Recenze: KAMPAK JEDOU PEPA S EDOU? (Vendula hegerová)

Prázdninová etiketa pro nejmenší

Vendula Hegerová je rodačka z Vysokého Mýta, která vystudovala Vyšší odbornou školu grafickou v Jihlavě a k dětským ilustracím se dostala skrze zakázku pro výzdobu dětského oddělení v Jihlavské nemocnici. Mnohostranná výtvarnice se tak začala specializovat na knížky pro děti, zejména pro nejmenší - leporela a komiksy. Autorka má na svém kontě už pětadvacet knih a její novinkou je právě Kampak jedou Pepa s Edou?

Knížka spadá do série grafických románů o zvířatech. Předchází jí tak volně publikace Pepo! Ty popleto! s podnadpisem Obrázková etiketa pro nejmenší. Jelikož na sebe volně knihy navazují, můžete si užít tento příběh i bez znalosti předešlé, ale předpokládám, že mít zkušenosti s oběma, byl by to zas o to zábavnější zážitek.

Kniha je totiž nabušená humorem a to celou škálou od zábavy pro nejmenší až po dospělé, které některé průpovídky pobaví taky. Myslím, že dokonce jednu pochopí právě jen dospělý čtenář, který si bude s dětmi prohlížet kresby. Musím uznat, že humorná škála je opravdu velkolepá a zasáhne malé, větší i velké čtenáře.

Z počátku může vše působit nepřehledně. Zvířátek je opravdu neuvěřitelné množství a u takřka všech je nějaká bublina s textem, což zavání zahlcením. Postup je čistě na vás, ať už budete koukat od středu, stran či zdola. Zkrátka můžete se rozhodnout podle svého odkud začnete a jak postupně budete pročítat vtipné průpovídky a bavit se dějem, který se před vámi odvíjí.  Předpokládám, že brzy si zřejmě stejně jako my oblíbíte některé kreslené hrdiny a budete je stalkovat během celého dění, hledat a prožívat to s nimi.

Zábavným faktem je také ztvárnění postav. Namísto lidí totiž na dovolenou poletí zvířátka a těch je pomalu více, jak v zoologické zahradě. Všechna se vydávají za letním dobrodružstvím.

Jako první se autorka rozhodla zobrazit poslední den školy, kdy si děti nesou domů vysvědčení. Některá mláďata jsou ještě v budově, jiná jsou namalovaná na cestě. Oceníte, že autorka podněcuje k tomu, aby děti nebyly za špatné známky trestány, s čímž se plně ztotožňuji a naopak se mi líbí, že zvířata oceňují snahu, i když se hošík vrací třeba s trojkou na vysvědčení. Další stránky představují letiště, letadlo i destinaci u moře nebo procházku po městě v zahraničí či táboření a také líčí návrat domů.

Pravda, některé situace by děti zkoušet neměly, tudíž předpokládám, že dospělý vysvětlí, čeho se například dopouští kuřátka, když neposlouchají. Samy se někde toulají, hážou kamení nebo lezou po výškách. Prostě vystavují se nebezpečí, které sice může vypadat lákavě v knize, ale ve skutečnosti může být opravdu riskantní. Osobně nemám pocit z toho, že by se nám dařilo z knihy vyčíst, že takové chování není v pořádku. Ba naopak to vypadá, že se všichni skvěle baví a není se tedy nad čím pozastavovat, takže vysvětlení neplech je na vás. Věřím, že s humorem bude vysvětlení jednoduché a pobaví vás i děti.

Na zadní straně je většina zvířecích rodinek představená, což pomáhá snazší orientaci mezi nimi. Víte, kolik má být členů rodiny a pokud dohledáváte všechny jako my, bude to pro vás zábavným pátráním.

Kampak jedou Pepa s Edou je atypické leporelo, které se na první pohled může zdát zmatečné a přesto to tak není. Po prvním přečtení budou následovat další a další, protože je zábavné a nabízí tolik možností, že knihu jen tak neodložíte.

Já jsem publikaci nejprve četla se svým předškolákem, který si oblíbil některé postavy - zejména rodinu Slepičkových, Hrošíky i Krtkovi. Viděl humorné scénky tam, kde já jako dospělá  už jsem je neviděla a dokázal mi otevřít oči. Zasmáli jsme se společně a bavili se hledáním hrdinů, které jsme si během čtení oblíbili. Můj starší syn chodí do třetí třídy, předpokládala jsem, že ho prohlížení nebude lákat, ale naopak ho to bavilo a nasmál se. Hodně se bavil vtipnými výroky a užil si čtení stejně jako můj mladší. Knihu jsme během pár dní četli ještě několikrát a pokaždé jsme objevili něco nového a zábavného. Musím uznat, že takový úspěch jsem nečekala. Knížka se stala naší velmi oblíbenou a nejspíš ji budeme číst ještě mnohokrát. :))