Recenze: VÝVOJOVÁ A VZTAHOVÁ TERAPIE DĚTÍ (Peter Pöthe)

Zkušenosti z více než dvacetileté terapeutické práce s dětmi

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Peter Pöthe není na české literární scéně žádným nováčkem. Já sama jsem vám již představovala jeho výtečný titul Síla nevysloveného, která vypráví o psychoterapii dětí a dospívajících. Autor čtenářům předložil dětské příběhy dle skutečnosti a v této publikaci shrnuje zkušenosti ze své více než dvanáctileté praxe s dětmi.

MUDR. Peter Pöthe se na Harvardu zabýval problematikou sexuálně zneužívaných a týraných dětí a absolvoval několik odborných stáží na dalších prestižních univerzitách, kde se zaměřil na dětskou a obecnou psychiatrii. Organizuje a vede výcviky dětské psychoterapie v Čechách i na Slovensku a pokud chcete znát celý autorův medailonek, doporučuji navštívit stránky nakladatelství Portál, kde se dozvíte opravdu mnohem víc.

Publikace čítá 261 stran a dělí se na dvě ústřední části. V úvodu se dozvíte, že autor dílo začal psát během pandemie a rovněž se k ní s ohledem na psychologické problémy lidí a dětí vyjadřuje. Mnoho z nás totiž v té době potřebovalo psychickou podporu více než kdy jindy. Pöthe doufá, že četba dopomůže k tomu, aby děti mohly být samy sebou, což je báječná myšlenka. Může se tak zdát, že je Vývojová a vztahová terapie dětí cílená na děti, ale naopak, měl by si ji přečíst zejména dospělí, aby potřebám dětí a dospívajícím porozuměl.

První část

• První kontakty s dětským klientem
  • Cíle vývojové a vztahové psychoterapie dítěte
  • Objektivní parametry terapie
  • Terapeutický vztah jako místo psychického růstu
  • Prostředky terapeutického působení
  • Terapeutické konzultace s rodiči a pečovateli
  • Výhradní terapeutické konzultace s rodiči

První část se dotýká prvních kontaktů s dětskými klienty z pohledu Petera Pöthea. Mnoho z nás očekává logicky představení cílů vývojové a vztahové psychologie dítěte, k nimž se dostává hned ve druhé kapitole. Není to však tak prosté, aby bylo možné vám to zobrazit v jednom odstavci. Jak někteří čtenáři, zabývající se psychologií tuší, jsou cíle vědomé i nevědomé. Šikovné je, že máte možnost prohlédnout si, jak vlastně taková terapie probíhá z úhlu pohledu terapeuta i dítěte.

Druhá část

• Vývojový deficit a regrese
  • Agrese a násilné chování dítěte
  • Adolescence
  • Rozvod a rozpad rodičovského páru
  • Náhradní rodinná péče
  • Psychická traumata v dětství

Druhá část se více zabývá samotným dítětem a situací, do kterých se během svého dospívání může dostat, jako je rozvod či odloučení od rodiče, náhradní péče a obtíže dospívání. První část je naopak zaměřená na terapeuta a jeho malého klienta. Celá publikace však zobrazuje psychoterapii dítěte. Hodně čtenářů ocení, že autor poskytuje i příklady, a to přímo ze života dětí. Jedná se o autentické záznamy psychoterapie. V publikaci jich naleznete pěkné množství, a to pouze ve druhé části. Vždy jsou opatřeny jménem dítěte a jeho roky. Někdy se však pasáž dotýká přímo dítěte, kdy autor začne mluvit o psychoterapii daného dítka a ukazuje na ní potřebné.

Počin vám představuje znalosti a zkušenosti z praxe Petera Pöthea. Jeho studie má logická fakta, která nebudou cizí čtenářům, jenž se běžně věnují psychologii, zejména dětské psychoterapii. Samozřejmě, pokud se psychologii nevěnujete, bude pro vás obtížnější se v publikaci vyznat, proto bych doporučila titul spíše čtenářům, kteří již nějaké znalosti s tímto oborem mají. Odpovídá tomu totiž i styl psaní, který není ryze odborný, ale naopak čtivý a rozhodně silně zaujme, máte-li o námět zájem. Ovšem nejedná se o oddechovou četbu, samotný námět je dosti závažný a stejně tak poznatky, které Pöthe atraktivně představuje.

Já mám práci doktora Petera Pöthea velmi ráda. Už první dílo mě uchvátilo. Je vidět, že autor má nejen praktické zkušenosti a znalosti, ale také potřebný soucit a přitom odstup. Takové vcítění oceňuji, zejména když je mi předloženo spolu s podstatnými informacemi, které jsou pro mě pochopitelné a mnohdy i logické, jen jsem na ně doposud takhle nepohlížela. Myslím, že knížka hodně pomůže rodičům i co se týče pochopení vlastního dítěte, pokud má nějaké obtíže. V případě, že se tématu chcete věnovat pouze z vlastních zájmů jako já, vás čeká kvalitní studie s mnoha případy. Nepopírám, že jelikož se jedná o životní příběhy skutečných dětí, zanechávalo ve mně čtení emoce i spousty myšlenek k zamyšlení.