Recenze: NÁHRADNÍ KLUK (Kasie West)

Romantická oddechovka s podstatnými tématy

Za recenzní výtisk děkuji eshopu
Megaknihy
Megaknihy na FB

U CooBoo vyšla v roce 2017 romantická oddechovka, která mě zaujala jednoduchou a vábivou anotací a především knižní ilustrací, jelikož titul s podobnou fotografií již doma mám. Jelikož je román velmi dobře hodnocený a čtenářkami doporučovaný, chtěla jsem jej také pokořit. Jak Náhradní kluk zapůsobil na mě?

Styl psaní v ich-formě je příhodný. Z počátku působí účelově povrchním dojmem, což může některé čtenářky odradit. Nenechte se, opravdu se jedná o důvodné použití oné prostoduchosti, která se postupem čtení prohlubuje a zobrazuje propracovanější young adult, než byste z počátku očekávali. Nejedná se o nic světoborného jako kupříkladu v případě ya Jedna želva za druhou a obdobných knih, protože v tomto případě se hlubší myšlenky perou o první místo s milostnou linií.

Romance je důležitá, což všechny čtenářky tuší a určitě se na to i třesou. Jedná se o příběh young audlt žánru, proto neočekávejte postelové scény, ale drobné polibky a doteky. Proto je titul vhodný i pro náctileté, určitě je nezkazí a ani nikoho nepohorší. Pravda, romance působí možná až příliš něžně. Takové oťukávání je běžnější u čtrnáctiletých hrdinů, ale nikoliv sedmnáctiletých. Kasia West to nejspíš s nevinností trochu přehnala, ale ve výsledku to ničemu nevadí, protože příběh má sílu vás nadchnout i tak.

Román je pro dospívající dívky vhodný také zejména díky svým tématům. Autorka se zaměřuje na povrchnost sociálních sítí. Na vývoj sama sebe. Velmi vhodně sepisuje také prosté i hlubší přátelství a vztahy v rodině. Podnětných námětů je v knize poměrně dost a proto může oddechová četba potěšit, jak mladší, tak i starší čtenářky.

Ponoříte se do příběhu poměrně snadno. Giu potkáváte na parkovišti, kde se rozchází se svým dosavadním přítelem Bradleym. Ten ji nechává na holičkách a mnozí se mu ani nebudou divit. Gia je totiž neskutečně povrchní a především jí jde o to, aby se ukázala před svými kamarádkami. Proto si vyhlídne vhodnou oběť v podobě náhradního kluka. Netuší však, že jí tenhle mladík zůstane v hlavě a záhadným způsobem se jí vryje pod kůži. Musí ho znovu vidět.. a vy rozhodně také!

Gia pochází z rodiny, která se na první pohled tváří jako dokonalost sama. Často zatlačuje emoce do sebe a svému okolí se zdá dokonalá, avšak umělá. Nenavazuje žádné hlubší vztahy, aby se jí náhodou nedotkly a raději sází sama na sebe. Dotáhla to na škole velmi daleko, patří mezi nejoblíbenější a nejvlivnější studentky střední školy. Ale k tomu, aby skutečně dospěla a byla sama sebou jí něco chybí...

Začátek může některé knihomilky s ohledem na povrchnost ústřední postavy trochu odradit, ale jakmile se začtete dál, Gia si vás získá. Tedy především její vývoj, obsahující i psychologické prvky. Kasie West se opravdu snažila sepsat hodnotnější i oddechové a myslím, že se jí to v rámci žánru i podařilo.

Zajímavé a nepřehnané zvraty a poměrně promyšlený koncept zřejmě nenadchnou náročnějšího čtenáře, protože působí i přes své náměty jednoduše a mně osobně se zdálo něco být nedořešené, ale je velmi čtivý. Dokonce až překvapivě, protože mezi řádky je cosi, co vás nutí číst tuhle zábavnou četbu. Možná je to nevtíravým humorem, křehkou romancí či lehkým tajem, který se kolem vznáší? Těžko říct, záměr se však určitě podařil.

Náhradní kluk patří mezi příjemné oddechovky. Má, čím vás potěšit a určitě si z přečtení odnesete hezký zážitek jako já. Mně osobně se kniha opravdu líbila. Snadno a rychle jsem ji přečetla. Nepůsobila na mě ani přeslazeným dojmem a zaujalo mě, jak se Gia snažila nalézt sama sebe a své místo na světě.

Jak jsem vás informovala v úvodu recenze, tak velmi podobné a takřka totožné knižní ilustrace tohoto stylu jsou na českém literárním trhu zřejmě dvě. Oba romány dokonce vyšly v roce 2017 v obdobný čas. Jedná se o román Náhradní kluk a Útěk za láskou, který napsala česká autorka Petra Martišková.

To je to nejhorší možné načasování! Když Gia dostane kopačky od svého přítele na parkovišti těsně před začátkem školního plesu, musí rychle něco vymyslet. Vždyť o něm svým přátelům vyprávěla už celé měsíce a tuto noc jim měla dokázat, že Bradley doopravdy existuje. A tak se rozhodne oslovit neznámého kluka a poprosí ho o laskavost – jestli by nemohl dvě hodiny předstírat, že je její přítel. A ona mezitím vymyslí, jak se dát s Bradleym zase dohromady. Akorát že po plese už nedokáže myslet na nikoho jiného než na svého náhradního kluka, kterého se ale nezeptala ani na jméno! Dokáže ho najít a vymotat se ze všech lží? A co se stane, až se do jejího života vrátí pravý Bradley?

Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 322