Recenze: VZPOMÍNKY (Shannon Messenger)

Úspěšné pokračování série z poutavého světa elfů

Za recenzní výtisk děkuji eshopu Megaknihy

Americká spisovatelka Shannon Messenger všechny čtenáře, mladší i starší, žánru young adult překvapila svou propracovanou sérii Strážci ztracených měst. Z počátku to tak nevypadalo, ale čím více čtete, tím více je dobrodružství kvalitnější. Opravdu, s každou knížkou autorka zvedá laťku, i když už si mnozí říkají, že to při jejích hodnotných románech není možné. Dokazuje, že fantazii a literární um získala po hrstech a teď nám jej rozdává ve svých dokonalých knihách.

Už máme za sebou sedm knížek série, která určitě ovlivnila young adult fantasy scénu v Čechách i zahraničí. U nás ji vydává nakladatelství Ocelot, které nám dodalo všechny díly s velmi půvabnými knižními obálkami. A přestože jsou knížky opravdu bichle, tak se rozhodli nešetřit a potěšili všechny tím, že jsou romány v pevné vazbě. Brožovaná by se nejen špatně četla, ale brzy i zničila. Za to jim rozhodně patří nejen můj vděk.

Sedmý díl s názvem Vzpomínky stejně jako předešlé díly navazuje na předešlé dobrodružství. Odehrává se v ich-formě minulého času a velmi snadno vás vtáhne do sebe. Jelikož je příběh plně rozvinutý, je nutnost přečíst i i předešlé díly, jinak mu neporozumíte. Ke všemu obsahuje pěknou spoustu postav, ve kterých se můžete bez znalosti snadno ztrácet.

Sophie řeší hned několik obtíží najednou. Mezi ty první patří Alvaro. Fritzovi rodiče ho přijali jako ztraceného syna a Fitz je z toho nešťastný. Alvarovi vůbec nedůvěřuje a netuší, co má dělat, aby lidé kolem něj prozřeli. Snad jen Sophie se snaží pochopit jeho stanovisko, ale také si není úplně jistá. Ke všemu má Sophie své vlastní problémy, protože její vlastní strážce Sandor už dále nechce zůstávat v jejích službách...

Vypadá to, že Sophie už opravdu nemůže jen tak někomu věřit a že i ti, kteří se rozhodli, že budou stát po jejím boku, jsou nedůvěryhodní. Jenže právě tato hrdinka má před sebou už od počátku velké poslání, ke kterému není snadné se dostat. Autorka jí klade do cesty spoustu uvěřitelných, avšak hodně překvapujících a dramatických zvratů!

Důraz je dán i na mezilidské vztahy, které jsou v tomto případě opravdu promyšlené a občas jsou až na život a na smrt. Prim hraje přátelství, ale ani tak si nemůže Sophie na své přátelé dovolit spoléhat, protože během těch několika dílů už jí mnozí zklamali. A další si dávají své mlčení za vinu i tentokrát.

Samozřejmě nechybí ani akční scény, tréninky a velkolepé boje, které jsou plné napětí a vzrušení. I přestože se jedná o young adult, tak je vše velmi surové a upřímné, proto Sophii snadno věříte její dramatické dobrodružství, ve kterém si chvíle klidu příliš neužije.

Těch problémů, které v této publikaci Sophie musí řešit, je více a autorka přikládá všem stejnou míru, a dokonce je svým způsobem i v závěru propojuje. Ačkoliv vychází najevo některá tajemství, jiná zas vyvstávají, ale přesto nemáte pocit, že by vás Messenger jen tahala za nos. Ba naopak umí pracovat se svým světem a zná potřeby fanoušků.

Už od prvního dílu víte, jak originální čtení, založené na tradičnějších základech fantasy, se vám dostalo. Nechybí nejen mocná kouzla, ale také se ve světě elfů dočkáte spousta působivých zvířat. Skvělé je, že Messenger má už od prvních dílů elfský svět opravdu promyšlený. Jak jeho fungování, tak i politiku či ekonomiku.

První díl měl čtyři sta stránek a tento dokonce obsahuje až 687 stran! Právě počet stran by mohl mnohé odradit. Jedná se o nejdelší knížku celé série a rovněž není snadné ji držet třeba dvě hodinky v ruce, když si chcete číst. Je to pěkné posilování a možná bych autorce i navrhla, aby dění rozdělila na dva romány. Je těžké říct, že by se měla zbavit některých scén, které nejsou až tak podstatné, protože když tuhle sérii zbožňujete, nechcete přijít ani o písmenko. Všechno má svou krásu a je radost si tím projít.

Konečně se dočkáme zas trošinku milostného vzrušení v rámci žánru, jenže znáte autorku. Nenechá nic v poklidu, a tak můžete očekávat, že poslední čtvrtina knihy bude pořádně dramatická. Asi největší ranou je poslední věta, která prostě... a to spousta čtenářek držela pěsti. Zkrátka v této sérii není nic jednoduché a Sophie bude muset hodně bojovat, aby získala, co jí tolik přejeme.

Strážce ztracených měst je báječná a krásná série, jedna z nejlepších ya, které se mi dostaly pod ruku. Věřím, že se bude líbit nejen cílovým čtenářům, ale i těm starším. Je to nádherný elfský příběh, který si zaslouží být ve vaší knihovně.

Já jsem byla s čtením spokojená, tedy až na tu velkou váhu. To mě kolikrát až bolely ruce, protože se knížka pronese. To jediné mě asi štvalo, protože jinak to bylo naprosto perfektní a bavily mě i ty klidnější části, u kterých jsem si trochu odpočinula, protože jinak to bylo zas pořádně akční a dramatické. Toho Fitze je mi líto. To snad není možný, že to takhle dopadlo. No, s tím bude muset autorka něco udělat! Jediné, co mě mrzí, že nemám prostor pro to, abych si všechny díly přečetla momentálně za sebou a měla tak komplexní zážitek. Mám v plánu to udělat, až vyjdou všechny romány, protože jsem koukala, že už je na Goodreads osmý díl a já si moc moc přeju, aby u Ocelotu vyšel. Kéž nám fanouškům splní přání.