Recenze: JAK ZVLÁDNOUT ORGANIZACI ČASU (Risa Williams)

25 metod a strategií

Nakladatelství Portál je věhlasné svými publikacemi, ať už se jedná o knihy, dotýkající se psychologie, nebo různé praktické příručky pro dospělé i děti. Tentokrát se Portál rozhodl pomoci zaneprázdněným lidem, kteří by potřebovali zorganizovat čas tak, aby jim i přes přehršel povinností i radostí stále zbývalo dost i na oddech.

Námětu se chopila Risa Williams, americká spisovatelka, klinická terapeutka a poradkyně v oblasti Time managementu a strategie stanovení cílů. Samozřejmě nevydala pouze tuto jednu publikaci, přestože s ní u nás debutovala. V zahraničí má na svém kontě několik oceňovaných knih a ke všemu se věnuje také podcastu o produktivitě s názvem The Motivation Mindset.

Autorka se zaměřuje na pět základních pilířů a rozvíjí je. Tedy hned po úvodu, který Je na čase promluvit si o čase.

Máte složitý vztah k času? Cítíte se často frustrovaní, protože „nikdy nemáte dost času“? Zdá se vám, že vám čas „protéká mezi prsty“, a proto se nikdy nepropracujete na konec svého seznamu úkolů? (Str. 11)

Jak se dozvíte tedy, kniha nabízí praktické techniky pro organizaci času, pomůže najít motivaci a dosáhnout cílů, rovněž i cítit větší emocionální spojení se svými úspěchy. Spisovatelka hovoří také o své předešlé knize, ve které se váže ke zvládání úzkostí a stejně tak se vyjadřuje i k jejímu vlastnímu vztahu k času a jeho zvládání. Sama kdysi potřebovala publikaci, která by jí pomohla organizovat čas a jelikož nenašla správný titul, prostě jej pro sebe i nás sepsala, vyzkoušela a zpracovala techniky. Jak tušíte, vše je opět založené na myšlenkových vzorcích, které je třeba změnit.

Pět základních kapitol...

Když chcete ovládnout svůj čas...
V této pasáži Williams rozvíjí podkapitoly s názvem Měřič intenzity úkolů, časový nárazník, úkolový zákusek, rozcvička pro mozek a řadící páka. Zní to zvláštně, viďte? Ale nebojte, pokud se snadno pohybujete v psychologii, budete i v této publikaci jako ryba ve vodě. Pokud ne, možná to bude trochu obtížnější čtení. Autorka se opravdu zajímá, zohledňuje i kupříkladu ADHD, které vám při organizaci času může priority zhoršovat a stresovat. Pomáhá nalézt správnou míru důležitosti, plánování pauz či nahlíží i na prokrastinaci.

Když si chcete zorganizovat práci...
Teorie nebyla snadná, na řadu přichází praktičtější část, dá se říct. V tomto případě seznamy, třídění, barevné kódování, časové kontejnery i denní zarážky a další. Autorka vás naučí správně odhadovat své časové možnosti, zjednodušit svůj rozvrh a zaměří se i na potíže se seznamy. Zkrátka nic není růžové a mohou se vyskytnout potíže, ale vypadá to, že Williams myslela opravdu na všechno a pomůže vám vychytat všechny vady ještě před začátkem díky vlastním zkušenostem.

Když se chcete cítit motivovaní...
Netušíte, co si pod motivováním představit? Žádný problém. Už v obsahu je znát, že spisovatelka přesně ví, o čem mluví. Zahrnuje tedy motivaci hudbou, kompas záměrů či drtit zdí. Zní to složitě, ale ve skutečnosti se jedná o velmi šikovné návyky, jak se vyrovnat s něčím, co vás odrazuje nebo vám nejde.

Když chcete dosahovat svých cílů...
Není to jednoduché a přesto, když už znáte své možnosti a máte motivaci, je potřeba ještě přistoupit k dalšímu levelu. Tentokrát se zaměřit na cíle samotné. Podle popisu zjistíte, že autorka nabádá ke krájení cílů, sponzoru, sledovači i plánovači. I když to vyznívá všelijak, jedná se prakticky o osobní růst a každodenní záměry. Je třeba vnímat sám sebe, své pocity a vyrovnávat se s nimi, protože i za novým úspěchem/neúspěchem mohou stát úzkosti. A tohle vše má Williams opravdu do puntíku vychytané a vybroušené až do malicherných obtíží, které by vás snad mohly odrazovat.

když chcete cítit klid a sebevědomí...
Posledním podstatným milníkem jsou rozhodnutí, přepínače slov, frustrace i dobré věci. Je na řadě měnit své zavedené návyky, rozhodovací sebe mluvu, sledovat svá rozhodnutí. Hlavně si tedy spisovatelka uvědomuje, jak důležitou roli hraje psychika a že je tedy skutečně vnímat nejen cíle, ale i svá slova. Naučí vás, jak k sobě hovořit a vypomáhat si. Jak se poprat s frustrací a těšit se z dobrých věcí, zapisovat si je a pracovat s nimi.

Šikovné je, že máte možnost si hned vyzkoušet informace, které jste si v kapitolách pročetly a sepsat si je v pracovních listech, které jsou za každou podnětnou událostí k dispozici. Zkrátka nejen naučná publikace, ale rovnou i pracovní sešit, se kterým můžete pracovat, řešit s ním své osobní radosti i strasti. Líbivé je, že Williams nepočítá s tím, že se vše okamžitě podaří, ale naopak se zaměřila i na to, jak vypudit a zatočit s těmi překážkami, které vás mohou potkat. Autorka přesně ví, jaká úskalí vás čekají a nejenže varuje, ale naopak dává návody, jak se s nimi vypořádat. V jejím pojetí vyznívá organizace času velice prostě, lákavě a hned toužíte se do ní pustit. Vypadá to, že s tím Williams počítala a nabádá k ostražitosti a sebekázni, ale přitom vás naplňuje pozitivními myšlenkami a nadějí.

Mohu Jak zvládnout organizaci času: 25 metod a strategií doporučit všem, které téma zajímá. Snazší to budou mít ti, kteří znají alespoň základy psychologie, ale i přesto je kniha napsána velice příjemným způsobem, stravitelná pro široké laické publikum a přesto neodradí ani znalce. Není, co by jí mohlo být vytknuto, protože Williams cílí na vše a vidí i za roh. Mohu jen doporučit a zatleskat.

Osobně mám velice ráda organizaci času, protože mám nejen spoustu povinností, ale také se chci rozvíjet, mít spousty koníčku a svůj čas především věnovat svým dětem. To zní složitě, ale mám své vyzkoušené metody a opravdu se dá všechno stíhat. Chce to však organizaci. Já jsem se poprala s tímto problémem sama, ale nikdy není pozdě na zdokonalení návyků. S některými informacemi, které mi autorka představovala, jsem byla obeznámená, jiné pro mě byly nové a zapracovala jsem je do svého organizačního cyklu. Pomohla mi nejen zjednodušit některé případy, ale už mám i návody, jak se poprat s bloky, které občas přichází a jakým způsobem se motivovat. Hlavně zbožňuju psychologii a opravdu velice mě nadchlo, s jakou lehkostí s ní autorka pracovala a ukázala mi, čeho všeho se dotýká, i když mě to doposud vlastně ani nenapadlo, přestože se jedná o logické případy. Williams vytvořila velice poutavé čtení, které mě bavilo, získalo si mě a opravdu mohu doporučit.