Recenze: ATLASŮV PARADOX (Olivie Blake)

Dramatické pokračování originální fantasy série

U nakladatelství Laser vychází opravdu velice specifická, netradiční a originální série s názvem Atlas. Jedná se o virální senzaci, která magii ukazuje z vědečtějšího pohledu a základy jí tvoří Alexandrijská společnost. Čtení pro náročnější čtenáře, kteří mají v oblibě okázalá a osobitá témata.

Společnost Euromedia Group již vydala první díl s názvem Atlasova šestka. Byla radost vám jej představovat, jelikož něco tak atypického a nápaditého jsem dlouho nečetla. V recenzi se můžete dočíst více, já vám však povím, že v nejnovějším pokračování se opět setkáte s šesticí hrdinů, kteří byli pozváni do velice exkluzivní společnosti a nikdo z nich netuší, co všechno budou muset prožít a vyřešit, aby přežili.

Na Goodreads je ještě prequel – novela, která představuje Alexandrijskou společnost ve stylu americké spisovatelky Olivie Blake. Tu můžete znát také pod jménem Alexen Farol Follmuth, ale spíše ze zahraničních děl, jelikož v tuzemsku debutovala právě Atlasovou šestkou. Nicméně novela Sacred Hospitality je spíše ukázkou světa, takže i bez ní budete sérii naprosto rozumět a nic vám neunikne.

Jak jste již zvyklí, tak i tentokrát se vypravování odehrává v er-formě minulého času, zaměřené na šestici protagonistů. Někteří dostávají více prostoru, jiní méně, ale přesto se je autorka snažila podělit poctivě.  Styl psaní je čtivý, i když pravda, s ohledem na náročnější prvky, kdy čtenář opravdu musí přemítat nad tím, co vlastně Blake zamýšlela právě tímto, může dynamika klesat. Jelikož je svět náročnější, není snadné se v něm díky těm vědeckým parametrům, které jim autorka nastavila (a u kterých někdy budete mít pocit, že jich využívá ve svůj prospěch až příliš účelově a nerozvážně), ale i přesto nebo možná právě proto obsahuje zvláštní až technickou atmosféru, okořeněnou o emoce a myšlenky. Velkým kladem je psychologie, kterou vložila do svých postav a občas jim dává co proto.

Libby, Nico, Callum, Tristan, Parisa a Reina. To je šestice lidí, kteří jsou nuceně spolupracovat společně i proti sobě. V minulém díle prožili jobovku, když jim bylo řečeno, že jednoho z party budou muset eliminovat. Nakonec to dopadlo tak, že nikdo zemřít nemusel, jelikož se Libby ztratila. Oni neví, co se stalo, ale čtenář dostal zcela jasné informace. Víte tedy, kde se cca Libby nachází a je zajímavé sledovat ostatní, jak se ji snaží různými způsoby najít, a přitom ještě projít posledními potřebnými testy, aby mohli vstoupit do programu.

Pravdou je, že první díl je celistvější a možná i o něco méně komplikovaný. V pokračování máte pocit, že autorka trochu vaří vody, sahá více po účelovosti a vlastně tak trochu neví, jakým způsobem vyřešit to, co nadhodila v předešlém dílu. Zaměřuje se na různá témata, ale nedává jim dostatečný prostor, takže ne vždy mají dostatečnou hloubku. Co se týče dané psychologie, tak je to ohromná škoda. Roztříštěnost možná působí fakt, že je Libby stranou a texty, které se jí dotýkají, jsou odlišné od děje, který prožívají ostatní.

Každý má své tajemství. A některá vychází na povrch, jiná zůstávají ještě ukrytá. Vyvstávají nové otázky, ale stejně tak nacházíte některé odpovědi a přichází rozhřešení. Čím více čtete, tím více je děj záhadnější (možná i záměrnější) a samozřejmě dramatičtější. V případě, že vás zaujalo, jak Atlas Blakely řeší, diriguje a rozdává, budete nadšení. Nezapomíná se ani na Daltona, a dokonce do děje vstupují i nové postavy, kterých sice není moc, ale i tak máte pocit, že trochu nezapadají, jelikož se do té doby nikdo nezmínil. Kdyby si autorka lépe připravila půdu, hned by byly uvěřitelnější.

Jak to všechno dopadne? Věřím, že po prostřední části, kdy se Blake trochu zamotává do svých vlastních pastí, budete na závěr spokojení. I když jak se to vezme. Konec je opravdu dramatický a možná není fér, tedy pro některé hrdiny. Zatímco něco je ukončené, další začíná. Já jsem ani nevím proč předpokládala, že Atlas je pouze dilogie, ale ne. V zahraničí již vyšel třetí díl. Máme se tedy nač těšit, protože rozehraná hra má sice vachrlatější pravidla, ale o to smyslnější děj.

Jelikož pokračování navazuje na první díl, určitě nedoporučuji číst pouze Atlasův paradox. Na databázi jsem četla komentář, kdy se slečna/paní svěřila, že četla pouze druhý román a nedává jí to smysl. Ano, opravdu číst prostřední knížku série bez znalosti předchozí nelze a kniha tak bude opravdu postrádat. Pokud si Atlasovu šestku nepamatujete, doporučuji přečíst, aby vám nic neuniklo, i když Blake v krátkých zmínkách většinu předešlých zápletek šikovně připomíná, takže se určitě rozpomenete.

Série Atlas rozhodně není pro nenáročné čtenáře, ale spíše ty náročnější, kteří chtějí něco neotřelého a originálního. Magii tak, jak ji neznáte, ve spojení se společností, která využívá legendární Alexandrijské společnosti, a vtahuje do sebe ty nejvzácnější poklady včetně talentovaných mediánů (tedy čarodějů). Věřím, že si čtení užijete, i když má tento díl nějaké své mezery. A doufám, že stejně jako já se budete těšit na pokračování (i možné finále).

Já jsem si první díl doslova zamilovala. Byla jsem trochu nejistá z toho, že se autorka trochu zamotala, využívala více účelovek a občas jsem měla pocit, že neví, kudy kam a vaří z vody. Škoda, kdyby titul více propracovala jako předešlý, mohla to být naprostá pecka. Namísto toho se zaměřila někdy na méně podstatné nebo vynechala to, co bylo v předešlém díle právě vějičkou čtení. Vypadá to, že tohle je spíše výplňový díl a to největší drama bude ve třetím pokračování. Jsem velice zvědavá, protože celá šestka... a vlastně všichni ti, o kterých jsem měla možnost, se mi velice zalíbili právě tím, jak byli nedokonalí a sví.