Recenze: MOJE POCITY (Vanessa Green Allen)

Dětský průvodce emocemi

Americká autorka Vanessa Green Allen je profesionální školní poradkyně z Raleighu v USA. Jako spisovatelka se zaměřuje na tituly, dotýkající se šikany ve škole. Vytvořila projekt SavvySchoolCouncelor.com, kde mohou školní poradci z celého světa směňovat své nápady a dělit se o zdroje. Sama Allen totiž působí jako výchovná poradkyně školních dětí.

Nakladatelství Portál od této autorky nabízí její prozatím jediný překladový titul Moje pocity, který v tuzemsku vyšel. Encyklopedie pro děti se zaměřuje na emoce, vyrovnání a zacházení s nimi. Dílo čítá 94 stran a hned v úvodu nabízí všeříkající obsah.

• Moje pocity a emoce
  • Pocity a já
  • Pocity a moje mysl
  • Pocity a moje tělo
  • Pocity a můj život
  • Co dělat, když...
V úvodu se autorka zaměřuje nejen na děti, ale informuje i dospělé, jak snadno můžeme opomíjet dětské prožívání a co všechno nabízí tento titul.
  • Nástroje
  • Cvičení
  • Kvízy
  • Tipy ve stylu vyjádření
  • Tipy o vhodném chování k sobě samým
V předmluvě, zaměřené na děti, cílí spisovatelka velmi schopně. Snaží se děti zaujmou šikovným přístupem a dává jim pocit, že pokud pochopí a naučí se pracovat se svými emocemi, získají super schopnost.

Pravdou je, že pro dospělého, zejména pro ty, kteří se věnují psychologii, může připadat způsob prezentace námětu velmi triviální a mohou mít pocit, že Allen říká informace, které jsou zkrátka všem známé. Ovšem mysleme na to, že dílo je zaměřené na děti předškolního a školního věku, a ačkoliv nám vše připadá známé, pro ně se jedná o téma, které je pro ně nové a neotřelé. Je jen dobře, že Allen píše jemněji a představuje dětem velmi srozumitelně vše, co se dotýká jejich pocitů.

Informuje samozřejmě nejen o základních pocitech, ale hovoří i o rozšířenější verzi, pokud berete v potaz nepřeberné množství pocitů včetně aktuálně propíraných úzkostí.  Vhodné je, že u každé kapitoly je vždy nějaké ukončení formou cvičení, kvízu, tipů či jiných nástrojů k pochopení daného motivu. Ačkoliv je téma prakticky stále stejné, autorka ho dostatečně a vhodně pro dětskou mysl v kategoriích rozebírá. Velmi líbivé a blízké dětem bude, že se s nimi Allen podělila o své vzpomínky a pocity, které se jich dotýkají. Ukazuje jim, že i sama autorka měla nějaké trable, se kterými se kdysi musela poprat.

Prostřednictvím této knihy se děti naučí pochopit své emoce, ale také pracovat s nimi. Pomáhá jim pojmenovat své pocity a chápat, kdy se objevují a proč. Děti také díky této publikaci mohou snadněji chápat, že každý prožívá své vlastní emoce a dle toho také jedná. Mohou se také naučit pracovat i se svým sebevědomím a pocitem jedinečnosti.

Grafické ztvárnění je hřejivé. Krásně barevné, což ve čtenářích vyvolává příjemné pocity malebnosti. Dokonce jsou k dispozici i pestré veselé kresby, které se tématu velmi šikovně dotýkají a umí představit kýžené emoce.

Moje pocity jsou knihou, která je vhodná pro všechny děti předškolního i školního věku. Chcete, aby se dokázali popasovat se svými emocemi a zjistili o sobě mnohem víc? Toužíte po tom, aby dítě umělo snáze hovořit o svých pocitech a dokázalo je pojmenovat? Publikace nabízí opravdu mnohé a věřím, že nejen dětem, ale i rodičům bude velmi nápomocná při komunikaci se svými ratolestmi a pochopení toho, co děti cítí.

Jelikož mám dvě děti, zaujalo mě, jakým způsobem na ně kniha zapůsobila. Jak předškolák, tak i školák prvního stupně ji dokázali snadno pochopit. Díky kvízům a cvičení bylo snadnější je zapracovat do tématu a ukázat jim, o čem je řeč. Jako dospělá už věci vnímám jinak a něco považuji za samozřejmost. Hodně mě překvapilo, co všechno ale samozřejmé není, takže věřím, že budete-li knihu číst se svými dětmi nebo o ní diskutovat, hodně se toho o svých dětech dozvíte a snadněji jim budete rozumět a chápat jejich emocionální rozpoložení. Jako vždy mohu i tentokrát Portálovku doporučit jako dílo, které je pro rodiče z mého pohledu nepostradatelné.