Recenze: KDYŽ VOLÁŠ MOJE JMÉNO (Tucker Shaw)

Kvalitní young adult o lásce a závažných tématech

Euromedia Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu

Americký spisovatel Tucker Shaw je v zahraničí známý, v České republice však debutoval u nakladatelství Yoli prostřednictvím LGBT románu. Zaměřil se na New York roku 1990 a popsal jej se všemi radostmi i strastmi z pohledů dvou osmnáctiletých gayů. Z doslovu se dozvíte, že se autor rozhodl pro sepsání této knihy proto, že se kdysi seznámil s mužem, který na něj udělal dojem, ale bohužel zemřel na AIDS. Jedná se tak vlastně o publikaci s autobiografickými prvky, která je velmi realistická.

Knížka obsahuje dva druhy vypravování v er-formě a představuje jeden celý rok v životě dvou gayů.

Jedná dějová linie je vyprávěna mladíkem Adamem, ve kterém se autor možná trochu vidí, jelikož právě Adam se seznámí s Callumem. Mladým mužem, který se zajímá o vážnou hudbu, zamiluje se do něj až po uši a je s ním i přestože Callum má HIV a nemoc ho začíná ničit. Zřejmě tušíte, jaký ho čeká osud a že se nechal T. Shaw inspirovat právě v tomto elementu svým vlastním životem.

Adam má milující rodiče, kteří se mu snaží porozumět, i když to pro ně není jednoduché. Jejich syn je gay, a ačkoliv jsou tolerantní a chtějí jej pochopit, občas tápou. Naštěstí má však Adam i dva homosexuální kmotry, kteří spolu žijí a jejich prostřednictvím poznává gay komunitu – strasti i radosti nejen v podobě děsivého HIV/Aids, ale také homofobie. Adam je srdečný přátelský člověk, ale nečeká ho lehký rok...

Druhá linka se dotýká Bena. Ten nemá ve svém životě valnou podporu. Od matky musí odejít, protože se k němu chová hrozně – vůbec to není milující maminka. Naštěstí však má bratra Gila a ten se snaží, i když je to pro něj složitější a obává se o svého bratra právě proto, že je lékař a vidí hrůzné následky všudypřítomné choroby. Díky Gilovi pozná někoho, kdo mu pomůže být sám sebou... A tak prostřednictvím Bena má čtenář možnost vidět New York ze strany módy, módních návrhářů, stylistů, fotografů i modelek.

Vypravování je v obou případech velmi autentické a realistické, nepostrádá silné emoce ani dojemné okamžiky, které nejsou účelově srdceryvné. T. Shaw se k lehčímu klišé a patosu snižuje až v závěrečné třetině, kdy se dotýká i klišé hesel či proslovů tehdejší doby. Ač se vám to nemusí líbit, jen tím výstižně dokresluje atmosféru.

Součástí příběhu je samozřejmě i láska – sladkobolná, bolestivá i krásná. Několik škál romantiky ve stylu young adult, který ukazuje romantické vztahy mezi muži, ale i další mezilidské vazby či přátelství. Díky kvalitně vykresleným charakterům máte pocit, že se takové romance skutečně mohly odehrát a kdysi v 90' skutečně mohli žít podobní lidé.

Mimo odkazů na slavné modelky, fotografy či módu se autor zajímal také o hudbu či filmy a opravdu ve velkém. Nechybí ani Pride pochod či známé restaurace. Pokud jste v New Yorku byli, tak věřím, že poznáte mnohá místa, o kterých autor píše. A i když město znáte jen z televize, určitě některé lokality znát budete a o to vám čtení bude bližší.

Když voláš moje jméno se možná některým bude plést s knížkou Dej mi své jméno, ono to trochu svádí, jestli znáte obě gay publikace, ovšem jsou to naprosto odlišné příběhy. Tento počin je založený na skutečnosti té doby, skutečně na vás dýchá atmosférou a cítíte tu beznaděj i strach z neznámé nemoci, vnímáte touhu po rovných podmínkách i svobodě homosexuálních lidí. Opravdu působivé, a přesto nepřehnaně srdceryvné dílo, které T. Shaw napsal vlastně pro vzpomínku na svou lásku... Mohu jen doporučit.

Knížka se mi velmi líbila. Oslovila mě. Je to silné čtení o závažných tématech, a přesto se četlo lehce. Velmi jsem si oblíbila oba hrdiny. Líbilo se mi, jakým způsobem spisovatel devadesátky v New Yorku představil, přišlo mi to velmi autentické a podle ověřených faktů také realistické. Je poznat, že T. Shaw v té době žil a čerpá ze svých vzpomínek.

Anotace a bližší informace na stránce knihy u Booxy