Recenze: MÝTY – ILUSTROVANÉ VYDÁNÍ (Stephen Fry)

Mýty obohacené o moderní kresby v klasickém směru

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta

Úspěšný britský spisovatel Stephen Fry je v České republice známý svými kvalitními publikacemi na téma řecké mytologie. Zaměřil se na ni v sérii Mýty, kde u nakladatelství Beta vyšly již tři díly. Mýty, Hrdinové a Trója. Všechny tři jsem měla možnost vám představit a byla jsem naprosto nadšená. Pětihvězdičkové tituly patří k těm nejlepším, které na tuzemské scéně představují dané téma. Stejně tak to dle hodnocení na databázích vidí i čtenáři, proto věřím, že vás nejnovější počin, který u Bety vyšel, nadchne jako mě.

Jedná se totiž o ilustrované vydání Mýtů! Neuvěřitelné, viďte? Na rozdíl od předešlé knihy má tato větší velikost. Velikostně bych titul přirovnala ke středně velké encyklopedii, která se umí pronést a je radost v ní listovat. Už podle přední ilustrace na přebalu máte možnost vidět, jak vypadají ilustrace.

Ilustrace má na svědomí Jesůs Sotés, který se rozhodl Fryho řecké báje, okořeněné britským humorem odprezentovat velice originálně. Jedná se o moderní pojetí, které zahrnuje pastelové tlumené barvy. Tím je podpořená zejména komorní až tajuplná atmosféra příběhů. Ilustrace jsou takřka všude, kde je možnost. Na předsádce můžete sledovat bohy z Olympu a stejně tak vás kresby povzbuzují při čtení u každého příběhu. Ať už před samotným začátkem nebo během dění.  Někdy se jedná o celostránkové až celoplošné ilustrace, jindy na polovině strany a někdy naopak zdobí okraje, což působí opravdu atmosféricky. Samotné kresby jsou v tradičním, ale prakticky netradičním stylu. Ilustrátor s totiž rozhodl do kreseb vložit svou nápaditost, takže jsou lehce zvláštní. S ohledem na téma se k příběhům takové moderní ztvárnění kreseb opravdu hodí.

Samotné příběhy jsou, jak je již v podání autora znáte. Nechybí ani jeho komentáře či doplňující informace pod čarou malým písmem. Nechybí samozřejmě ani dodatky, jak již očekáváte. Dozvíte se v nich autorovo poslední slovo tedy sdělení na okraj. Dále i doslov, kde se autor zaměřuje blíže na významy slov, která k dané tématice patří a pro nováčky je vhodnější je šikovně vysvětlit, čehož se Fry očekávaně zhostil bravurně, nápaditě a s přístupem sobě vlastním. Jestli máte jeho díla načtená, určitě zbožňujete suchý britský humor, který do nich vkládá.

Ilustrované vydání Mýty je vhodné, jak pro kované milovníky řecké mytologie, tak i pro ty, kteří do těchto vod teprve mají vstoupit. Díky ilustracím získává čtení opravdu silnou atmosféru a osobně na mě zvolené barvy udělaly veliký dojem, protože už na první pohled vás vtáhnou do míst, kde žijí bohové a dějí se zázraky i hrůzy. Mohu jen doporučit!

Já se o řeckou mytologii zajímám už od malička a obvykle se ke mně dostávaly knihy, které byly sice zajímavé, ale ztvárnění bylo poměrně jednotvárné. Fry dokáže příběhy pojímat s originalitou, vyprávět je poctivě a umně a ke všemu k nim přidat svůj vlastní osobitý humor. To, že vyšlo i vydání s těmito ilustracemi, jen podpořilo Fryho touhu předvést mýty tak, jak nikdo před ním. Originálně, nápadité a silně atmosféricky. Nejsem fanoušek tohoto druhu ilustrací, ale zvolené barvy a nápaditost mě i přesto přenesla do míst, kam si Fry přál. Moderní pojetí se možná nezalíbí všem, ale za mě je prostě opravdu silné a dokáže, v čem jsou jeho kvality. Za mě další perla vedle mých oblíbených titulů.