Recenze: JEN PĚT PŘEŽIJE (Holly Jackson)

Young adult thriller o přežití

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Britská spisovatelka Holly Jackson se specializuje na young adult thrillery. Svůj první román napsala v patnácti letech, vydávat však začala až v roce 2019, kdy si čtenáře získala titulem A Good Girl´s Guide to Murder, která v tuzemsku vyšla pod názvem Návod na vraždu pro hodné holky.

Díky této publikaci se stala nejen u nás velice populární a není divu, že v České republice nakladatelství Grada - Cosmopolis vydala již několik jejích ya thrillerů - pokračování série Návodu na vraždu pro hodné holky a také aktuálně samostatnou novinku Jen pět přežije.

Všechno to začíná jednoduše v karavanu na cestě za dobrodružstvím šestice přátel. Road trip by neměl mít chybu, přestože je ústřední hrdinka Red spíše smutná a přemýšlivá, jelikož ji trápí nedostatek financí a budoucnost. Ostatní se těší a začíná to tak také vypadat. Red hraje se svou nejlepší kamarádkou Maddy slovní hru, které se duševně neúčastní. Maddyin bratr už má v ruce alkohol a za volantem sedí jeho dívka Reyna. Simon vtipkuje a Arthur působí jako kluk do nepohody, se kterým by se Red velmi ráda seznámila blíž.

Idylka skončí, když zůstanou trčet na cestě s prostřelenými pneumatikami a bez jakéhokoliv signálu a možností zavolat si o záchranu. Jak tušíte dle anotace, nemohou jít sehnat pomoc, protože je má na mušce odstřelovač. Ale proč? Jaké tajemství zapříčiní tolik neštěstí, dramatických chvil a trauma na celý život?

Holly Jackson se podařilo krásně si vyhrát s psychikou svých postav a zatímco by jako parta měli držet pohromadě, sniper je velmi dobře dokáže rozvrátit. Chce jen jedno tajemství, zbytek může jít nebo je jednoho po druhém bude ohrožovat na životě. Utéct není kam a tak se v malém uzavřeném prostoru začínají přátelé  obracet proti sobě a děsit se nadcházejících chvil.

Ačkoliv byl začátek poměrně pozvolný a možná až trochu nepříjemný, protože Red se litovala a celkově kvůli ní byla atmosféra spíše nostalgická, brzy se mění ve velice vzrušující. Tragédie na sebe nenechává čekat a dá se říct, že autorka se nebrání žádným obětem. Někdy až s jistou brutalitou líčí počínání vraha za hledáčkem pušky a stejně tak i paniku a děs v očích svých postav.

Po několika kapitolách se čtení stává neodložitelné, přestože  náročnější čtenář může v konceptu vidět jisté trhliny a nedomyšlenosti. Je znát, že autorka žehrá na to, že se jedná o ya žánr a občas nechá zaúřadovat i účelovost. Ta se trochu skrývá i v jedné osobě, která se stává nejen méně stabilní, ale přímo zápornou.

Na romantiku se příliš netěšte. Jisté sympatie ano, ale v prostředí, kdy se řeší možnosti jak se zachránit před jistou smrtí a vyhazují se kostlivci ze skříní není nejvhodnější doba na domlouvání se rande, což naštěstí ví i autorka. Myslím, že nějaké romantické vrkání by bylo až příliš nevěrohodné, ale to neznamená, že milé chování a starost jeden o druhého nedokáže zapůsobit, ba právě naopak.

Spisovatelka šikovně rozvíjí námět chování se lidí ve vypjatých až pro život nebezpečných situacích, dospívání i ukázku kriminálního podsvětí či korupce. Mezi ústřední náměty tak patří očekávaně smrt a vražda. Pro citlivé čtenářky může být čtení poměrně brutální až násilné, samozřejmě skrývá i emotivní scény.

Závěr se dá rozdělit na několik šokujících zvratů. Když už si myslíte, že víte, jak to všechno dopadlo a nadáváte si pod vousy, tak jsou tam ještě další dvě kapitoly, kterými se Holly Jackson snažila v rámci ya zmírnit dopad svých rozhodnutí. Zda s tím budete souhlasit a budete nadšení či naopak rozmrzelí už je čistě na vašem vkusu.

Jen pět přežije je napínavý thriller, který má své klady, i zápory. Možná přímo neosloví náročnější čtenáře a dospělé, ale za to je velice vhodný jako pohlcující oddechovka pro všechny, kterým nevadí drama, ve kterém jde o život.

Od autorky jsem četla Návod na vraždu pro hodné holky, který mě na rozdíl od ostatních neoslovil natolik, abych si přečetla pokračování, přestože se mi dílo líbilo. Za čtením této publikace byla má zvědavost. Chtěla jsem vědět, jak se Jacksonová literární vyvíjí a zda mě tentokrát zaujme více. Začátek byl prokletý, ten mě nebavil, ale postupně to bylo opravdu hodně napínavé a bylo těžké se odtrhnout. Ke všemu na mě zapůsobila i surová atmosféra, takže mi chvílemi nebylo úplně dobře z čtení, což beru jako ukázku dobrého sepsání. Holly Jackson bych řekla chvílemi psala spíš pro dospělé než pro dospívající, jen mi trochu vadila ta účelovost a nedomyšlenost. Jen pět přežije mi však bylo bližší než její předešlá knížka a nejspíš jen tak nezapomenu.