Recenze: SVATBA S WINTERBORNEM (Lisa Kleypas)

Milostný příběh s dávným tajemstvím...

Připravila jsi mě o dech, cariad. A mně teď nezbývá než počítat dny, dokud mi ho zas nevrátíš, polibek za polibkem. (Str. 157)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Baronet.
Baronet na FB

Chci zakoupit historický román Svatba s Winterbornem.

Lisa Kleypas ani podruhé nezklamala. Pokračování série Ravenelovi s prostým všeříkajícím názvem je stejně kvalitní jako první díl Chladnokrevný ničema a od prvních řádek mu podlehne i čtenářka, která běžně historické romány nečte. Opravdu je poznat, že autorka je vypsaná, dokáže reagovat, vypilovat své charaktery, používat slovní zásobu a především i obyčejné téma vyšperkovat tak, že vás chytne a nepustí.

Styl psaní v er-formě minulého času je velmi vznešený a krásný. Nezaměřuje se pouze na hlavní pár, Rhyse a Helen, což je jen dobře. Kouzelně se čte díky historické atmosféře. Autorka skutečně ví, o čem hovoří a nemusíte se obávat, že by snad neměla historii nastudovanou. Dodá šmrnc všemu, co by se mohlo zdát na první pohled obyčejné. Používá širokou slovní zásobu a zobrazuje díky ní čtenářkám velmi poutavý a výrazný příběh o lásce. Překvapivě už od prvních řádků je velmi snadné se propadnout do světa, který je dnešním lidem tak vzdálený. Středně dlouhé kapitoly ubíhají velmi snadno a než se nadějete, jste za pár dní na poslední stránce a máte za sebou úžasný literární zážitek.

První díl pro Helen a Rhyse neskončil nejlépe. Jejich zasnoubení bylo zrušeno a tak každou čtenářku příjemně překvapí, že se Helen přece jen rozhodla odložit svou ostýchavost a vydat se do podniku váženého Winterborna sama, aby mu pověděla, co cítí a jak vnímá nastálou situaci. Winterborne je víc než překvapen a už snová plány, jak z toho vytěžit, co nejvíce, protože Helen mu rozhodně není lhostejná. Ta její nevinnost a upřímnost na něj působí jako magnet.

Rhys Winterborne, welšský prostopášník a dříč, který vlastní rozsáhlé obchody a je velmi cílevědomý si zvolil nový cíl, na kterém mu záleží víc, než na čemkoliv jiném. Je netrpělivý, bouřlivý a vášnivý, ale kvůli Helen se snaží hrany své neotesanosti obrousit. Osobnost, kterou není potřeba nějak zvlášť zobrazovat, protože není černobílá a vystihnout ji v recenzi je takřka nemožné. Jisté je, že tento muž si čtenářky získá něhou i hrubostí.

Helen je cudná a skromná panna, která je zvyklá klopit hlavu a nechat za sebe mluvit jiné. Je však načase, aby odkryla svou silnější stránku a ukázala, že i ona dokáže mít vlastní názor a postavit se za dobrou věc. Stará chůva ji naučila, že žena má být pokorná, vyhnout se hříchu a být manželovi po vůli. Rhys však po ní chce, aby byla sama sebou a to i v těch nejintimnějších situacích...

Hrdinové jsou vykreslení naprosto skvěle. Není, co by na nich čtenářkám chybělo. Ačkoliv autorka nezatěžujeme zbytečnými maličkostmi, působí reálně a silně. Mají své silné a slabé stránky. A nejen pouze hlavní postavy. Je vidět, že Lisa Kleypas se věnovala všem svým hrdinům a čtenářky to ocení.

Historická linka samozřejmě hovoří především o lásce a tajemství, které se vynořilo z minulosti, i když obsahuje spousty zajímavých a nezatěžujících popisů, které působivě dokreslují atmosféru. Jako by si na některé předměty, které v moderní době již nenajdete, mohla čtenářka sáhnout a použít je stejně jako hlavní hrdinky. Jsou prakticky vylíčené do detailu, takže poznáváte tehdejší módu, ale přitom jste stále unešené dějem. Opravdu velmi vyvážený děj a popisy jen dokreslují tu vášeň a lásku, která vzniká mezi hlavními hrdiny.

Prakticky je námět jednoduchý a běžný, ale Lisa Kleypas ho vším, co do příběhu vkládá, dokáže pozvednout na něco neobvyklého a nápaditého. Z příběhu je cítit důvtip, nápaditost a také i zábavný humor, který se k hlavním hrdinům víc než hodí a dokresluje jejich vytříbený charakter. Nemusíte se však obávat, že by vás titul nebavil. Tajemství, které vyplouvá na povrch, je víc než zajímavé a nepředvídatelné. Mnohé z vás budou příjemně zaskočené a natěšené na řešení nastalých situací.

Toužíte po erotickém literárním zážitku, který je reálný a přece plný půvabu? Svatba s Winterbornem vám rozhodně vyjde vstříc. Nejedná se přímo o erotický román, kde jsou pánové a dámy hříšní ve dne v noci. To by zkazilo požitek z počtení a Lisa Kleypas by u většiny z vás jistě dost klesla. Vhodně sepsané intimní chvíle, které jsou plné romantických popisů i vášně, jsou symetricky rozptýlené po celém ději, takže nemáte pocit, že by vás zahltily, ale ani, že by vás autorka o nějakou tu chvilku obrala.

Závěr románu je prostě plný romantiky. Jelikož je děj čtivý a dynamický po celou dobu, ve finále se to nijak nemění, jen se lehce přiostřuje a nemůžete jen tak odejít. Toužíte dočíst milostný příběh Rhyse a Helen až do samého konce... Jako bonus je na závěr recept na Winterborneovy peprmintové pokroutky. Jelikož je Winterborne velšan, na předposledních stranách je k dispozici minislovníček velšských slov a frází, se kterými se při čtení setkáte.

Co na to Chensie? Já jsem byla neskutečně překvapená, že i druhý díl si mě natolik získal a doslova mě obelstil už od prvních vět, protože jsem to nečekala. Historické romány čtu poskrovnu a nemám k nim takový vztah, jako mnohé čtenářky tohoto žánru, ale poznám kvalitní knihu, když ji čtu a tou rozhodně Svatba s Winterbornem je. Neměla jsem pocit, že by mi snad něco chybělo nebo naopak cosi bylo navíc. Dokonale vyvážený příběh je skvělým pokračováním série a teď už nemám pochyb, že třetí díl mě nadchne také.

Co může čtenářkám vadit?
* Vzhledem k tomu, že se děj odehrává v jiné době, nemusíte všemu rozumět nebo znát všechna slova. I já jsem byla zmatená z některých věcí, které se týkaly především módy. Ale není nic jednoduššího, než si je v době internetu prostě vyhledat nebo se poptat čtenářek, které jsou v tomto žánru kované. Zřejmě by se hodily vysvětlivky, ale ty by zas mohly zasvěcené čtenářky omezovat.
* V případě, že nemáte v oblibě romantiku, vám knižní obálka napovídá správně. Jde o romantický příběh, ačkoliv hlavní hrdina je poněkud neurvalý. Nemám pocit, že by byl příběh medově ulepený, ale na někoho to může být příliš.
* Nedoporučovala bych číst román samostatně. Přece jen jde o pokračování a spousta postav i zvratů, kteří jsou s prvním dílem provázaní, vám zbytečně unikne. Plně příběhu neporozumíte a nevychutnáte si ho.

Soudím, že román bez problému stráví a užije si i čtenářka, která se historickým románům přiliš nevěnuje. Pokud chcete začít číst tento žánr, proč nezačít kvalitním románem? Ty, které jsou na takové příběhy zvyklé, ho určitě ocení také. A věřím, že u jednoho románu této autorky nezůstanou.

Mně se líbí. Je sladká, ale samozřejmě může některé čtenářky odrazovat právě tím medovým vzhledem.

Zuřivá ctižádost přinesla neurozenému Rhysu Winterborneovi obrovské bohatství a úspěch. V podnikání i v soukromí dosáhne Rhys vždycky, čeho chce. A od chvíle, kdy potká plachou šlechtičnu lady Helen Ravenelovou, je odhodlán ji získat. Jestli ji musí připravit o počestnost, aby se za něj musela provdat, tím líp…

Helen až dosud nepřišla do styku s pozlátkovým, cynickým světem londýnské společnosti. Přesto však Rhysovo cílevědomé svádění probudí intenzivní oboustrannou vášeň. Helenino jemné vychování právě nepodporuje zarputilou jistotu, že svého nezdárného manžela dokáže zkrotit jedině ona. Rhysovi nepřátelé se proti nim spiknou, a tak mu Helen musí svěřit své nejtemnější tajemství. Riziko je nepředstavitelné… odměnou by byl život v nepřekonatelné blaženosti. A všechno to začíná… svatbou s panem Winterbornem.

Nakladatelství:  Baronet
Žánr: Historické romány, Romány pro ženy
Ze série: Ravenelovi