Recenze: ĎÁBEL NA JAŘE (Lisa Kleypas)

Ani potřetí neodoláte a budete hrdiny zbožňovat!

„Nikdo by nedokázal hlídat Pandoru každou minutu. Nemůžete ji držet pod zámkem.“ (Str. 303)

nakladatelství Baronet!
Baronet na FB

Chci zakoupit titul Ďábel na jaře!

Proslulá autorka Lisa Kleypas už v zahraničí vydala čtvrtý díl série Ravenelovi s názvem Hello Stranger. V ČR je nejnovějším titulem Ďábel na jaře, tedy třetí díl. Dva předchozí díly jsou velmi kvalitní. Získají si i čtenářky, které mezi historické romány pro ženy zavítají jen občasně. S tím, jak moc mě právě romány Chladnokrevný ničema a Svatba s Winterbornem překvapily, jsem začala být skeptická. Přece není možné, aby i na potřetí si autorka udržela nebo dokonce zvedla laťku. Má nás ještě čím okouzlit? Historické romány tolik prostoru přeci jen nenabízejí... Překvapila mě. Třetí díl byl ještě lepší než dva předchozí! A to se povětšinou historickým románům vyhýbám, tak Lisa Kleypas si mě opět získala. Proč?

Styl psaní je barvitý, ale nepřehnaný. Zbytečně se nezabývá líčením maličkostí nebo vykreslováním prostředí. Velmi přirozeně je sepsáno vše od těch podstatných i méně důležitých prvků. Atmosféra vás okouzlí, je dokonalá. Po pár řádkách se ocitáte ve světě, který existoval dříve. Vše je tak autentické, až to bere dech. Pravdou je, že pokud nečtete historické romány, budete z některých věcí nejisté, ale Lisa Kleypas vše vhodně vysvětluje, aniž by odbočila z děje nebo vám některé informace samy dojdou způsobem vyprávění.

Vtipným bonusem navíc je tzv. Pandořin deník (nebo spíše jeho útržky) s názvem Cesta do Heron´s Pointu neboli... Nadcházející manželská zkáza lady Pandory Ravenelové. Humorné a originální postřehy dokreslují skvěle vybroušený charakter ústřední hrdinky a zabaví. Nad některými se zasmějete, jiné můžete klidně odkývat, protože jsou psané ženou pro ženy.

„Nechci, aby tě někdy držel v náručí jiný muž než já.“ (Str. 181)

Lady Pandora Ravenelová je obdivuhodná a živelná osobnost. Vyšší společnost, která si nevidí přes špičku nosu, ji nazývá divnou. Pravdou je, že Pandora je velice zajímavá hrdinka. Vášnivá a divoká. Nic si nedělá z toho, co si o ní lidé myslí a má originální nápady! Dokonce vymýšlí svá vlastní slova, i když ji od toho gardedáma odrazuje. Díky své kreativitě se věnuje výstavbě deskových her a její rodina ji v tomto podnikavém nápadu samozřejmě podporuje, ačkoliv pro žeuu je v té době neobvyklé, aby se něčemu takovému věnovala...

Prostopášník Gabriel je v jádru velmi dobrý muž. Má úžasnou a mocnou rodinu, která i přes své obrovské bohatství ctí čestné zásady a podporuje lásku všemi deseti. Sám Gabriel je mládenec, který si chce užívat. Nechce se vázat. A když na něj padne stín chomoutu, snaží se s tím vypořádat. Není natolik zděšený jako Pandora, protože mu dochází, že na té ďábelské ženštině nejspíš přece jen něco je!

Autorka si výtečně střeží své charaktery. Všechny jsou upřímné a jedinečné. Už od prvního dílu je vidět, že se jim plně věnuje a udržuje je stále stejné, pouze jim dává možnost přirozeného vývoje. Díky tomu máte pocit, jako byste se potkali se starými známými a snadno si vybavujete předchozí děj. Setkáváte se totiž i s těmi, jejichž příběhy jste již četli. Ačkoliv jsou nyní vedlejšími postavami, stále je autorka neopomíná a zobrazuje vám jejich přítomnost a plány do budoucnosti. Postav je samozřejmě více, seznamujete se s novými hrdiny, ovšem jsou skvěle rozlišení a nijak nehrozí riziko, že byste se v nich ztráceli.

„Koukejte,“ pronesla Pandora věcným tónem obchodnice, „manželství nepřipadá v úvahu.“ (Str. 47)

Jednoduchá linie se střídá podle úhlů pohledu Pandory a Gabriela. Tento náhled v er-formě umožňuje čtenáři získat větší informace o tom, jak hrdinové smýšlí. Námět je opět obyčejný stejně jako u předchozích děl, ovšem znovu jej autorka dokázala tak bravurně sepsat a vetkat do něj zajímavé prvky, že se stává úžasným romantickým zážitkem.

Láska a romantika v podání Lisy Kleypas je velmi něžná, vášnivá a krásná. Jakmile se vžijete do příběhu, vnímáte ty platonické motýlky v břiše a prožíváte to kouzelné a jemné poznávání necudností. Erotika je totiž samozřejmostí, ale nepůsobí vulgárně a není přehnaná, takže se z románu nestal pouhý erotický odkaz.

Hra na kočku a myš je víc než zajímavá. Vhodně zvolené zvraty, působivé situace, které podněcují k ještě větší čtivosti. Nic není plytké, obyčejné nebo nudné. Kniha je navíc doplněná o historické informace, které čtenářkám nenásilně odkrývají, jak to dříve chodilo mezi lidmi. Ženy neměly takové možnosti jako v dnešní době a tak se někdy můžete vztekat nad nespravedlností a být stejně rivalky ohledně tamějšího zákona a přístupu mužů jako Pandora. Je toho samozřejmě mnohem víc, ale to už, radím vám, milé dámy, vyzkoušejte samy na vlastní kůži.

Jak jsem vás informovala v úvodu, tak se nejedná o poslední díl. Pandořina sestra Cassandra. Tichá a vzácná dívka je stále sama a hledá svého pokušitele. Na její příběh se můžete těšit právě ve čtvrtém díle. Zda nebo kdy vyjde u Baronetu? Netuším, v edičním plánu první poloviny roku jsem ho nenašla, ale neklesám na mysli. Baronet vždy překvapí skvělými knihami. :o)

Závěr knihy je přesně takový, jaký jsem si přála. Je to dojemný konec romantického příběhu, ve kterém to hrdinové neměli jednoduché. Jako třešnička na dortu je na poslední stránce zas zajímavý recept, tentokráte na Pandořin oblíbený blancmange. Po dočtení mě provázely velmi příjemné pocity a mohu s jistotou říct, že se k sérii určitě ještě vrátím. Jsem dokonce ve velkém pokušení dokoupit si i další tituly této autorky, protože je precizní spisovatelkou. Možná se přece jen v historickým románem najdu. :)

„Ach, Pandoro, nepokoušej mě. Donutíš mě udělat něco hříšného.“ (Str. 183)

Všem ženám, které touží zažít tu pravou zamilovanost! Jedna z nejlepších knižních nevěr, pokud jste dosud byly věrné jen svému žánru. Neupejpejte se a skočte mezi Raveneli po hlavě, budete je zbožňovat!

K Ravenelům se takové ilustrace víc než hodí. Líbí se mi, nejsou okázalé, ale jemné a podmanivé.

Většina debutantek sní o tom, že si najde manžela. Lady Pandora Ravenelová má jiné plány. Ctižádostivá mladá kráska by mnohem raději zůstala doma a věnovala se podnikání se svou novou deskovou hrou, než aby se zúčastnila londýnské společenské sezóny. Jenže jednou v noci na plese společenské smetánky padne do pasti skandálu s hříšně hezkým cizincem. Cynický prostopášník… Poté, co se léta s lehkostí vyhýbal nástrahám manželství, se Gabriel, lord St. Vincent, konečně nechal nachytat – mladou rebelkou, která se k němu ani za mák nehodí. Po pravdě řečeno, nechce s ním nic mít. Jenže pro Gabriela je temperamentní Pandora naprosto neodolatelná. Udělá všechno, co je v jeho silách, aby ji získal, i když se z jejich manželství z rozumu vyklube smlouva s ďáblem. Nebezpečné spiknutí… Poté, co podlehne Gabrielovu obratnému a smyslnému přesvědčování, Pandora slíbí, že se stane jeho nevěstou. Zanedlouho však zjistí, že její podnikání ji shodou náhod zapletlo do nebezpečného spiknutí – a jen manžel ji může uchovat v bezpečí. Zatímco ji Gabriel ochraňuje před neznámými protivníky, zjišťují, že smlouva s ďáblem se může vlastně ukázat jako dar z nebes…

Žánr: Historické romány, Romány pro ženy
Ze série: Ravenelovi (3)
Počet stran: 352