Recenze: SAMOTÁŘ (Teddy Wayne)

Zvrácená posedlost...

Euromedia
Odeon na FB

Chci zakoupit titul Samotář v Knižním klubu

Nakladatelství Odeon vydává opravdu působivé tituly pro náročné čtenáře. Už jste měli tu čest s Malým životem? Naprostý unikát, na který jen tak nezapomenete. Bude na tom tento příběh stejně nebo mu naopak něco schází?

Styl psaní je očekávaně složitějších než u běžných románů. U Odeonu něco takového prostě předpokládáte, z toho důvodu si jej také většina čtenářů pořizuje. V tomto případě vyprávění v ich-formě obsahuje také prvky stylu v du-formě, kdy ústřední postava oslovuje čtenáře, jako by byl objektem jeho zájmu. Což je zajímavé, ale občas to působí i lehce nešikovně. Pokud na takový styl nejste zvyklí nebo ho naopak nevyhledáváte, nemusíte mít obavu, že by vás přímo rušil, jelikož ta ich-forma vše naopak vyrovnává. Složitější vyprávění obsahuje také lehké odbočky od hlavního děje, prvky k zamyšlení působí svěžím dojmem a překvapí vás také jistá surovost, která se skrývá v pozadí textu.

Příběh Davida začíná příjezdem na Harvard. Zobrazuje letmý vztah s rodiči, setkání se spolubydlícím a hledání si nových přátel, přestože je spíše introvert, který si není jistý v komunikaci s lidmi. Velmi brzy David zahlédne objekt svého zájmu, který se pro něj stane nejpodstatnějším. Autor se naštěstí neodklání od podstatné dějové linie k nedůležitostem a tak se nedozvídáte mnoho o tom, jak to v prvním ročníku chodí, ale naopak se soustřeďuje na to, jak je David zvláštní...

Ústřední postava je opravdu neobvyklá a má působivý charakter. Teddy Wayne se rozhodl zariskovat a jeho hrdina se nejspíš nestane vaším oblíbencem, protože je schopný takřka všeho, aby se přiblížil k dívce, která ho tak moc okouzlila. Využívá svého talentu, manipuluje s lidmi a pouští se do různých intrik, jen aby dosáhl svého. Jedná se tedy o nejvíce vykreslenou postavu, ačkoliv z vyprávění máte pocit, že i vedlejší hrdinové jsou reální a dokážete je snadno vnímat jako součást příběhu, ačkoliv je autor zbytečně nelíčí.

Román obsahuje psychologické prvky, které jsou zajímavé, ale nepůsobí natolik výrazně. Nemáte tedy pocit, že jste se začetli do ryze psychologického románu. Romantika v podání Samotáře je velmi jemná, ovšem jeho chorobná posedlost je svým způsobem nejen zvrácená, ale také okouzlující. Dokonce se dočkáte i intimních scén, které jsou líčené surově - což jen podtrhuje atmosféru pološílenství. V případě, že se do příběhu vžijete, můžete jednotlivé zvraty vnímat jako tahy samotného hrdiny, který tím opřádá nejen vedlejší postavy, ale také čtenáře. Nedá se říct, že by jeho konání bylo precizní, vede ho lidská touha a zvrácenost - o to důmyslněji a upřímněji titul vyznívá. Ráda bych zmínila působivé detaily,  které autor neopomněl, a které dělají román tím pravým příběhem psychicky narušeného člověka. Pokud chcete přirovnání, tak s nadhledem se dá Samotář považovat za vysokoškolské psychologické new adult pro náročnější čtenáře, kteří chtějí vyzkoušet obdobnou četbu na úrovni.

Závěr je opravdu překvapivý, protože zavání nedočkavostí a zvrácenou touhou docílit něčeho, co ve výsledku nemá smysl. Jedná se o okamžitý nápad, což jen dokresluje další znaky charakteru hlavního hrdiny. Mnozí, kteří pročítají tituly s námětem stalkerství, sociopatie, apod. jsou zřejmě zvyklí na trochu jiné konce.

Co si o Samotáři myslí Chensie? Na mě titul působil surovým až nechutným dojmem, což je výsledek skvěle vykreslené atmosféry, ovšem jinak na mě emoce příliš nezaútočily. Vše působilo chladně, až neosobně. Považuji knihu za jednu z průměrných odeonek, nezůstane mi v srdci jako jiné, mnohem propracovanější a lépe uchycené náměty. Oddechovka takového rázu je velmi příjemná a dokáže zapůsobit, v takovém případě jsem spokojená, i když jsem zvyklá na tvrdošíjnější hrdiny, kteří dělají promyšlenější kroky a jsou více za hranou běžného života.

Dle mého zachycuje Davida, který je v pohybu. Což je příznačné, neustále je v pohybu a snaží se být krok před tebou... Jednoduché, výstižné.

David se nikdy necítil dostatečně oceněný. Na střední dost trpěl, takže když se jako jediný z ročníku dostane na Harvard, doufá, že tam bude mezi svými – jenže je to ještě horší, všichni mu dávají najevo jeho sociální původ, neberou ho jako sobě rovného. A pak se objeví studentka Veronika… Než mu dojde, proč tahle krásná a chytrá žena touží zrovna po něm, je už skoro pozdě. Tragický milostný příběh o závislosti, vypočítavosti, kličkování, nejistotě, nespokojenosti. Univerzitní román, který však přináší nečekané a nové téma psychosexuální obsese.

Nakladatelství: Odeon
Žánr: Romány
Počet stran: 259