Recenze: STOPY EVROPSKÝCH ZVÍŘAT (Joscha Grolms)

Stopy a pobytové znaky savců, ptáků, plazů, obojživelníků, hmyzu a dalších bezobratlých

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Kazda
Chci zakoupit tuto unikátní publikaci!

Obsáhlá unikátní encyklopedie s osmi sty šestnácti stranami skrývá nepřeberné množství faktů o výše zmíněných zvířatech. Vyšla jako vytříbený jedinečný originální publikace u nakladatelství Kazda. Ačkoliv titulů o stopách zvířat a návodu, jak je číst, je spousta, žádný z nich není tak obsáhlý, precizně sestavený a rozmanitě zaměřený jako právě Stopy evropských zvířat.

Jelikož se jedná o natolik rozmanité, rozsáhlé dílo, nesmí samozřejmě chybět návod, jak knihu správně používat. V podkapitolách vás německý autor Joscha Grolms seznamuje se strukturou popisu jednotlivých druhů savců, vzorců stop savců a použitých zkratek a symbolů.

Obvykle se publikace zajímají o to, jak stopy číst, takže ani o tyto instrukce nebudete ochuzeni. Spisovatel představuje tradiční stopování, ale mi i pět doporučení pro stopaře. Ukazuje na důležitosti vlivu půdy na stopy, poučuje o stopních drahách a chování zvířat. Dokonce vás naučí poznat i stáří stop a představí vám Stopařskou etiketu. Nevěděli jste, že nějaká existuje? Tak to budete překvapeni, jak je stopování specifické a kolik se o něm můžete z této knížky naučit. Nechybí ani použití v praxi tedy aplikované stopování, které brzy budete díky návodu Grolmse zvládat sami.

V prvé řadě je publikace věnována stopám savců. Jejich výskytu, biologii, ekologii. Autor poukazuje také na pobytové znaky a worfologii končetin, což mohou být pro některé čtenáře méně známé pojmy, jestli je pro ně téma zcel anové, ale nebojte se. Autor vše šikovně a zajímavě vysvětluje. I když je čtenář naprostý lajk, co se tématu týče, tak záhy se snadno naučí nejen základy, ale stane se přímo pokročilým ve stopování a rozpoznávání stop, nauce o zvířatech v tomto směru. Dozvíte se, jakým způsobem se savci pohybují  a jaké jsou jejich stopní dráhy. Nechybí ani průvodce určováním stop savců či identifikace a výklad pobytových znaků. Některé kapitoly jsou opravdu obsáhlé a mají dokonce několik podkapitol.

Svůj prostor mají i hmyzožravci, mezi které patří například ježci, rejsci a krtkovití. Dále se dozvíte o Letounech, zajícovitých zvířatech a samozřejmě i o hlodavcích, kterým je věnováno také dostatečně množství prostoru. Abych vám přiblížila, co vás po otevření čeká, tak mohu říci, že se naučíte, jak stopovat veverku či bobra. Dokonce nutrii, ondatru, lumíky, hryzce a další evropská zvířata až po dikobraze.

V případě, že vás zajímají šelmy a jejich stopy, pak budete nadšení! I těmto zvířatům je věnováno několik kvalitních kapitol. Naleznete v životní velikosti stopy kočkovitých i medvědovitých, lasicovitých a dalších. Nebude chybět zaměření na tchoře, norka, mývala či jezevce.

I sudokopytníci jsou zastoupení od všežravců až po býložravce. Autor začíná představením prasete divokého, pokračuje jelenovitou zvěří až po tury, mezi které patří kupříkladu zubr, pižmoň či ovce domácí.

Těšili jste se, kdy narazíme na téma stopy ptáků? Je to tady! Autor se jim věnuje o něco více a zaměřuje se na způsoby pohybu, stopní dráhy, morfologii končetin ptáků a průvodce určování ptačích stop či amizodatkní končetiny, jelikož ptáci se hodně liší od savců. Takže zatímco tohle všechno už jste u předešlých zvířat měli v jiné kapitole vysvětlené, tak ani tady to však není opomenuto. Jste-li milovníky ptactva, dozvíte se například informace o čápech, strakách, holubech, kosech a dalších, které zřejmě běžně znáte, ale podle stop jste je nikdy neměli možnost poznat. Díky této knize to však nyní hravě zvládnete.

Možná vás stejně jako mě překvapilo, že se Grolms rozhodl zaměřit i na obojživelníky a plazi. Jaké stopy asi tak může mít mlok, žába, ještěrka či had? Tak to byste se divili, ale zanechávají toho po sobě opravdu mnoho a díky autorovi už je od sebe snadno rozeznáte a ještě se o nich přiučíte.

Chcete stopovat hmyz? I tohle téma je naprosto neobvyklé a jedinečné, protože nepatří mezi zmiňované termíny v knihách. Tato vám však nabízí možnosti poznat a odhalit hmyz pouze podle stop, které po sobě zanechá! Naprostý unikát. Naučíte se vystopovat brouky, housenky, štíry, stonožky, ale i mořské kraby písečné.

Hmyzem tohle naprosto neskutečné učení nekončí. Ještě kniha nabízí v přílohách rejstřík pro snadnější hledání, slovník pojmů, aby bylo vše správně pochopeno či vzorec stop savců. Ačkoliv kniha nepřekvapivě obsahuje zkratky, i ty jsou v závěru samozřejmě zmíněné. Jelikož se opakují, určitě si na ně snadno zvyknete. K dispozici je také dokumentace stop, návod Jak rozlišit podobné druhy či fotografie a ilustrace. Jestli vás zajímají informace o autorovi, potěší vás jeho medailonek.

Velkou předností jsou fotografie, které jsou v menších i větších formátech, někdy dokonce celoplošné. Mimo krásných a opravdu silných fotografií přírody jsou k dispozici také kresby a ukázky stop. Překvapivě bych řekla, že je nejen spousta ukázek stop, ale také opravdu mnoho fotografií.

Jak se na kvalitní encyklopedii sluší, tak je k dispozici barevné odlišení, ale dokonce i na zadní straně vazby je k dispozici metr, u kterého jsou k dispozici právě ukázky stop. Na přední straně vazby jsou černobílé profilové ilustrace zvířat.

Musím říct, že tohle je opravdu speciální publikace, která potěší všechny bez rozdílu a zejména si na své přijdou znalci přírody, tedy zvířat a jejich stop. Kniha je určena bez rozdílu všem milovníkům zvířectva, ať už malým či velkým. Vhodnější je samozřejmě pro dospělé čtenáře, kteří se s těmi malými milovníky přírody mohou o všem poučit. Osobně nevidím nic, na čem by bylo v tomto případě šetřeno a nebo by neodpovídalo očekávaným kvalitám. Stopy evropských zvířat s radostí doporučuji a kdyby se nejednalo o tak obsáhlou obrovskou encyklopedii, věřím, že by ji každý nosil s sebou do přírody, lesů či luk neustále. Tahle se s ohledem na váhu trochu pronese a možná proto není na každodenní procházky vhodná. Já bych řekla, že se jedná o takovou opravdu hodnotnou bibli pro stopaře, kterou by jinak měl neustále u sebe, nebýt toho, že se pronese.

Já mám spoustu encyklopedií o zvířatech, ať už ve vlastní knihovně nebo jsem měla možnost si je prohlédnout a musím uznat, že tohle je velice speciální knížka, kterou jsem četla poprvé. Obsahuje toho opravdu mnoho a hlavně mě zaskočilo, jak je autentická ohledně stop. Nečekala jsem, že až natolik a bylo fascinující sledovat, porovnávat a získávat nové informace. Naprostý unikát a já velice děkuji, že mám možnost jej vlastnit a pročítat si s dětmi. Rozhodně budeme plně využívat.