Recenze: ZAŘÍKÁVAČ ZVÍŘAT (Wolfgang Schreil)

Dobrodružství v přírodě z šumavských hvozdů

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Kazda

U nakladatelství Kazdy vydal svůj velice poutavý dobrodružný titul s atmosférou hlubokých šumavských hvozdů německý spisovatel Wolfgang Schreil. Spisovatel z česko-německého pomezí, kde aktuálně žije, nasbíral v přírodě bohaté zkušenosti a znalosti. Se svými čtenáři sdílí svou vášeň pro les a zvířata. Je dokonce také mediálně známý, přezdívaný "Zaříkávač zvířat", tak se tedy jmenuje jeho první dílo, které v tuzemsku vyšlo.

Publikace má sto osmdesát tři stran a je proto vhodná svými volně navazujícími příběhy třeba jako dobrodružné čtení z přírody před spaním pro malé či dospělé čtenáře, kteří mají v oblibě faunu i floru. Řeč je zejména o hadech, liškách, jelenech, rysech, hranostajích, veverkách a různých druzích ptáků.

Hned v úvodu je obsah, díky kterému se budete snadno orientovat a najdete patřičný příběh, který hledáte. Jak můžete vidět, příhody nejsou nijak zbytečně dlouhé, proto se vám budou snadno číst, ať už se do nich pustíte postupně nebo je zhltnete najednou jako já.

Vypravování v ich-formě z úhlu pohledu vypravěče, tedy autora, přičemž poznáváte, že Wolfgang Schreil je člověk na svém místě. Opravdu zrozený jako pomocník přírody, zastává správnou věc a působí jako velice charakterní a upřímný muž. O to bližší vám hned vyprávění je, protože je snadné číst a prožívat příběhy s milovníkem přírody, kteří ji skutečně zná a neváhá přispěchat, když je třeba. Jelikož je jeho přednes poutavý a je zanícený pro věc, snadno a velice rychle s ním jeho dobrodružství pročtete.

Zkoumat přírodu z pohodlí domova možná není tak vzrušující, ale se spisovatelem se budete cítit opravdu dobře. Navíc vám předává spoustu znalostí i zkušeností, jak jsem vás informovala již v úvodu. Myslím, že autor je i trochu milovník adrenalinu, protože některé zážitky popisuje s nadšením, přestože třeba ostatním tuhne krev v žilách. Kupříkladu když nechává zmiji, aby se mu plazila po těle nebo se vystavuje nebezpečným dravcům. Je však znát, že on sám ví, co všechno si může dovolit a bravurně s přírodou splývá.

Není div, že je také pro mnohé spíše podivín a někdy jeho praktiky a experimenty nechápou. Ovšem prozatím se autorovi dařili a já doufám, že i nadále bude stejně opatrný i odvážný, aby nám později představil nové příběhy ze svých cest do přírody. Dokonce nejen svých, ale zprostředkovává vám i vyprávění z výprav, které sice sám nezažil, ale zná je od svých přátel lovců.

Mnohé kniha může uklidnit, protože se od Schreila dozví podstatné informace a přestanou dumat nad tím či oním, protože on vše vysvětluje se vší vážností, upřímností, ale také s lehkým nadhledem. Nepeskuje čtenáře za neznalost, ba naopak velice mile promlouvá ze svých textů a ponouká k dalšímu zájmu.

Díky autorovi se tak dozvíte nejen o tom, jaké zvíře skýtá které nebezpečí, nebo zda s ním vůbec v nebezpečí jste, ale také vám mnoho poví o fyzických znacích. Poznáte i potravu, za kterou se honí nebo co vlastně představuje pro přírodu a proč je daný tvor tak okouzlující. Zkrátka poměrně celistvý a zajímavě podaný profil různých druhů zvířat. U každého zná nějakou zajímavost a pro ty, kteří se běžně o přírodu takhle zblízka nezajímají, bude mít ohromující informace. Staré mazáky naopak může odzbrojit svými velkolepými a neuvěřitelnými zážitky, takže si na své přijde prakticky každý milovník přírody.

Aby byla kniha kompletní, je potřeba i fotografií, na což Schreil nezapomněl a dodal ty nejlepší ze své sbírky. Během čtení si tak uděláte až tři přestávky, ve kterých se pochlubil nádhernými fotografiemi zvířat a přírody. Mě osobně dostaly nejvíce fotky, na kterých je autor v takové blízkosti zvířat, až se tají dech. To se jen tak nepoštěstí...

Mohu říct, že Zaříkávač zvířat patří mezi skvosty z nakladatelství Kazda a prakticky exceluje mezi knihami o přírodě. Poutavé a vzrušující příběhy o přírodě, takových je poměrně dost, ale autor tomu dodává silnou vzdělávací složku, fotografie a ke všemu svůj obdiv k přírodě. Naprosto neodolatelné čtení pro malé velké, staré i mladé, náročné i nenáročné. #Musthave pro všechny!

Já mám ráda příběhy o přírodě a z přírody, ale ne všechny mě oslní. V tomto případě mi ale Schreil přišel neskutečně sympatický, strašlivě se mi líbil jeho přednes a nenásilný způsob, kterým mi fakta i zajímavosti naservíroval. Bylo to báječné čtení. Snad jen jediná chyba... že těch příhod nebylo víc! Moc ráda bych si přečetla více takových krásných, vzrušujících a nebezpečných dobrodružství od tohoto autora.