Recenze: AKADEMIE VYVOLENÝCH (K. C. Archer)

Napínavý a propracovaný nevšední zážitek!

Svět potřebuje lidi, jako jsme my, aby mu občas pomohli. (Str. 48)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta.
Beta na FB

Akademie Vyvolených je první díl série autorky K. C. Archer, která prakticky vsadila na jednu kartu a rozhodla se svým příběhem zapsat mezi tituly, zobrazující příběhy neobvyklých hrdinů na zvláštních institutech. Zapadne její román nebo naopak nad ostatními vynikne?

U nakladatelství Beta vyšel fantasy román, který je čtenáři přirovnáván k sérii Harry Pottera. Pokud se podíváte na příběh s přivřenýma očima, pak možná, spíše připomíná námětem tituly, týkající se škol, na kterých studovali neobvyklí hrdinové. V tomto případě se autorka nechala inspirovat především jasnovidectvím, které vhodně sjednotila a rozvinula spolu s dalšími prvky. Mimořádní hrdinové jsou tedy úplně obyčejní lidé, kteří mají své klady i zápory, ale i určitou schopnost, kterou by bylo možné využít pro konání dobra či zla... A proto nastupují na tuto výjimečnou akademii.

Nejinak je tomu i u čtyřiadvacetileté hrdinky. Anotace je v tomto případě trochu zavádějící, uvádí totiž, že slečně je dvacet. Teddy Cannonovou poznáváte jako hazardní hráčku, která má na kontě spousty dluhů a nahánějí ji vymahači. Objeví se však muž, který jí slíbí možnost studia na škole, kde by mohla zdokonalit své dovednosti, přičemž slibuje, že začne žít s novým štítem. Žádné dluhy, žádné schovávání. Teddy jeho nabídku po zvážení přijímá a netuší, jak těžká cesta ji čeká...

Příběh působí lehce odosobněle díky stylu psaní v er-formě, který není vřelý jako v klasickém young adult. V tomto případě se jedná o dospělejší verzi ya, kde není nouze o propracovaný děj plný promyšlených a spletitých zápletek.

Počátek je klidnější, což je jen dobře. Čtenář má možnost seznámit se s hrdiny, kterých je s nástupem na školu více. Ovšem díky tomu počátečnímu klidu se neztrácíte a snadno se začtete. Teprve poté se začíná postupně odhalovat thrillerová část knihy, která doslova pulsuje napětím. Dokonce obsahuje i krimi zápletku, která je velmi šikovně pojatá a zaujme i čtenáře, kteří detektivky běžně nečtou.

Romantická linie je vedlejší a proto vás nenadchne asi tolik jako samotný příběh a prostředí, ale má svou dávku emocí a vášně. Nečekejte erotické scény, autorka se zaměřila jen na ty drobnosti, které jsou ve výsledku dostačující právě proto, že romance není nejpodstatnější. Mezi emotivní části patří i přátelství, se kterým se nedůvěřivá Teddy musí sžívat a poznávat jeho plusy i mínusy.

Teddy totiž se lidem díky svému daru velmi stranila, ale na nové škole Whitfield je to o něčem zcela jiném a tak se jí nabízí možnosti, kterých se jí nesnilo. Uvěřitelní a zajímavý hrdinové dodávají románu šmrnc, je radost s nimi prožívat příběh, jež se odehrává v běžném prostředí, ale doplňují jej právě ty nevšední schopnosti, výcvik a zápletka.

Závěr je natolik napínavý, že opravdu není snadné se od knihy odtrhnout. Pravda, je to poměrně spletité, ale v tom je právě to kouzlo. Autorka vše promyslela a naservírovala vám sice další ze série knih o vyvolených a jejich institutu, ale přitom vložila do svého příběhu něco navíc, čím jej pozvedla na dospělejší úroveň.

Knihu bych doporučila všem, kteří mají takové romány v oblibě. Určitě nebudete zklamaní!

Co na Akademii Vyvolených říká Chensie? Začátky byly trochu těžší na skousnutí. Pomalejší rozjezd je však opravdu nutný a oceňuji, že si autorka dala tolik záležet. Zbytek knihy jsem doslova zhltla. Fantastická četba. Škoda jen, že ji autorka nepovýšila a nezobrazila vhodně i erotické prvky. Pak by se jednalo o opravdu čtení pro dospělé a vyhoupla by se tím z povrchnějšího pojetí, ke kterému se uchyluje většina autorů. To mi vadilo osobně, i když na čtení to prakticky vliv nemá. Rozhodně se moc těším na druhý díl!

Knižní obálku prý vytvořila třináctiletá česká ilustrátorka Julie Fajmanová. Pokud tomu tak je, tak klobouk dolů. Sice bych si představovala asi něco chladnějšího, ale kresba vypadá neobvykle a zajímavě, což se ke knize hodí a ještě přiláká oko čtenáře.

Dvacetiletá Teddy Cannonová je vtipná, impulzivní a trochu sebestředná žena. Je vynalézavá. Myslí jí to. Dokáže lidi odhadnout se zarážející přesností. Není úplně typická dívka. Je jasnovidec. Když ji řada nemoudrých rozhodnutí přivede do svízelné situace, zasáhne tajemný muž, který ji pozve do jisté soukromé školy na ostrově v Sanfranciském zálivu, kde studenti procházejí téměř vojenským výcvikem. Panuje tu soutěživost a naprosté utajení; mezi vyučovací předměty patří detektivní práce a taktika speciálních jednotek, ale také například telepatie či telekineze. Kdo takový výcvik přežije, může postoupit do vyšších pozic, aby s pomocí svých schopností chránil svět.

Nakladatelství: Beta
Žánr: Fantasy
Počet stran: 360