony ukazují, že dát na první dojem je nevhodné a boří tak svým způsobem mýty.

Musím se přiznat, že mě překvapila jistá lechtivost. Je logické, že už s ohledem na téma je komiks pouze pro dospělé, ale někteří budou kladně či záporně vnímat, že je vlastně i lechtivý až eroticky pikantní. Nepředpokládám, že by to někdo snad vnímal jako erotický komiks, ba naopak se spíš autorky snažili poukázat na surovou realitu a nastínit ji rázně a upřímně, jak jen to šlo. Někoho může zaskočit, že je komiks natolik reálně surový a postrádá pohádkovost, ale i přesto je v něm menší dávka nadlehčení formou humoru. Nemusíte se obávat, že by to na vás mělo nějaký negativní dopad, i když předpokládám, že ve vás vyvolá emoce a doufejme i otázky a odpovědi.

Ohledně psychologie se spisovatelka chopila mnoha témat od úzkostí přes narcismus po potřeby a obrané mechanismy až emoce. No, je toho obsáhnuto opravdu hodně a mohlo by se zdát, že se tedy jedná o povrchní náhled na psychoterapii, ale není tomu tak. Spíš je tím dáno najevo, že žádný psychický problém nelze jednoduše specifikovat a všechno je mnohem komplikovanější, než se na první pohled zdá. Terapie ba naopak se snaží jít do hloubky a představit všechna témata, na která se vás psychoterapeutka může na vašem sezení ptát a jak je potřeba se nad nimi zamýšlet, aby to bylo ku prospěchu.

Příběhy z pohovky je svým způsobem kontroverzní publikace z oboru psychologie, která otevírá tabuizované téma i boří mýty. Představuje nepřikrášlenou verzi kladů i záporů schůzek psychoterapie a ukazuje, s čím vším můžete přijít do styku, ať už se jedná o nevhodného či neprofesionálního terapeuta až po fakt, že třeba vy sami se budete obávat otevřít.

Knihu bych doporučila všem, kteří mají z vlastní psychoterapie obavy. Všem, které téma zajímá a chtějí znát více. Všem, kteří chtějí vědět, co vlastně psychoterapie je. A věřím, že právě tento titul vám plně a hodnotně představí psychoterapii tak, jako třeba publikace, která je stejně kvalitní, ale její obsah se týká pouze textu. Komiks, je vhodný i pro hravější čtenáře, kteří nechtějí číst odborné texty a touží po jednodušším, ovšem neméně kvalitním, vyobrazením tématu.

Já osobně jsem byla překvapená, jaká témata kniha otevírá, a hlavně jak je prezentuje. Ten způsob se mi zdál neuvěřitelně kreativní a líbiví. Z námětu, který by se někomu mohl zdát nezáživný, se stal zábavný Příběh z pohovky, který nešlo přestat číst. I když já nemám v oblibě právě surovou realitu, i přesto se mi kniha četla velmi dobře, a hlavně mě bavila. Musím uznat, že mě také dosti obohatila, a ačkoliv jsem nikdy na terapii nebyla, předpokládám, že nám představila velmi autentický průběh.

Anotace a bližší informace na stránce knihy u Booxy