Recenze: STÁLO TO ZA TO (Miroslava Varáčková)

Další působivé dílo autorky Miroslavy Varáčkové

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - Booklab
Slovart na FB

Chci zakoupit titul Stálo to za to!

Slovenská autorka Miroslava Varáčková je mezi českými čtenáři známá svými hodnotnými young adultkami, které mají vždy nějaké těžké až kontroverzní téma k zamyšlení. Ač se jedná o čtivé tituly s romantickou zápletkou, naleznete v nich i poučení a rozšíříte si pohled na svět. Nemine vás to ani v této novince, která nedávno vyšla u nakladatelství Slovart.

Styl psaní v ich-formě minulého času je klasický pro young adult. Lehce se čte. Je podbarven tou správnou atmosférou, která se příhodně mění. Někdy obsahuje text v podobě SMS, který vhodně doplňuje dějovou linii

Baška se poprvé setká s Jakubem v situaci, která není příjemná ani pro jednoho z nich. Ona pracuje v baru a už chce zavírat, když si všimne postarší paní, která ne a ne se hnout. Už už na ni chce zavolat policii, když do dveří vrazí vysoký kluk v kapuci. Zaplatí útratu a svou maminku si odvede... Jelikož dal Bašce poslední peníze, jdou pešky domů, zatímco ona je vidí skrz okna autobusu a trochu ji trápí svědomí. Pak je ale vypustí z hlavy. To ještě netuší, že se s ním znovu setká...

Baška to nemá jednoduché. Její otec je často unavený z namáhavé práce a matka si bere práci navíc. Nemají na svou dceru čas, protože veškeré peníze i pozornost věnují své druhé dceři. Baška je často osamělá. Tak trochu se u ní vyskytuje klišé v tom, že má sice málo času, je vytěžovaná domácností, o kterou se stará jako Popelka, pracuje v baru, ale ve škole má až na fyziku velmi dobré známky, povětšinou jedničky. Tak trochu zázračná slečna, což ji může u čtenářů srazit sympatie.

Lívie je gymnastka. Často získává různé medaile a ocenění, dokonce ji čeká mistrovství. Zkrátka se jí ve sportu daří, ale se svou sestrou nevychází. Spíše se hádají a ona ji povětšinou využívá.

Jakub je trochu tajemný vysokoškolák. Zodpovědný kluk nemá peněz na zbyt, stará se o svou maminku a je neskutečně hodný a nápomocný.

Charaktery jsou v některých případech lehce přitažené za vlasy, což kazí přirozenost příběhu. Autorka se snažila poukázat na daný kontrast mezi nimi, ale neodhadla míru, což může některým čtenářkám vadit.

Dějová linie se odehrává pouze z pohledu ústřední postavy a obsahuje spousty zajímavých a těžkých témat. Samota, pocit méněcennosti, zaneprázdněnost a nepochopení či přehlížení ze strany rodiny, atd. Faktem je, že těch témat je opravdu hodně, všechna jsou v rámci ya vhodně rozvedená. Náročnější čtenářky budou dílo vnímat jako povrchnější, ovšem tohle není psychologický román, ačkoliv psychologické prvky obsahuje. Je třeba knihu vnímat jako oddechový román pro mládež, který dokáže surově zobrazit realitu a určitým způsobem poučit.

Poselství, které se autorka rozhodla přednést čtenářům, bylo bezpochyby úžasné. Téma je sice klasické, ale s ohledem na všechny hodnotné náměty, které jej pozdvihují, nezapadne. Láska a romantika je vedlejší, protože se autorka příhodně zaměřila na podstatnější a hodnotnější témata. Romance je spíše doplňkem, potěší čtenářky, které mají v oblibě kouzlo prvních lásek. Budete opravdu překvapené, jakým směrem se příběh ubírá. Uvěřitelné a mnohdy překvapivé zvraty nejsou zbytečně dramatické, ale rozhodně dokážou zapůsobit.

Nejvýmluvnější je závěr, který citlivější čtenářky může dohnat k slzám. Neočekávané, překvapivé, zdrcující. Ne každý zřejmě tento konec ocení, ale rozhodně je dílo dotvořené do detailu těmi zbývajícími stránkami... Ty mohou napovídat cokoliv. Konec nebo naději na pokračování?

Hodnotnou young adult bych doporučila čtenářkám, které nechtějí dílo jen o romantické lásce, ale touží číst něco, co jim ze sebe část dá.

Co na titul říká Chensie? Ačkoliv se mi dílo líbilo, měla jsem pocit, že autorka zbytečně tlačí na pilu a snaží se titul trochu "zameričtit". Některé situace na mě působily přehnaně. Baška se sice nechovala jako trpitelka, ale díky tomu přehnanému chování okolí, jsem měla pocit, že mi svůj příběh vypráví zhrzená chudinka. Neoblíbila jsem si ji. Závěr mě hodně překvapil. Jelikož mám takové konce ráda, zapůsobil, ale opět... není to přes čáru?

Knižní ilustrace:
Česká verze je přirozená, krásná a rozhodně se ke knize hodí. Je mnohem originálnější, než slovenská, jelikož ta obsahuje pouze tvář ženy, která už byla použita minimálně na jedné knižní obálce.

Říká se, že když si někoho připoutáš, jsi za něj zodpovědný po zbytek života. Otázka zní, jestli to stojí za to. Bašku a Lívii pojí pouto nejsilnější, pokrevní. Ale navzdory tomu, že jsou sestry, jako by neměly nic společného. Zatímco Lívii se ve všem daří, Baška zůstává na druhé koleji - ve škole, mezi kamarády, dokonce i doma. Zaslepeným rodičům ani sestře se zkrátka není možné zavděčit. Jedinou naději na štěstí vidí Baša v rodícím se vztahu s Jakubem, který však skrývá tajemství. Navíc, čím dál víc nesnesitelnější Lívii něco očividně tíží… Zvítězí pocit zodpovědnosti anebo sobeckost stáhne všechny na samotné dno? Další kniha Mirky Varáčkové je pronikavou sondou pod povrch běžné, zdánlivě normální rodiny, příběhem, ve kterém se překvapivě mnozí najdou. Neboť získat od života dobré karty někdy na rozehrání hry o štěstí nestačí.

Žánr:
Počet stran: 231