Recenze: LÁSKYPLNÁ SETKÁVÁNÍ (Allan Linnér, Anders Nyman)

Choreografie úspěšného vztahu

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Nová publikace z nakladatelství Portál se dotýká tématu mezilidských vztahů, zaměřuje se především na ty partnerské. Poukazuje na situace, které narušují harmonii vztahu, a ukazují možnosti řešení. Podle informací na zadní straně knihy jsou oba autoři švédští psychologové, kteří stojí u zrodu párové a rodinné terapie ve Švédsku.

Kniha se zaměřuje na podstatná témata:

• Když láska prochází zkouškou
  • Na terapii
  • První sezení – Jak se neztotožnit se svým selháním
  • Ukazatele a vyšívané "kuchařky" na zeď
  • Konflikty, rozdíly a dohadování
  • Vstříc tvůrčímu "my"
  • Nevěra – kapitola sama pro sebe
  • Časy barevných molitanových obušků jsou pryč
  • Když láska skončí – rozchod
  • Společné pokračování

Když láska prochází zkouškou je vlastně takový úvod, který na mnohé může působit smutným dojmem. Poukazuje totiž na to, jak snadno se páry, které bez sebe nedokázaly udělat ani krok, najednou nemůžou ani vystát a zůstávají spolu jen ze zvyku.

Publikace je líbivá především členěním. Týká se kapitol a ty mají pod sebou mnoho krátkých pasáží, čímž je zvýšená čtivost. Styl psaní není nijak odborný. Jedná se o populárně naučnou literaturu, která zaujme náročnější i nenáročné čtenáře, které téma zajímá. Autoři se rozhodli vysvětlit témata tak, aby byla vhodná i pro širokou veřejnost. Dokonce přidávají své vlastní příklady, zřejmě čerpané z praxe, a pomocí jich se tak mnohem lépe orientujete v daném problému. Stejně tak ukazují i příklady, se kterými se některými se někdy lidé ve vztahu potýkají.

Autoři se zaměřují na opravdu spousty problémů, tím pádem někomu může připadat, že se tématu nevěnují hloubkově, ale spíše obecně. Dá se říct, že tomu tak je, jelikož tohle není přímo psychologická publikace, která se by zaměřovala na obtíže detailně, ale i přesto vám tento titul ukáže správný směr.

Mezi překážky vztahu, které jsou řešeny, patří kupříkladu nedostatečná komunikace, citová nedostupnost, odlišné vnímání lásky, rozdílné potřeby, když se ve vztahu objeví někdo třetí, žárlivost atd. Vztahy jsou samy o sobě velmi rozsáhlým tématem a pokrýt je skutečně nelze jednou knihou, ale pokud tento titul budete brát jako návod, čtivý a přitom správný, pak vám skutečně přispěje. Některé problémy mají nejen několik pasáží, ale dokonce celou kapitolu, jako tomu je například u motivu nevěry či rozchodu.

Jak tušíte, tak spolu s těmi příklady je četba emotivní a mnohdy vás zasáhne, protože se vás buďto dotýká nebo podobné životní osudy mají ti, které znáte osobně či z doslechu. Předpokládám, že pro některé to bude velmi poučné, pro jiné fascinující, ale ať už máte, jakkoliv velké zkušenosti v oblasti vztahů a zažili jste si své, tak vám vždy něco přinese a mnohé i fakty překvapí.

Láskyplná setkávání jsou naučnou publikací, ale psané a členěné tak, že působí jako zábavná četba. Mě osobně čtení vážně bavilo a hodně mě obohatilo. Je to publikace, která mě překvapila svým rozsahem, i když někdy mi zpracování tématu přišlo opravdu spíše povrchnější, což je ale pochopitelné. Opravdu se nejedná o odbornou psychologickou knížku, proto je také uzpůsobená tak, aby ji pochopil a dokázal se z ní poučit každý.

Proto bych ji i já doporučila všem, kteří mají nějaké problémy v oblasti vztahů a chtějí objektivně poradit řešení. Chtějí se zadívat na svůj vztah z jiného úhlu pohledu a podívat se, jaké vztahové chyby se mezi lidmi vyskytují. Máte možnost se jim vyvarovat a neopakovat své vlastní průšvihy, ale naopak se díky knize z nich poučit. I když se Láskyplné setkávání tváří jako pozitivní čtení, vlastně je emotivní a poměrně smutné, ale rovněž kvalitní s ohledem na cílové čtenáře.

Anotace a bližší informace na stránce knihy u Booxy