Recenze: VŽDYCKY NENÍ NAVĚKY (J. C. Cervantes)

Může pravá láska překonat smrt?

nakladatelskému domu Grada

Americká spisovatelka Jennifer Cervantes v tuzemsku vydala svůj román Vždycky není navěky, který osloví zejména young adult čtenářky, toužící po velice dojemném a romantickém zážitku.

Tradiční pojetí  láska versus smrt je pro mnohé neodolatelným soustem. Není tedy divu, že se Cervantes rozhodla pro zajímavé ztvárnění, které nejen bere, ale i dává.

Vypravování se v ich-formě dotýká obou postav - Harta i Ruby. Představuje nejen dění, ale také silné emoce a čas, který hraje proti nim. Příhodná atmosféra je obohacená o fantasy prvky v podobě anděla, který Hartovi pomáhá při jeho přechodu do jiného těla.

Hart je velice zamilovaný mladík, hodně citově založený, romantický a hlavně nesobecký. Rozdal by se a středem jeho zájmů je především jeho milovaná dívka Ruby. Sám je nadaný hudebním, ke kterému hudba promlouvá.

Ruby je dospívající slečna, která se na svět umí dívat pozitivně. Je sebejistá a sympatická, přátelská a můžete z ní mít pocit, že na rozdíl od Harta dokáže vnímat i víc než svou zamilovanost.

Autorka dává prostor, abyste poznali Harta a Ruby jako pár. Než se stane neštěstí, prožívají krásné chvíle plné lásky a mají spoustu plánů i společných zájmů - kupříkladu lodě a plavení  se na nich. Pro Harta je symbolem setkání s Ruby beruška, což bude mít svůj význam i později. Chovají se k sobě velice krásně a křehce, takže když Hart zemře, Ruby čekají strašlivé časy, zatímco on má možnost se rozhodnout, jestli bude znovu žít…

Lourdes je anděl. Sama se představí v několika kapitolách v ich-formě a ukáže svou trpělivost, když se snaží Hartovi i Ruby pomáhat a přitom dodržovat všechna pravidla. Když se Hart rozhodne znovu žít a vstoupí do těla Jamesona, kterého kdysi s Ruby oba znali, netuší, co všechno ho ještě čeká a o co přijde. Velkou roli hraje i čas a zamlčené informace, které Lourdes prozrazuje poskromnu během dění.

Mají tito dva vůbec šanci na lásku, když Hart nesmí prozradit Ruby kým ve skutečnosti je a navíc je tam to tajemství, jež mu dává jen několik týdnů, než se vše změní? Rozhodně budou bojovat. Během toho mají možnost znovu se poznat, navázat pouto a Jameson/Hart také najít sám sebe. Hlavními tématy je láska, smrt a truchlení - mnozí ocení zajímavé myšlenky, které do konceptu Cervantes vložila a naladila se tak na opravdu citlivou strunu všem, kteří touží nejen po romanci, ale i zamyšlení.

Knížka ve stylu young adult je vhodná pro všechny romantické dušičky, především proto, že autorka opravdu dává důraz na emoce a až pohádkově ztvárněný příběh o lásce, která hraje prim. Závěr je velice dojemný a zasáhne i ty, kteří si dění celou dobu třeba nedůvěřivě prohlíželi, protože jim to přišlo možná až moc s ohledem na dokonalého Harta. Ten jediný možná může některým čtenářům čtení trochu pokazit, protože se zdá být méně reálným.

Vždycky není navěky bych doporučila všem, které téma láká a touží po opravdu dojemném a nezapomenutelném zážitku.  Kniha má svá klišé, možná až dokonalé hrdiny a pohádkové znění, ale pokud právě něco takového hledáte, patří mezi první pětku, která by vám neměla uniknout.

Krásný pohádkový příběh. Trochu mě zarazil charakter Harta, který mi přišel až příliš nereálný, jako by neměl svou vlastní existenci, ale dýchal skrze Ruby. Bylo to až trochu šílené, jak na ní lpěl a nevnímal nic jiného. Na druhou stranu ten závěr se mi opravdu líbil a po celou dobu jsem jim držela pěsti, i když mi bylo Jamesona trochu líto a stejně tak i Hartova otce, který se stal vlastně spíš jen zapomenutou figurkou v ději.