Recenze: KLEOPATRA A FRANKENSTEIN (CoCo Mellors)

Surový román o mezilidských vztazích se závažnými tématy

Knižní debut britské spisovatelky, žijící v Americe, vyšel nedávno u nakladatelství Slovart a představuje surovou realitu prostřednictvím několika lidských osudů.

Autorka se zaměřuje na závažná témata. Existencionální krizi, duševní obtíže, sexualitu i nadužívání alkoholu a drog. Stejně tak otevírá problematiku vztahů, ať už na jednu noc nebo partnerských. Je to opravdu hutné čtivo, co se dialogů týče, přestože dramatického dění je poskrovnu a spíše tedy zobrazuje realitu jako takovou. Nepřikrášlenou, upřímnou a je všemu velice otevřená, stejně jako její hrdinové.

Ti své příběhy zobrazují v er-formě prostřednictvím kapitol, které se k nim vážou, i když je čtenář má možnost vnímat i z úhlu pohledu jiných hrdinů. Ději vévodí právě Cleo a Frank. Anotace toho vypráví mnoho, takže v první kapitole opravdu prožijete jejich řízné a vtipné setkání, po němž následuje rovnou kapitola se svatbou. Opět velice osobitě podaná. Díky svatebnímu veselí poznáváte také ostatní protagonisty – kupříkladu gaye Quentina, který má blízko k trans tématům, nebo také Frankovu sestru Zoe, jež se v dramatických situacích přímo vyžívá. Kapitoly po sobě jdoucí se vážou k jednotlivým měsícům, takže máte možnost prožít více než rok v různých měsících.

Každá kapitola se tedy věnuje někomu jinému a postupně vám tak postavy předkládají velice komplexní obraz svého života, se kterým čtenář nemusí soucítit, souhlasit a mnozí budou mít během čtení jistě námitky. Věřím, že ve vás budou vyvolávat různé dojmy a emoce, protože se nejedná zrovna o ukázkové lidi. Ba naopak jsou velice lidští a mnohdy unikají před svými obtížemi, nechávají se strhnout zápalem nebo si spolu s drogami dopřávají kontroverzní chvíle. Dá se říct, že čtivo jde až na dřeň a dotýká se tabuizovaných témat, v mnohých proto hodně vyvolá.

Jak již tušíte, tak Kleopatra a Frankenstein (proč se debut jmenuje právě takhle se prakticky dozvíte v první kapitole) je pro náročnější čtenáře, kteří touží po silném zážitku. I styl pasní tomu odpovídá. Autorka má opravdu talent a český překlad její um jenom vyzdvihl. Hra se slovy, nápadité rozhovory či vtipné komentáře. Opravdu působivé čtení, které by vás omrzelo snad jen v případě, že dáváte přednost prostším námětům s méně otřelými dialogy. Někdy se hrdinové zamýšlí i nad svou minulostí, takže krátké záblesky vzpomínek dotváří opravdu kvalitní mozaiku lidských osudů.

Postupem čtení zjistíte, že vlastně Quentin, Frank, Cleo i Zoe touží po jednom a tom samém stejně jako my. Každý proto působí věrohodně a někdy až zamrazí, jak skutečné se jejich životy zdají být. Jen tedy pro mnohé to nebude veselé čtení, i když i dávka humoru potěší.

Čím více se blížíte k závěru, tím méně radostné čtení to je. Pro čtenáře, kteří jsou jako já a surová realita se jim obtížně zpracovává, především, když hrdinové řeší opravdu silná témata, tak pro vás může být čtení poměrně hutné a těžké. Je možné si jej dávkovat po kapitolách, které jsou poměrně dlouhé. Rozhodně se nejedná o lehké čtivo, ale právě o to víc stojí za to. Rozhled, menší osvěta, otevřená témata, o kterých mnozí nemluví nebo o ně raději nejeví zájem. Autorka s velkou upřímností a odvahou předestírá životy, na které po dočtení nezapomenete.

Kleopatra a Frankenstein jsou tedy především pro náročnější čtenáře, kterým nevadí hutnější počin plný emocí a surovosti. Bude snadné jej ocenit, ale těžké jím projít, jak silně dokáže zapůsobit. Mohu jenom doporučit!

Vůbec jsem netušila, co od spisovatelky čekat. Upřímně jsem se od prvních stránek bavila. Její styl byl sice poměrně hutný, jak jsem již informovala, ale také hodně nápaditý a osobitý. Potěšilo mě, že se jedná o hlubší sondu, která mě zavedla až do míst, kam já bych sama nikdy nešla a myslím si, že by neměli ani hrdinové. Někteří mi byli ryze sympatičtí, další jsem nechápala a bylo mi jich líto, jiné jsem si neoblíbila. Zkrátka jako v životě a o to víc oceňují propracované charaktery a promyšlený koncept. Vážně to bylo něco a já věřím, že se mnoha čtenářům bude líbit stejně jako mě!