Recenze: HRANIČNÍ DOBA (Dirk de Wachter)

Konec normálních časů?

Belgický psychiatr a psychoterapeut je odborníkem na rodinnou terapii a působí také jako školitel v oboru a supervizor. Mimo jiné ale publikuje i odborné publikace. U nakladatelství Portál mu vyšel titul Umění být nešťastný a aktuálně nejnovějším počinem je právě Hraniční doba.

Popsat Hraniční dobu v jedné recenzi je složité, jelikož je to neskutečně obsáhlý a zářný dokument psychologie, který pro mnohé bude fascinujícím a neodložitelným čtením. Pravda, je to těžce stravitelné čtivo, které zasáhne, rozjitří a představí mnohé ve zcela novém světle. Na své si přijdou především milovníci psychologických počinů a odborníci na slovo vzatí, ale přesto i široká veřejnost může v knize objevit mnohé. Úplný lajk si však na své nepřijde, opravdu je potřeba znalostí z oboru.

Už obsah čtenáři dokáže, že autor se velice zarputile pustil do díla a opravdu se rozhodl poctivě obsáhnout vše potřebné a důležité, a přesto nevyplňovat text nadbytečnou vatou.

• Kritérium 1: Separační úzkost
  • Kritérium 2: Nestabilní a intenzivní vztahy
  • Kritérium 3: Nepřiměřená agresivita
  • Kritérium 4: Poruchy identity
  • Kritérium 5: Afektivní labilita
  • Kritérium 6: Impulzivita
  • Kritérium 7: Přechodné paranoické disociativní příznaky v reakci na stres
  • Kritérium 8: Sebepoškozování a suicidalita
  • Kritérium 9: Pocit marnosti a prázdnoty
  • Naděje (V této kapitole přeci jen po tom těžce stravitelném, až depresivním čtení, autor dodává v závěru naději, že přeci jen nebude až tak zle)
  • Epilog

Z obsahu nevyčtete všechna témata, takže dodávám, že se kniha dotýká poruch osobnosti, nejen té hraniční poruchy osobnosti. Rovněž i psychopatologie, sebevražd, depresí a úzkostí, a další. Zobrazení dnešní doby z pohledu psychiatra je neskutečné. Poukazuje na psychické obtíže a výzvy, které jsou nuceni lidé nynější doby překonávat a jak se to na nich může odrazit. Diagnózy, které před vámi rozprostře, jsou mnohdy zarážející stejně jako počet lidí, kteří se s nimi perou.

Jak sám Dirk de Wachter v prologu říká, název této knihy je inspirován změnami v psychiatrické praxi. Během čtení tak zjistíte, jak se znalosti a praktické zkušenosti rozšířily. V případě, že se o psychologii opravdu zajímáte a znáte různé osobnosti, dočtete se těchto zvučných jmen i v publikaci. Budete překvapení, jaký rozsah autor čtenářům dopřává.

Náročnější čtenář ocení také rozhled, který je v knize umně zobrazen, formou citací z tiskovin, knih, statistik, všeobecného učení i vědeckých poznatků, sahajících do historie i současného prostředí. Ačkoliv je autor z Belgie, nezmiňuje pouze případy ze své země, ale z různých koutů světa. Mimo statistik a případů obsahuje počin samozřejmě i různé grafy. Bez nadsázky lze říct, že se jedná skutečně o světovou publikaci, která nahlíží a porovnává prakticky vše, až je to k neuvěření.

Rozhled a široký záběr není jen Wachterovou zásluhou. Na počinu pracoval mnoho let a inspirovalo ho mnoho lidí - pacienti, přátelé, rodinní příslušníci i kolegové, kteří vědomě či nevědomě přispívali svými znalostmi a zkušenostmi. Mezi zmíněné patří Steve Velleman (filozof a asistent psychiatra), Barbara Simonsová a její manžel psychiatr Wouter.

Hraniční doba je publikace, která se ze všech stran dotýká zmíněného tématu a autor ho představuje velice zeširoka. Ukazuje příklady, cituje různorodé osobnosti i média. Pojal svou studii opravdu neskutečně a já se divím, že se mu tak velkolepý dokument podařilo vtěsnat do 303 stran, protože během čtení máte pocit mnohem vyššího počtu. Nejedná se o zahlcení, ba naopak vás zřejmě jako mě zaskočí již výše zmíněný rozsah a celkový záběr. Ač je však dílo hutné a velkoryse rozdává znalosti, v případě, že se vyznáte v tématu není složité jej přečíst. Možná stejně jako já budete potřebovat čas na zamyšlení nad různými poznatky, které pro vás mohou být stejně nové jako pro mě – nemohu posoudit, ale jelikož je titul tak komplexní, myslím, že dokáže přesvědčit o svých kvalitách i kovaného profesionála.

Hraniční doba není konzumní titul, který přečtete s lehkostí. Nejenže je téma těžké samo o sobě, ale i zpracování je opravdu naplněné informacemi. Doporučuji čtení především náročnějším čtenářům, kteří se o psychologii a daný námět zajímají, protože ti zřejmě získají z počinu nejvíce. Ovšem na druhou stranu nevidím důvod, proč by si začátečník nedokázal s tématem poradit, pokud nemá problém rozšiřovat si obzory a učit se novým věcem.

Přiznám se, že titul jsem četla několik týdnů. Každý den část a překvapilo mě, kolik se toho v jedné části skrývá. Útržky, zmínky, informace. Naprosto fantastické. Vždycky jsem zírala, jak bohatá studie je a o čem všem mě spravuje. Jelikož psychologické publikace čtu běžně a i normálně mám načteno, tak mi většina zmíněných osobností byla známá a hodně mě potěšilo, že právě je psychiatr vybral a poukázal na ně. Doposud mě vlastně jejich spojení s tímto tématem nenapadlo a on mi vše osvětlil. Zasáhly mě i statistky a případy, které leckdy vedly k hlubšímu zamyšlení a někdy i dohledávání publikací a informací o tomto tématu. Existují totiž tituly, které vás nutí bádat dál a dohledávat si další fakta, která už nemohla pojmout. Wachterova publikace je ten případ, kdy vás silně zasáhne a donutí zamyslet a toužit po dalším vzdělání a rozšíření obzorů. Nezapomenutelné. Určitě jsem nečetla naposledy, protože vím, že tohle je ten případ, kdy i když budu číst titul po šesté, objevím něco nového a vždy ve mně budou bujit silné emoce.