Recenze: LÁSKA MEZI ŘÁDKY (Jodi Picoult, Samantha Van Leer)

Nenásilný kouzelný svět si vychutnáte až do posledního řádku!

„A jak víš, že ty nejsi součástí knihy? Že zrovna někdo teď nečte tvůj příběh?“ (Str. 57)

Za recenzní výtisk děkuji e-shopu Knihcentrum.

Knihcentrum.cz na FB

Chci zakoupit kouzelný titul Láska mezi řádky.

Láska mezi řádky působí jako pohádkový příběh ve stylu young adult pro čtenářky kolem patnácti let, ale upřímně? Ten nápad je tak nonšalantní, tak mistrný a úžasný, že knihomilka žádného věku nejspíš neodolá.

Styl psaní je velmi lehký, podbarvený kouzlem. Autorka už v úvodu informuje čtenáře o tom, že nápad na námět měla její sedmiletá dcera, která jí také při psaní pomáhala a u jednotlivých kapitol se střídali. Už to je samo o sobě velmi impozantní, když si uvědomíte, že dětská představivost je natolik bezelstná, aby dokázala vytvořit něco tak unikátního a ještě to spolu s maminkou sepsat jako děj, který má potenciál. Kapitoly se střídají v ich-formě z pohledu Olivera a Deliah.

Oliver je uzamčený v pohádkovém příběhu, kde musí bojovat o život a zachraňovat krásnou dívku. Pokaždé ji sice líbá, ale necítí k ní vůbec nic. Celé to představení už ho nudí a rád by poznal skutečný život, ne ten, který se rozjede na plné obrátky vždy, když někdo rozevře knihu a začne číst... Touží po opravdovém životě, ze kterého na něj zírá dívka jménem Deliah.

Patnáctiletá Deliah je milovnice knížek a zejména tu, ve které je Oliver, prostě zbožňuje. Četla ji už tolikrát, že ji zná zpaměti, ale stejně nikdy neodolá. Její maminka si přeje, aby trávila více času se svými vrstevníky, ale proč? Je prostě čtenářka tělem a duší a k Oliverovi ji cosi táhne...

Postavy jsou zábavné, živé a v rámci young adult dostačujícím způsobem vystižené. Snadno s nimi prožíváte jejich dobrodružství, smějete se vtipným okamžikům i hláškám a samozřejmě jim držíte pěsti. Dokážou zapůsobit.

Děj se dělí na dvě odlišné linie. Zatímco Oliver prožívá své dny zavřený v knize, kde se vše odvíjí jako scénář, tak Deliah žije svůj vlastní život a ten není vždycky tak dokonalý, jak si knižní hrdina představuje. I v našem světě je totiž zapotřebí bojů. Deliah sice nevede bitvy proti drakům a netasí meč, když ji někdo napadne, ale i pubertální problémy jsou na denním pořádku a v tom věku působí téměř stejně jako nějaká ta bitva s černokněžníkem.

Mimo hlavní příběh, který se týká Olivera a Deliah a jejich společné snahy pomoci knižnímu hrdinovi z knihy, se autorka také zaměřila na pohádkový příběh. Resp. pohádku, ve které Oliver hraje svou roli. Čtenářky tak mají možnost přečíst si ty nejzajímavější části a udělat si velmi dobrou představu o tom, čeho se vlastně daný příběh týká.  Konkrétně jde o knihu Mezi řádky od Jessamyn Jacobsové, která je stejně jako autorka smyšlená.

Samozřejmě, když budete očekávat bůhvíjaké dílo, budete zklamaní. Tohle je opravdu něžná a nápaditá oddechovka s unikátním námětem, který ocení především milovnice knih, snílci a romantičky. Způsob, jakým je příběh uchopen a prezentován čtenářkám, nemusí vyhovovat každému, ale ten motiv ocení rozhodně vždy.

Zpracování ve stylu young adult nemá žádnou vadu, ačkoliv někomu může připadat spíše prosté, tak podle mého svůj úkol skvěle plní a zobrazuje povídku tak, jak jsem si představovala. Nenásilnou, vláčnou, vábivou, zábavnou i jiskrnou. Plnou kouzel a chvil, ve kterých si přejete zažívat něco obdobného jako Deliah třeba u svého oblíbeného titulu.

Romantika je velmi jemná a svěží, což je samozřejmě pochopitelné s ohledem na věkové zařazení. Pokud očekáváte něco vášnivějšího, opravdu se nedočkáte a podle mého to ani není potřeba. Zkazilo by to právě tu nevinnost, která děj zastírá a dodává mu svěžesti.

Na konci příběhu vás čeká jako velký bonus série fotografií z Oliverovy knihy Mezi řádky. Krásné ilustrace pro lepší představu si získají oko čtenářek velmi rychle. Jsou skvělým doplňkem a rozhodně oceníte, že je nakladatelství ke knize přidalo na samotný závěr jako třešničku na dortu. Plusem je, že mezi textem se objevují také černobílé ilustrace, které dodávají atmosféře šmrnc. Jsou mezi řádky vetkané náhodně, což krásně vystihuje podstatu příběhu.

Velké finále je přesně to, co čtenářka očekává. Lehce dojemné, srdce svírající povzbuzení na konec, které vás nenechá zapomenout na neobvyklou četbu.

„Tuhle knihu jsi četla už tisíckrát. Dobře víš, jak to dopadne.“ (Str. 39)

Co na Lásku mezi řádky říká Chensie? Já jsem od knihy dostala přesně to, co jsem očekávala a opravdu moc se mi tahle nenásilná odpočinkovka líbila. Bylo to něco naprosto jiného, než jsem zvyklá. Dalo mi to naději, spousta víry v kouzla a lásku, na kterou dospělí zapomínají. Je to takový návrat do dnů, kdy jsme věřili na skřítky a víly, na oživlé plyšové medvídky. Každý dospělý nejspíš magii této knihy neocení, snílky si ale získá navždy.

Mladší čtenářky budou nadšené stejně jako knihomilky, které touží po literárním námětu s neotřelou romantickou zápletkou. Jste-li dospělé, i tak máte možnost si příběh vychutnat až do posledního řádku.

Je naprosto odpovídají, krásná a nevinná. Zobrazující všechno, co čtenářky mohou očekávat. Mám oba tituly a mohu vám říct, že ty hřbety knih jsou dokolé. Nemohu se vynadívat, když je mám v knihovničce vedle sebe. Na takové příběhy se zkrátka nejen krásně dívá, ale dokonce na ně díky jejich jedinečnosti ani nezapomenete.

Co byste dělali, kdyby na vás postava z knihy promluvila? Delilah nesnáší školu právě tak moc, jako miluje knihy. Přesněji řečeno jednu knihu, které se nemůže nabažit. Kdyby děti v její třídě věděly, kolikrát četla tu sladkou pohádku, kterou našla v knihovně, určitě by se jí vysmály. V patnácti by už na pohádky věřit neměla. Avšak pro Delilahu znamená tento příběh víc než jen slova na papíře. Cítí, že se za příběhem něco skrývá. A jednoho dne přijde na to co. Zjistí, že okouzlující princ z pohádky je skutečný a zalíbila se mu jedna dívka, která čte opakovaně jeho příběh. Jak to, že princ ze slov žije? A může jejich láska vydržet, když každý pochází z jiného světa?

Nakladatelství: CooBoo
Vydání originálu: 2012
Žánr: Dívčí romány, Young adult