Recenze: NASLOUCHAČ (Petra Stehlíková)

Ponurá, nebezpečná, ohavná a podmanivá...

Naslouchač... Název knihy, o které jste nejspíš už slyšeli. Velmi často uznávané a skvěle hodnocené dílo se mi dostalo pod ruku jako vánoční dar od Wish. Spisovatelka Petra Stehlíková má na kontě již osm knih, všechny víc než dobře přijímané. Nejnovějším přírůstkem je z minulého roku druhý díl Naslouchače - Faja. Bohužel některé tituly jsou dokonce vyprodané, což nejsou dobré zprávy pro ty z nás, kteří knihám této autorky teprve přicházíme na chuť...

Styl psaní v ich-formě z úhlu pohledu hlavní hrdinky je velmi procítěný, emotivní a přesto brán s odstupem, což je dobře, protože zbytečně nenutí k prožívat něco, co nechcete. Díky tomu vše působí velmi přirozeně. Bez tlaku jsou sepsány také popisy, různorodé příhody a plynulý, leckdy dynamičtější děj.

Pravda, začátek může být pro někoho trochu zamotanější, protože čtenáře uvádí do děje ve chvíli, kdy Ilan a její blízká kamarádka potají pozorují skrze okno opěvované a obávané bojovníky pětadvacítky. Příběh se beze spěchu přetáčí na samý začátek, kdy se Ilan narodila a tak postupně téměř po sto stran autorka líčí její dospívání až do doby, kdy je jí třináct. Náhle se však vrací právě do té chvíle, která se odehrála na úplném začátku. Některé to může zmást, ale stačí číst pozorně a neztratíte se.

Ilan je čistá. Tedy naprosto bez vady. Správně by měla skončit jako levná pracovní síla nevěstince (ve světě Naslouchače tomu říkají skončit v norách), ale její matka napovídala Ilaninu otci fajovi, že se narodila jako zmutovaný chlapec. Jako takový se hodí jen do dolů, pokud se nestane zázrak... A ten se stal. Jak vysvětluje anotace, tak Ilanin dar je opravdu výjimečný a díky němu se dostane mezi pětadvacet bojovníků...

Bojovníci jsou úctyhodní a úžasní každým coulem. Je to přesně ta skupina lidí, kteří mají moc a přesto k nim můžete vzhlížet, protože jí nevyužívají. Mají své klady i zápory a čtenáři i Ilan si k nim brzy najdou cestu, jenže pořád to jsou nepřátelé. Pořád mezi Ilan a jimi panuje rivalita, ačkoliv společně procházejí těmi nejděsivějšími hrůzami, které kdy někoho potkali.

Hrdinové působí tak přirozeně, jak jen to v naprosto vymyšleném světě lze. Nejsou černobílí. Charaktery jsou propracované a dokážou vás zaujmout. Ačkoliv je jich poměrně dost a mají neobvyklá jména, nemyslím si, že by se někdo ztrácel.

Jednoduchý děj se tedy zabývá z počátku minulostí a poté se snadno překlene v přítomnost, která vyúsťuje v dramatických a pozoruhodných situacích v rámci fantasy. Svět, který Petra Stehlíková do puntíku vymyslela, je fascinující, krutý, někdy až ohavný. Přesto jej však nebudete chtít opustit, protože je silně promyšlený. Bohužel tady také ale tkví zakopaný pes. Nenáročný čtenář, který není zvyklý na spletitost a opravdu výrazné a propracované téma, se může začít lehce ztrácet. Někdy i náročnější čtenář má pocit, že je všemi podstatnými i méně důležitými informacemi doslova zahlcený. Navíc se objevují neznámá slova, která jsou sice vysvětlena, ale je jich tolik, že si je nemusíte zapamatovat. Na to však autorka myslela a tak pro všechny případy poslední částí knihy je slovník, se kterým se budete orientovat téměř hravě.

Zdá se, že svět se odvíjí od našeho a měnil se podle toho, jaké změny si autorka naplánovala. Příběh se tak dá považovat za dystopický, protože v jednu chvíli se ocitáme i v legendární Paříži... ovšem tentokrát není nádherná a slavná jako za našich časů.

Jednotlivé prvky, ať už se jedná o nový jazyk, oblečení či rozdělení lidské populace, kultury a složité vysvětlování ohledně sklenitu, je vytříbené do detailu. Pro někoho to může být znak precizního románu, pro jiný naopak něco takového může značit trable a nezáživnost. Pokud vám téma nepřijde zajímavé, bude těžké se s ním časem vyrovnat, jelikož námět sklenitu je vlastně jedním z nejpodstatnějších.

Romantika a láska... Upřímně, já jsem něco v tomto smyslu očekávala, ale samozřejmě se mi toho nedostalo. Tohle není romance pro ženy, tohle je skutečně rozměrné fantasy, ve kterém se vyskytuje leda láska mateřská a možná tak nějaké ty střípky přátelství. Ve světě, kde vládnou lidé z nížin pevnou rukou všem muntům, se člověk nesmí nechat strhnout emocemi. Musí být tvrdý a odhodlaný žít, jinak skončí jako mrtvola spalována ohněm. Někteří nemají nárok ani na to, aby byli v té zemi pohřbení, natož snad aby po ní chodili.

Překvapením může být, jak akční děj se v některých částech rozprostírá. Nejen dynamický, ale hlavně silně napínavý, složitý a pro někoho až brutální. Hororové a thrillerové prvky nejsou tím nejdůležitějším, ale přesto si na nich autorka dala hodně záležet. Někomu tato zápletka může připadat trochu přitažená za vlasy, ale pokud jste čtenáři tohoto žánru, jste přece zvyklí na ledacos.

Jak jsem vás již informovala, pro někoho může být problémem někdy až zbytečná složitost. Autorka nechtěla ponechat nic jen tak a všechno se snaží vysvětlit. Pokud vás svět zaujme, budete unesení. Jestli takové příběhy běžně nečtete, můžete to vnímat jako zbytečně složité.

Závěr knihy je klidnější, ale přesto neskutečně napínavý a pozoruhodný. Tajů se za tu dobu moc neodkrylo, spíše taje postupem čtení přibývají a musíte počítat s tím, že se jen tak nevysvětlí. Nadšení, že jste se s Ilan dostali tak daleko, přeruší pouze nostalgie nad koncem, který se vám bude zdát až příliš brzký, přestože kniha není žádná útlá brožurka.

Komu bych román doporučila? Nároční čtenáři fantasy žánru si rozhodně přijdou na své. Stačí jen číst, nechat se unášet, vnímat a představovat si všechno, co autorka nabízí. Zažijete něco naprosto neuvěřitelného a úchvatného.

Co na titul říká Chensie?
Ach bože, bylo to skvostné! Měla jsem doslova abstinenční příznaky! Nutně jsem potřebovala druhý díl, který jsem naštěstí měla, jinak bych to asi nepřežila! A to jsem se začtení bránila! Tak jsem byla hloupá. Poté jsem se však nemohla odtrhnout a Naslouchače přečetla téměř za tři dny. Prožívala jsem to všechno až na dřeň. Cítila zápach muntů, nenávistně si měřila temuty, potají doufala a toužila po dobrodružství, které bylo šíleně nebezpečné a stejně tak přitažlivé. Fakt jsem ohromená a nejspíš nikdy být ohromená nepřestanu. A jak to bylo s Fajou? Pozitivní recenze vás nemine! Už aby byl třetí díl!

Jednoduchá. Možná až moc. Pořád mi to připomíná něco ve stylu knih s pouštními dobrodružstvími, přestože v pozadí jsou nejspíš vidět pomocné věže. Ano, ilustrace je tajemná, vábivá a slibuje něco temného, ale podle mého se zrovna moc nehodí k Ilanině dobrodružství.

Originální česká fantasy z fascinujícího temného světa.

Po Velké válce je svět rozdělen na dvě části, jedna je obyvatelná a druhá je zamořená jedovatými plyny. Obyvatelnou polovinu chrání štít, který čerpá energii ze zvláštního nerostu zvaného sklenit.

V blízkosti štítu žije národ sklenařů, kteří jako jediní dovedou sklenit těžit. Platí však za to vysokou daň. Nejenže energetické pole štítu odkazuje sklenaře k životu v téměř středověkých podmínkách. Těžba sklenitu způsobuje mnoho nemocí a znetvoření. Navíc byli sklenaři zotročeni lidmi z nížin.

Třináctiletá Ilan se jako jedno z mála dětí narodila bez deformací. Aby nebyla odvedena od své rodiny, od dětství se vydává za chlapce a skrývá se v hábitu s maskou, který musíi sklenaři nosit na znamení podřízenosti. Díky své schopnosti naslouchat sklenitu se začíná učit sklenařským brusičem.

Její dar je tak výjimečný, že si ji vybere sám kapitán pětadvacítky, družiny bojovníků, jež má za úkol chránit sklenářská města před nebezpečnými tvory zrozenými z otráveneho vzduchu za štítem, kterým sklenaři říkají Nasterea.

Ilan ví, že musí za každou cenu uchránit své tajemství. Před pětadvaceti bojovníky, nepřáteli, kteří zotročili její lid. Přesto se nedokáže ubránit, postupně se s muži sbližuje a zjišťuje pravdu, která byla sklenařům po celá léta tajena.

Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2016
Žánr: Fantasy