Recenze: TAHLE KNIHA ZABÍJÍ (Ravena Guron)

Thrillerové drama pro dospívající

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia Group
Chci zakoupit titul v knihkupectví Luxor

Britská spisovatelka Ravena Guron vystudovala biochemii, ale později se vrhla na literární dráhu. Žije a pracuje v Londýně, kde také napsala svůj debut Tahle kniha zabíjí. Jedná se o počin ve stylu tvorby Karen M. McManus, napínavý thriller o pátrání po vrahovi.

Vypravování je zaměřené v ich-formě pouze na jednu osobu, proto je pro čtenáře složitější (stejně jako pro protagonistku) odhalit totožnost vraha. Styl psaní je velice čtivý, dynamický a děj rychle ubíhá, i když není zrovinka akční. Spíše se autorka rozhodla zaměřit na pozvolné odhalování indicií formou lehkých bádání a hlavně rozhovorů. Detektivní pátrání se tak zaměřuje pouze na jednom místě a to na prominentní škole pro bohaté studenty nebo naopak chudé stipendisty.
Omezené prostory nejsou problém, ale možná i kvůli nim pak působí dílo méně propracovaně a spíše hodně odpočinkově.

Jess má indické kořeny, což ale vlastně nehraje roli. Čtenáři se o jiné kultuře nic moc nedozví. Spíše se řeší rozdíly mezi chudšími a bohatšími studenty, privilegia, která si myslí, že tím někteří získávají. Jess se prostě chová a působí jako běžná studentka, která však kvůli nedostatku finančních prostředků nemá sebevědomí jako ostatní a také má minimum přátel. Mezi její nejbližší patří právě Clem, která je hodně oslňující dívkou...

Hugh Henry Van Boren, nebo také první oběť, chcete-li totiž s Clem podvádí svou přítelkyni Millie. Hned v úvodu se tak dočkáte milostného dramatu, při kterém vychází najevo nevěra. Celá jídelna nestačí zírat, co se to děje. Podruhé jsou všichni v šoku, když se dozví, že nejpopulárnější kluk školy byl zavražděn. Aby toho nebylo málo, scénář k jeho skonu sepsala Jess se spoluautorkou Summer, když měli společně připravit povídku do školy. Policie vyšetřuje, děti jsou v šoku, a Jess někdo vyhrožuje smrtí...

Hodně přispívá k dramatu i Regio Club, což je prominentní a utajený klub pro bohaté, kteří škole vládnou. Bez tohoto prvku by čtení nebylo tak zábavné, protože Rregio zajišťuje velkou dávku tajemství a napětí, jež musí Jess rozluštit. Protíná se společně s vraždou, takže vodítka působí vábivě a přitom se Jess ocitá tváří tvář nebezpečí.

Jedná se o dívčí čtení, tudíž i mezilidské vztahy jsou tak cílené. Zejména se řeší tedy (ne)přátelství studentek, vzájemná šikana a naschvály. Jestli se těšíte na milostnou zápletku, tak můžete, je ovšem minimální a vlastně až do poslední chvíle pouze na hraně s přátelstvím. Spíše na pomezí middle grade, než young adult, což je šikovné, když čtou dílo mladší čtenářky. Na druhou stranu zas děj není vhodný pro dvanáctileté čtenářky, protože je na ně složitější a hovoří o středoškolských obtížích.

Celkově kniha nabízí spoustu témat, ale autorka se nerozhodla žádné více propracovat a tak už pro náročnější čtenáře bude dílo prostě slabé. Což je škoda, při větší péči by se jednalo o opravdu poutavý titul, který takhle více připomíná oddechovku než napínavý thriller, od kterého se neodtrhnete. Charaktery sice mají zajímavou psychologii, ale nedostalo se jim více prostoru. Zdá se, že se autorka v debutu ještě teprve učila, jak pořádně předvést svůj um.

Závěr se odehrává ve třech vlnách. V jedné se odhalí jedna záhada, ve druhé druhá a tou třetí je spíše závěrečné rozuzlení se vším všudy, tak trochu i s malou třešinkou. Předpokládám, že vás čtení bude bavit, ale vlastně v závěru kniha nepředá nic, co by si čtenář více pamatoval. Nepřichází s ničím novým a nedokáže oslnit, ale jako oddechovka mladší čtenáře rozhodně zabaví.

Tahle kniha zabíjí je rozhodně thrillerem pro nenáročné a mladší čtenáře, kteří chtějí něco zábavného, nad čím není potřeba příliš přemýšlet, a přesto je napínavé. Starší čtenáři a náročnější si na své bohužel nepřijdou.

Osobně mě čtení bavilo. Ale vadilo mi, že je prosté a někdy jsem měla pocit, že má spisovatelka mezery. Ani vzdáleně se čtení nepřiblížilo tvorbě Karen M. McManus, což je škoda. Na druhou stranu Jess byla sympatická, ale vlastně mi příliš nezáleželo na tom, jak to dopadne, protože mě autorka nedokázala vtáhnout do děje natolik, aby mi byli blízcí. Řekla bych, že knížka má co nabídnout, ale jen jako oddechové čtení a ne každému.