Recenze: DÁVNÉ SVĚTY (Thomas Halliday)

Výpravy do zaniklých ekosystémů Země

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Kazda

Jestli zbožňujete výpravy do dávných světů a zaniklých ekosystémů země, tak jsou Dávné světy ohromnou příležitostí, jak se dozvědět spoustu informací z různých oblastí paleontologie, paleobiologie a paleoekologie. Sám autor je totiž paleontolog a paleobiolog, který má na svém kontě už pěknou řádku publikací právě na toto téma. Poznatky do svých knih čerpá z nejmodernějších metod analýzy zkamenělin, využívá odborných zkušeností i vlastní fantazii.

Rekonstrukce, které autor uvádí, jsou výsledkem práce tisíců vědců za více než dvě stě let. Pravdou je, že zapojuje svou vlastní fantazii a ukazuje, jak podle něj mohl onen svět vypadat. Díky tomu, že má zkušenosti, je to nejen autentické, ale zřejmě se opravdu silně přibližuje dávné realitě. Ně rozhodně nadchla autorova představivost, dokážu si díky jeho slovům plně představit prostředí.

Můžete publikaci brát jako rozsáhlou, velmi poutavou a čtivou přednášku, ve které autor exceluje. Je znát, že je pro něj téma velice blízké, má zkušenosti a znalosti a ke všemu opravdu hoří vášní pro námět. Jeho vypravování o dávných časech je někdy až poetické a velice silně vás přenáší do dob, kdy kupříkladu se k sobě choulilo stádo koní při svítání nad Aljaškou.

Publikace je obohacená o černobílé nádherné ilustrace a mapy. Jedná se o kresby tužkou ve velmi autentickém stylu. Předpokládám, že se jedná o poctivou ruční práci, protože nepůsobí uměle ani zmodernizovaně, naštěstí. Musím uznat, že na kresby je radost pohledět, dokážou dojmout a zaujmout reálným vzhledem a zobrazením zvířat, která už dávno vyhynula. Stejně tak jsou velkým kladem mapy, jež vám snadněji představí místa, o kterých spisovatel hovoří.

Kniha je poměrně rozsáhlá a sahá opravdu do mnoha období, takže dosáhnete od trilobitů, dinosaurů po divoké pakoně či pravěké lidi. Stejně tak s autorem cestujete po světě i do různých míst, kupříkladu Itálie, Keňa, Chile, Rusko, Skotsko a další země.

Publikace má celkem šestnáct hlavních kapitol. Nechybí ani úvod a závěr v podobě epilogu, poznámek, poděkování a samozřejmě rejstříku. Stran je celkem 445, přičemž je ale studie (nebo přednáška, chcete-li) natolik poutavá, že snadno přečtete i několik kapitol za sebou.

Musím vyzdvihnout právě zapojení autorovi fantazie, kdy skutečně představoval život před dávnem. Díky tomu není knížka jen odborným čtením, ale naopak vás přímo unáší do dob, které jsou za námi. Byla to nádherná výprava, ve které jsem se hodně dozvěděla a s ohledem na zkušenosti a znalosti Hallidaye bych řekla, že si na své přijde nejen čtenář s tématem začínající, ale bude ohromen i ten, kdo o námětu nečte poprvé.

Dávné světy mohu doporučit všem, které zajímá doba trilobitů, dinosaurů až pravěkých lidí. Pro lajky i experty je kniha #musthave a hodně se toho naučí, ale spoustu toho i prožijí. Nezapomenutelné dobrodružství...